arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۱ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

ال موندو : رسوایی اهدای نشان افتخار به شیوخ عربی در اسپانیا

روزنامه ال موندو با درج مقاله ای به قلم «فرانسیسکو کاریون» نوشت :نزدیک به 30 تن از اعضاء خانواده های سلطنتی اعراب نشان های افتخاری غیر نظامی اسپانیایی را دریافت کرده اند و این امر از سوی بسیاری از کارشناسان یک رسوایی تلقی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، روزنامه امروز چهارشنبه افزود :این مورد باعث اختلاف نظر کارشناسان القاب و اشراف شده و آن را موجب رسوایی تلقی می کنند و بر این نظرند که در واقع با نشان های افتخار به نوعی تجارت بازاری دست زده اند. 
ال موندو یادآور شد که در اوایل ماه جاری (میلادی) «محمد بن نایف» ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی در سفر رسمی به پاریس از سوی رئیس جمهوری فرانسه، «فرانسوا اولاند» بالاترین نشان افتخار آن کشور را دریافت کرد. 
این نشریه اشاره کرد :این اقدام طی مراسمی بی سر و صدا صورت پذیرفت و تنها زمانی به اطلاع عموم رسید که آژانس خبری عربستان SPA آن را با آب و تاب افشا کرد و به عنوان دلیلی برای اثبات «تلاش در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی» از سوی آن مقام سعودی تلقی شد. 
به نوشته رسانه اسپانیایی ، به این ترتیب عملکردی که از سوی ریاست جمهوری فرانسه به نحوی خاموش به انجام رسیده بود، باعث توفانی پر از گرد و غبار شد.
ال موندو نوشت :«بن نایف» برادر زاده ملک «سلمان»، عنصر کلیدی در سلطنت استبدادی عربستان است کشوری که سالانه در آن ده ها نفر در ملاء عام اعدام می شوند، شهروندان و اتباع آن مانند کودک زیر فرمان و اطاعت حاکمان هستند.
این روزنامه افزود: عربستان مُبلغ ایدئولوژی بیش از حد محافظه کارانه و زادگاه افکار القاعده و داعش است.
روزنامه ادامه داد :هدایایی که آن کشور همسایه ما به پادشاهی سعودی می دهد یک رویداد مجرد نیستو اسپانیا نیز در پی آن با ذوق زدگی به تقسیم و توزیع هدایای مشابه در میان شیوخ عرب پرداخته و سه نشان افتخاری اصلی این کشور شامل «فرمان کارلوس سوم»، «ایزابل کاتولیک» و نشان 'شایستگی مدنی' را به این و آن اهدا کرده است. در حدود 30 تن از پادشاهان، شاهزادگان و شرکای سلطنتی این مدال ها را بر سینه خود نصب کرده اند.
گزارش افزود : با ارزش ترین نشان، «کارلوس سوم» است که از سال 1771 به کسانی که برای اسپانیا و تاج و تخت آن خدماتی گرده باشند، داده می شود. مسئول معرفی افراد برای دریافت این نشان ، نخست وزیری اسپانیا بوده و «فیلیپ» ششم پادشاه اسپانیا به عنوان اهدا کننده نهایی نشان ها را عرضه می کند.
«خالد بن عبدالعزیز» شاه عربستان؛ «عبدالعزیز آل سعود بن سلطان» ولیعهد عربستان و حسن دوم، شاه مغرب پیشتر از جمله کسانی هستند که پیشتر این نشان را دریفات کردند. 
این نشریه یادآور شد که اهدی نشان ایزابل کاتولیک از سال 1815 توسط فرناند هفتم اغاز شده است و به شهروندان وفادار اسپانیا و خارجی هایی که در راه سعادت کشور و برای توسعه و پیشرفت سرزمین های آمریکا و ماوراء دریا تلاش کرده باشند، داده می شود. 
ال موندو اشاره کرد :یکی از اولین نشان های افتخاری که به سران عرب داده شد، براساس مدارک رسمی دولت در دسامبر 1974 ، نشان 'صلیب بزرگ' از سوی « فرانسیسکو فرانکو» به فرمان ایزابل کاتولیک به «صدام حسین» داده شد. 
روزنامه افزود :هدایا حتی به بانوان سران کشورهای عرب نیز رسیده است. «موزه بنت ناصر» یکی از سه همسر امیر سابق قطر در آوریل 2011 به دریافت صلیب بزرگ ایزابل کاتولیک نائل شده است. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان