arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۸۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

پیام مرکزی انتخابات از منظر روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

9 روز بعد از انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی، روحانی در نشستی با اصحاب رسانه حاضر شد که گرمای مشارکت 34 میلیونی مردم بر فضای آن غالب بود. لحن و کلام روحانی در برابر دوربین رسانه های داخل و خارج رنگی از رضایت داشت. رضایتمندی از اتفاقی به نام «انتخابات پیروزمند» که به آغاز دوران تازه و گشودن فضای نو منجر شده است. گردهمایی دیروز اصحاب خبر گویی فرصتی بود تا رئیس دولت اعتدال در آن از آرای خاموش 34 میلیون شهروند به سخن آورد و به دور از پندارها و پیرایه های گروهی و جناحی بگوید آن 62 درصد ایرانیانی که روز جمعه نگاهها را به سوی خود خیره ساختند چه سودایی در سر دارند و مطالبه کسانی که ساعت ها رنج ایستادن در صف پرکردن لیستهای بلند نامزدان را به جان خریدند از چه نوعی است و در یک کلام فضای ایران بعد از انتخابات هفتم اسفند چه مختصاتی دارد؟

روحانی در نشست دیروز فراوان از امتیازات و ارزشهای انتخابات هفتم اسفند گفت. او به استناد آمارهای مراجع مسئول از امنیت بی سابقه انتخابات سخن راند و این که مجریان و مدیران انتخابات در گستره ایران زمین توانسته اند انتخاباتی با کمترین مسئله و شائبه را اجرا کنند. در بخش دیگر، از نقش بی بدیل شبکه های ارتباطی سخن به میان آورد و این که مدیرانش در وزارت فناوری چگونه ابزارهای موبایلی و اینترنتی را برای برگزاری انتخاباتی هوشمند و گرم فراهم ساختند.

اما پیام مرکزی و محوری انتخابات در نگاه روحانی همان بود که در نتیجه آن به ثمر نشست. آرایی که از صندوق های سرشار از اعتماد مردم بدست آمد روشن کرد که ایرانیان خواست شان از دولت و احزاب و عوامل قدرت چیست اکثریت آن 34 میلیون ایرانی در پی چه نوع مجلسی هستند. گفتار و گویش روحانی در یادآوری این بخش از پیام رای مردم گویاتر از آن بود که جای تفسیر باقی بگذارد. او گفت مردم مجلسی معتدل و همدل با دولت می خواهند. تاکید کرد که شهروندان ایرانی در آن جمعه باشکوه اعلام کردند که از تنش و نزاع گریزانند.

به این ترتیب در نگاه رئیس جمهور به رویداد هفتم اسفند یک هندسه سه ضلعی شکل می گیرد که در آن قاطبه شهروندان ایرانی در پی ارزش والای «آرامش و تفاهم و توسعه» هستند. مفاهیم سه گانه ای که حلقه های بهم پیوسته یک زنجیره تحول به حساب می آیند.

روحانی در بازگویی درس های رویداد هفتم اسفند آنجا که از روح صلح جویی و آشتی طلبی انتخابات سخن می راند بر این نکته نیز انگشت تاکید نهاد که جامعه ایران در این میدان در همان مسیری گام نهاده است که رهبر معظم انقلاب پیشتر در شعار سال خویش ترسیم کرده بود یعنی سال همدلی و همزبانی ملت و دولت .

با همه این اوصاف سخن ها در باب پیام آشتی جویی مردم ایران در نشست خبری دیروز به این سطح محدود نماند؛ خبرنگاران از سهم و نقش دولت در مسیر آشتی و تفاهم ملی پرسیدند و روحانی در این باب سرفصل هایی از عملکرد روشن دولت را بازگو کرد. او دوران سخت کشمکش ها برسر مذاکره هسته ای را به خاطر آورد که تیم مذاکره کننده و مجریانش همه فشارها و تهدیدها و بی مهری ها را به جان خریدند بی آنکه اجازه دهند فضای آرامش جامعه برهم بریزد، عملکرد تیم دولت و گروههای حامی دولت را در طول انتخابات گواه آورد که به رغم فشارها و تنگناهای بسیار اجازه ندادند اعتبار نظام و آرامش جامعه مخدوش شود.

ناگفته پیدا است که در انتخابات اخیر همراهان و حامیان دولت سخت ترین امتحان را در مصاف حریفانشان پشت سرگذاشتند چه در مرحله رد و تایید صلاحیت ها که بسیاری از چهره های سرشناس حامی گفتمان اعتدال از حضور در میدان رقابت محروم شدند بی آنکه در دفاع از اعتبار خویش واکنشی فراتر از یک یادداشت اعتراض نشان دهند. در سوی دیگر گروه ها و احزاب مخالف برای گرفتن رای مردم از همه ابزارها از جمله حربه غیر اخلاقی تخریب دولت بهره کامل بردند بی آنکه فشار و یا تهدیدی از سوی دولت متوجه آنها شود تا جایی که بسیاری از نامزدان آن جریان برای بالارفتن از پلکان انتخابات پای برشانه های دولت نهادند.

این همه در حالی است که در لحن و گفتار دیروز روحانی نه نشانی از گلایه از بی مهری ها و بی رسمی های جریان مخالف دولت بود نه مصادره نتایج انتخابات به عنوان شکست و افول اردوی مخالفان. تنها خواسته او از طیف ها و جناح های سیاسی این بود که به صدای برخاسته از صندوق های رای گوش فرادهند و با دیده باز و بینا در پیام های رای مردم تامل و به انتخاب آنها تمکین کنند.

محمد نوری/ روزنامه ایران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
0
6
باسلام . ضمن تاییددیدگاه ریاست محترم جمهوری یک نکته راتاکیدمیکنم که به اعتقادبنده کمترموردتوجه قرارمیگیرد‌ٰ،اقبال مردم فهیم وبافرهنگمان به ادب وپیروزی
نزاکت وادب بربی ادبی،فحاشی وپرده دری وبی اخلاقی بود.
نظرات بینندگان