arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

گزارش اقتصادی نوبخت به مجلس خبرگان

سخنگوی دولت، رشد اقتصادی را در گرو استفاده از تمام ظرفیتهای مدنظر رهبری درچارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سخنگوی دولت، رشد اقتصادی را در گرو استفاده از تمام ظرفیتهای مدنظر رهبری درچارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسائل اقتصادی و برنامه های دولت با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اجلاس خبرگان بررسی شد.

محمدباقر نوبخت به عنوان مهمان ویژه دومین روز از نشست مجلس خبرگان با تبیین مشکل تورم و رکود ، بخشی از پدید آمدن این مشکل اقتصادی را ناشی از مشکلات داخلی و بخشی از آن را مربوط به مشکلات خارجی و محدودیت های اقتصادی تحمیلی از جانب دیگران دانست.

وی با اشاره به اجرای برنامه های اقتصادی از سال 68 تاکنون افزود:‌ اجرای برنامه پنجم توسعه از سال 90 آغاز شد در حالی که 119 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما وقتی با تحریم ها مواجه شدیم تکانه های شدید اقتصادی بر کشور تحمیل شد.

معاون رئیس جمهور افزود: در سالهای اخیر ، افت شدید قیمت نفت و کاهش میزان صادرات نفتی به کاهش رشد اقتصادی و منفی شدن آن منجر شد درحالی که رشد اقتصادی می تواند مانع از رکود و تورم شود.

نوبخت تأکید کرد: با شوک های نفتی در سال های اخیر نیازمند ارائه برنامه و اجرای سیاست هایی برای خروج از بحران و مهار آن بودیم به همین علت در دولت و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برنامه هایی ارائه شد که تا حد خوبی توانست فشار شوک های تحمیلی را مهار کند.

وی رشد اقتصادی همراه با عدالت را از برنامه ها و راهکارهای انجام شده دانست و افزود : اتخاذ تصمیمات و سیاست های اقتصادی دولت متناسب با ضربه های وارده شده بر اقتصاد ما آثار ملموسی در پی داشته است.

سخنگوی دولت گفت : رشد سرمایه گذاری سبب مثبت شدن شاخص رشد اقتصادی شد؛ اما در مقطع بعدی کاهش قیمت نفت به زیر 30 دلار سبب کاهش درآمد دولت از 120 میلیارد دلار به 34 میلیارد دلار شد و همین کاهش درآمد دولت، درصد سرمایه گذاری را نیز کاهش داده و آثارش را بر سفره مردم گذاشت.

نوبخت افزود: به همین علت رشد اقتصادی کشور دوباره به مثبت 1 درصد رسید؛ البته تغییر روند از منفی 6 درصد به مثبت 1 درصد بوده که این قابل تقدیر است.

وی با اشاره به کاهش درآمد نفتی کشورهایی مانند عربستان و ونزوئلا گفت: کشوری مانند عربستان که یارانه های زیادی را به مردمش می داد درپی مواجهه با کاهش درآمد نفتی ، اقدام به کاهش حجم یارانه های پرداختی و افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات کرد اما دولت اعتدال باوجود کاهش قیمت نفت تلاش کرد یارانه مردم را پرداخت کند و جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به تلاش های دولت برای کاهش بیکاری در کشور گفت : سالانه جمع کثیری وارد بازار کار می شوند با این حال دولت تلاش کرده است با ثبات قیمت ها و ایحاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاه ها تا حدی از حجم بیکاری بکاهد.

نوبخت همچنین با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ، رشد اقتصادی را در گرو استفاده از تمام ظرفیتهای مدنظر مقام معظم رهبری درچارچوب این سیاستها دانست و در عین حال افزود : آیا واقعا اقتصاد مقاومتی ما امروز این توان را دارد که با کاهش تکیه بر نفت ، این سیاست ها را اجرایی کنیم؟

وی تصریح کرد: کاهش تکیه بر نفت یعنی افزایش مالیات ، آیا جامعه ما امروز این پذیرش را دارد؟ 
دولت اکنون همه تلاش خود را به کار بسته که با اجرایی شدن برجام ، رفع تحریم ها ، تقویت روابط دیپلماتیک و ایجاد زمینه سرمایه گذاری های خارجی، گشایش اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و رسیدن به عدد 8 درصد رشد اقتصادی را فراهم کند تا به رقم 724 هزار میلیارد برسیم.

نوبخت همچنین به برنامه ششم توسعه و اولویت های آن اشاره کرد و گفت: معضل کم آبی در کشور و کاهش سفره های زیر زمینی و موضوع محیط زیست و معطوف شدن به 24 بند سیاست های ملی اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم مد نظر قرارگرفته است.

وی ، رشد 8 درصدی اقتصادی ، تک رقمی شدن نرخ بیکاری و نرخ تورم را از برنامه های آتی دولت در چارچوب برنامه ششم توسعه برشمرد.

پس از سخنرانی سخنگوی دولت ، چند عضو مجلس خبرگان با اشاره به مشکلات اقتصادی ، بیکاری ، تورم و رکود در کشور ، پرسش های خود را در این باره مطرح کردند و نوبخت به آنها پاسخ داد. در ادامه این نشست ، بررسی مسائل اقتصادی کشور با حضور محمد خوش چهره ادامه یافت.
نظرات بینندگان