arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴

عربستان متضرر واقعی جنگ یمن است

رسانه های گروهی چین در تازه ترین گزارش های خود تاکید کرده اند که عربستان متضرر واقعی جنگ یمن است و از زمانی که این کشور جنگ را آغاز کرده، همواره طرف زیان ده ماجرا بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در مطالب منتشر شده آمده است، مقام های عربستان بتدریج طعم شکست در این جنگ یک طرفه را می چشند و برای اینکه بیش از این خسارت ندهند در حال انجام تلاش هایی هستند.
تارنمای چاینا ارگ در گزارشی آورده است: عربستانی ها که فهمیده اند در حال ضرر دادن و از دست دادن اعتبار خود هستند به حربه های مختلفی چون گفت وگو و آتش بس روی آورده اند.
این گزارش می افزاید: آنها می کوشند تا با طرف های یمنی حتی حوثی ها گفت و گوهایی را در ارتباط با آتش بس پیش ببرند چون دریافته اند این جنگ نه تنها ثمری برایشان نداشته بلکه زیان های فراوانی به آنها وارد آورده است.
در بخشی از گزارش این نشریه به قلم «ابوبکر عبدالله» تحلیلگر سیاسی منطقه آمده است: عربستان یک سال است علیه یمن می جنگد اما تازه متوجه شده که پیروزی را در این جنگ بدست نخواهد آورد.
این تحلیلگر تصریح کرد: آنها می خواهند بیش از این خسارت ندهند چرا که به خوبی می دانند در جنگی نابرابر شرکت کرده اند و حملات هوایی و زمینی آنان موفق به شکست نیروهای یمنی نشده است و حالا به گفت وگو روی آورده اند.
وی می افزاید که حملات هوایی عربستان به یمن اوضاع در برخی مناطق از جمله شهرهای جنوبی را به هم ریخته و اعتراضات داخلی و خارجی به ریاض بیشتر شده است. به همین سبب آنها می کوشند تا راهی برای آرام کردن این شرایط بیابند.
تارنمای چینی ادامه می دهد: حتی برخی تحلیلگران منطقه ای از حوثی ها به عنوان حزب الله جدید منطقه یاد می کنند و بر این باورند که عربستان تلاش بی امانی برای رسیدن به آتش بس دارد.
خبرگزاری شین هوا چین گزارش کرده است که هنوز موضوع آتش بس بین عربستان و حوثی ها نهایی نشده است اما اگر اینطور شود و آتش بس به شکل پیمان اجرایی گردد آن زمان نیروی جدید حزب الله در منطقه ظهور کرده است.
البته ابوبکر عبدالله بر این باور است که توافقنامه آتش بس هم دائمی نخواهد بود و باعث توقف کامل درگیری ها نخواهد شد و بعید است در طولانی مدت استمرار یابد.
«ابو مالک الفیشی» عضو کمیته انقلابی انصار الله یمن، اخیرا در سخنانی اعلام کرد که در صورت مذاکره با عربستان و برقراری آتش بس، متضرران اصلی همان مزدورانی هستند که با عربستان متجاوز همراه شدند.
او تاکید کرد که متضرر واقعی پس از توقف جنگ، مزدوران عربستانی و تروریست های داعش و القاعده هستند چرا که ما با همه احزاب و مولفه های ملی به ویژه کنگره مردمی دائما در ارتباط هستیم و با آنها تفاهم داریم.
خبرگزاری رسمی چین گزارش کرده است که حملات بی امان جنگنده های عربستان به یمن در یک سال گذشته خسارات زیادی در این کشور بجا گذاشته و باعث مرگ بسیاری از غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان شده است.
عربستان سعودی با همدستی برخی کشورهای عربی و همراهی آمریکا٬ از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه این کشور همسایه خود آغاز کرد تا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابی های یمنی که امنیت شهرهای این کشور را تأمین می کنند، جلوگیری کند. 
بر اثر این حملات، تاکنون هزاران یمنی از جمله شمار زیادی از زنان و کودکان کشته و زخمی شده و دهها هزار نفر دیگر نیز آواره و بیشتر تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور ویران شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان