arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

فرماندهان نظامی آمریکا: ایران تهدید بلند مدت آمریکاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سه فرمانده نظامی ارشد آمریکا شب گذشته در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا ارزیابی خود را از تهدیدات امنیتی پیش روی آمریکا به سناتورها ارایه کردند.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه خبری "آر تی" روسیه در این جلسه ژنرال ها "دیوید رودریگرز" فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا، "ژورف ووتل" فرمانده عملیات های ویژه آمریکا و نیز "لوید آستین" فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا ( سنتکام) حضور داشتند.

در این جلسه مساله ای که بیش از هر چیز نمود داشت سوال ها و دغدغه بیشتر سناتورهای غالبا جمهوریخواه عضو کمیته بود که بیش از آنکه روی موضوع تهدید داعش برای امنیت ملی آمریکا متمرکز باشد ، روی مساله تهدیدات ناشی از ایران در منطقه و تاثیر آن روی همپیمانان آمریکا متمرکز بود.

سه فرمانده حاضر در این نشست نیز در سخنان خود در این باره ایران را تهدیدی جدی و بلند مدت برای امنیت ملی آمریکا و همپیمانان این کشور در منطقه خواندند.

لوید آستین فرمانده سنتکام در این نشست گفت: یکی از علل بی ثباتی موجود در منطقه خاورمیانه نزاع فرقه ای و مذهبی بین شیعیان و سنی ها و بین عرب ها و فارس ها است.

این ژنرال آمریکایی با اشاره به اینکه تداوم این نزاع های فرقه ای برخی کشورهای این منطقه را به شدت تضعیف کرده است، افزود گروه تروریستی داعش نیز در اثر این نزاع فرقه ای و تضعیف برخی کشورهای منطقه سر برآورده و به حیات خود ادامه می دهد.

ژنرال آستین در ادامه ایران را مهم ترین تهدید علیه ثبات میان مدت و بلند مدت منطقه خواند و مدعی شد : جاه طلبی های هژمونیک ایران همچنان تهدیدی برای منطقه است.

او افزود: روابط ما با ایران همچنان پرچالش باقی خواهد ماند. ما همچنان با دقت حرکات و رفتارهای ایران را زیر نظر داریم و همچنان به حمایت از همپیمانان منطقه ای خود ادامه خواهیم داد تا بتوانند قابلیت های خود را در برابر تهدیدات ناشی از اقدامات سوء ایران  در منطقه ارتقا دهند.

ژنرال آستین در ادامه به وضعیت برخی از کشورهای عربی منطقه که به گفته او همچنان با تهدیدات ناشی از دخالت های ایران مواجه اند اشاره کرد و گفت بحرین همچنان از سوی ایران تهدیدی مداوم در داخل مرزهای خود احساس می کند.

آستین در ادامه اقدام نظامی ائتلاف تحت رهبری سعودی ها در یمن را تلاش برای بازگرداندن ثبات به این کشور توصیف کرد و گفت حملات عربستان به یمن به منظور بازگرداندن دولت قانونی این کشور به قدرت، مقابله با اقدامات حوثی ها و قدرت دخالت ایران در این منطقه از شبه جزیره عربستان و نیز قادر ساختن کشور یمن به دفاع از مرزهایش در برابرنفوذ خارجی از جمله گروه هایی چون داعش و القاعده دانست.

او افزود سنتکام به همکاری با عربستان در یمن ادامه می دهد تا مطمئن شود تلفات غیر نظامی این جنگ به حداقل رسیده و سیر کمک های بشر دوستانه به یمنی ها ادامه یابد.

این ژنرال آمریکایی مدعی شد تلفات غیر نظامی در یمن بیشتر نتیجه اقدامات حوثی ها و استقرار ادوات و نیروهای نظامی از سوی این گروه در مناطق مسکونی و غیر نظامی است.
نظرات بینندگان