arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

رئیس جمهوری فرانسه: مساله مهاجران نباید باعث مصالحه بر سر حقوق بشر با ترکیه شود

رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه اعلام کرد، اتحادیه اروپا نباید در ازای گرفتن تضمین هایی از ترکیه برای جلوگیری از جریان مهاجرت به اروپا، بر سر حقوق بشر و یا روادید با آنکارا مصالحه کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش پایگاه خبری فرانس 24، فرانسوا اولاند در آستانه مذاکراتی که قرار است این هفته بین ترکیه و اتحادیه اروپا در بروکسل از سرگرفته شود، به خبرنگاران گفت: هیچ مصالحه ای بر سر مساله حقوق بشر و یا شاخص آزاد سازی روادید، نمی تواند صورت گیرد.
اولاند خواستار شفافیت بیشتر در گفت وگوها با ترکیه شد و گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد مرزهای داخلی جدید در منطقه شنگن، باید از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا حفاظت کنیم.
بر اساس این گزارش، طبق پیش نویس توافقنامه مناقشه برانگیزی که هفته پیش تهیه شد، ترکیه در راستای طرح کاهش انگیزه مهاجران برای متوسل شدن به قاچاقچیان و به جان خریدن خطرات ناشی از سفر با قایق های فرسوده به یونان، همه مهاجرانی را که عازم یونان هستند، بازمی گرداند.
ترکیه در ازای این کار، 6 میلیارد یورو کمک، لغو روادید برای اتباع خود در منطقه شنگن و تسریع روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را از طرف های اروپایی، مطالبه کرده است.
طرح اخراج دسته جمعی مهاجران از یونان با انتقاد بین المللی مواجه شده است و مقامات ارشد سازمان ملل در امور پناهجویان و مهاجران، قانونی بودن آن را زیر سوال بردند.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، این تصمیم را غیر قانونی دانست و تاکید کرد، این اقدام می تواند به اخراج های جمعی و خودسرانه منتهی شود.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از اتحادیه اروپا خواست، در توافق برنامه ریزی شده خود با ترکیه بر سر مساله پناهندگان تجدید نظر کند. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان