arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۰۸۳۲
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
«انتخاب» بررسی می کند:

مشکل چه بود که روحانی دومین سفر خود به اروپا را لغو کرد؟

رفتار دولت اتريش در اجازه تجمع به گروه ترويستي منافقين درست به مانند اين است كه يك كشور به اعضاي القاعده اجازه برگزاري تجمع در سفر باراك اوباما بدهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشکل چه بود که روحانی دومین سفر خود به اروپا را لغو کرد؟

داود حشمتی: سرویس سیاسی «انتخاب»: رفتار دولت اتريش در اجازه تجمع به گروه ترويستي منافقين درست به مانند  اين است كه يك كشور به اعضاي القاعده اجازه برگزاري تجمع در سفر باراك اوباما بدهد.

درحالي كه مخالفان دولت روحاني تلاش مي‌كردند تا از لغو سفر رئيس جمهور به اتريش  دستاويزي براي انتقاد به دولت بسازند، علي لاريجاني دیروز با دفاع خود نشان داد مساله لغو اين سفر اهميت ويژه‌اي داشته است. اهميتي كه پيش از آن نيز وزيربهداشت در يادداشتي كه در صفحه شخصي خودش آن را منتشر كرده بود به آن اشاره كرده بود. 

به نظر مي رسد اگر به حجم اظهارنظرها و همچنين وزن كساني كه در اين مورد سخن گفتند توجه شود، اهميت آن بيشتر درك خواهد شد. در ابتداي امر دفتر رئيس جمهور توضيح چنداني درباره علت لغو اين سفر نداد و تنها به گفتن اين موضوع كه «این سفر  توافق طرفین و به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر و برای تامین شرایط مطلوب‌تر در خصوص برنامه و توافقات مورد نظر دو کشور با هماهنگی میزبان، در زمان مناسب انجام خواهد شد» اكتفا كرد.

اما منتقدان دولت تلاش كردند از مساله لغو اين سفر استفاده كنند و سناريوهاي مختلفي را مطرح كنند. تاجايي كه علي لاريجاني ناچار شد توضيح دهد: «گاهی اخبار شفاف و روشنی در برخی امور توسط رسانه‌ها منتشر نمی‌شود که نمونه اخیر آن لغو سفر رییس‌جمهور به اتریش بود.»او از تصميم رئيس‌جمهور دفاع كرد و در اظهارنظري گلايه آميز گفت: «برخی رسانه‌ها با طرح مسائل ابهام‌آمیز و غیرشفاف موضوع را جور دیگری جلوه دادند.»

شبهه مشكل امنيتي و دلخوري

اولين مساله شبهه مشكل امنيتي از سوي داعش بود. چند روز قبل از اين سفر بلژيك هدف حملات تروريستي قرار گرفته بود. اما هاينس فيشر رئيس‌جمهور اتريش اعلام كرد كه «من کارشناس امنیتی نیستم، اما پلیس اتریش به صراحت اعلام کرد همه اقدامات لازم را با در نظر گرفتن تدابیر بسیار شدید امنیتی و استانداردهای مدنظر، مطابق دیدارهای روسای جمهور روسیه، چین و حتی چند سال قبل، کنفرانس اروپا و آمریکا که با شرکت جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در اتریش برگزار شد، تدارک دیده شده بود». با اين استناد برخي مخالفان تلاش كردند نشان دهند ماجراي لغو اين سفر به مساله ديگري باز مي‌گردد. از همين رو شبهه دلخوري دولت روحاني از مصاحبه فيشر درباره بازگشايي نشدن سوئيف را به ميان كشيدند. 

هاینس فیشر در همان گفتگوی معروف خود با خبرگزاری صدا و سیما که ایران را کشوری بزرگ در منطقه‌ای پرتنش خوانده بود، در پاسخ به این پرسش که چه زمانی تحریم‌ها و بعنوان مثال مشکل ارتباط از طریق سوئیفت(تعاملات بانکی بین المللی) علیه ایران لغو خواهد شد، با اشاره به مشخص نبودن زمان اتصال مجدد به سوئیفت، تاکید کرد: اتریش و اروپا به تنهایی نمی‌توانند تحریم های سوئیفت را لغو کنند. موضوع لغو تحریم های سوئیفت در حال حاضر در جامعه بین‌الملل به ویژه در آمریکا در حال بررسی و گفتگو است. با این حال نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که به چه مدت زمان نیاز دارد.

كينه‌هاي شخصي و تطهير منافقين 

كار گمانه‌زني درباره علت لغو سفر رئيس جمهور به اتريش حتي به حسين دهباشي، از اعضای سابق ستاد روحاني نيز كشيده شد. او با قياسي مع‌الفارق با تعريف خاطره‌اي از حضور احمدي‌نژاد در نيويورك سعي در القاي اين موضوع دارد كه احمدي‌نژاد توان رويارويي با منافقين را داشت. اين درحالي است كه اساسا حضور يك منافق در ميان ساير اپوزيسيون با تجمعي كه متعلق به منافقين باشد از اساس با يكديگر متفاوت است. 

او نوشت: «درست نمی‌دانم سفرِ چندمِ جنابِ احمدی‌نژاد بود که آن ماجرایِ دانشگاهِ کُلمبیا اتّفاق اُفتاد | روزِ قبل‌اش بود که | همین آقای «مرتضی غرقی» که سال‌ها نمایندهء صداوسیما در آمریکا بود | و نیز نگارنده که به لُطفِ آقا مُرتضی و نیز سُفرایِ ایران در سازمانِ ملل معمولا اجازه داشت تا ضمن کمکِ به تیمِ خبری برایِ دلِ خودش مُستندهایی بسازد |  اختصاصی  و تنهایی رفتیم به محّلِ اقامت رئیس جمهورِ وقتِ ایران | که چه نشسته‌ای فردا کارت زار است! | و به دانشگاهِ کُلمبیا نرو که قرار است از رئیسِ دانشگاه گرفته تا لابیِ صهیونیست‌ها و از فاکس‌نیوز گرفته تا مجاهدینِ خلق و... دیگران | مسخره‌ات کُنند و تحقیر و این‌ها! | که دیدیم با بی‌خیالی گفت: | «یعنی از اینکه اینجا خودِ خودِ آمریکا است بدتر است؟ یعنی فکر کردید که من مُنتظرم حزب‌اللهی‌ها بیایند در ورزشگاهِ نیویورک و برایم شُعارِ موافق بدهند؟»

با این حال، آنچه دهباشی در مورد سفر رئیس جمهور سابق در نظر نگرفته، این است که توهین به احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور ایران، تحقیر ملت ایران است و احمدی نژاد نباید از کنار این مسئله با «بی خیالی»، عبور می کرد.

علت اصلي لغو سفر

اما هيچ كدام از اين مسائل علت اصلي لغو سفر حسن روحاني نبود. آنطور كه قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت گفت و آقاي لاريجاني نيز تاكيد كرد، اين يك تصميم شجاعانه و از موضع «عزت، حكمت و مصلحت» بود. همزمان با سفر رئيس‌جمهور به اتريش كروهگ ترويستي منافقين در اين كشور خواستار برگزاري يك تجمع اعتراضي شده بودند. دولت اتريش نيز به آنها اين مجوز را داده بود كه تجمعشان را برگزار كنند و در توضيح آن شخص هاینس فیشر هم گفته بود: «فاصله‌ محلِ تجمع‌شان آنقدر دور از محل هیات ایرانی بوده که نه صدایشان را می‌شنیدند و نه تصویرشان را می‌دیدند!»

در درستي اين تصميم و ارتباط آن با منافقين لاريجاني امروز گفت: «با توجه به بی‌توجهی دولت اتریش به درخواست تیم حفاظتی رییس‌جمهور مبنی بر لغو مجوز راهپیمایی گروهک تروریستی منافقین در جریان سفر دکتر روحانی به این کشور اين تصميم درستي بود. بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم.»

بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه عدم توجه ميزبان به درخواست تيم حفاظت رياست جمهوري ايران اسلامي، در مساله عدم برگزاري تجمع گروهك تروريستي منافقين، علت اصلي لغو اين سفر بود. اين امكان وجود دارد كه كشورهايي همچون فرانسه، سوئيس، آلمان و سوئد گروهك ترويستي منافقين را براي خود بي خطر دانسته و آنها را در آغوش خود جاي دهند، اما سابقه جنايت‌هاي اين گروهك از اذهان مردم و مسئولين ايران پاك نشده است. لذا تصميم رئيس‌جمهور براي لغو برنامه سفر به علت اجازه تجمع به يك گروهك ترويستي مسلح كاملا مبتني بر «حكمت، عزت و مصلحت» بود. اين موضوع مي‌توانست در آينده نيز براي سفرهاي رئيس‌جمهور به كشورهاي ديگر ايجاد مانع كند كه اقدام قاطعانه رياست جمهوري كشورمان در لغو اين سفر، مي‌تواند پيام روشني را به همه كشورهايي كه خواستار مراودات پسابرجامي با ايران هستند، مخابره كند. با اين مضمون:‌ »ايران در مواجهه با گروهك ترويستي منافقين به هيچ وجه حاضر به كوتاه آمد نيست»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Romania
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
15
54
خوب اگر در بقیه سفرها این اجتماعات لغو نشد چه؟
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
اندازه كشورهاي و اهميت روابط آنها با هم در كنار قاطعيت و عزت نفس طرفين، تعيين كننده امتيازهايي است كه به هم مي‌دهند. اين حركت تصميمي رو به جلو است. ممكن است در مقطعي هم دولت تصميم به كوتاه آمدن بگيرد. سياست، بازي انعطاف است نه بازي كله‌شقي.
از سوي ديگر امروزه گروهك منافقين اهميت ناچيز خود را هم در معادلات سياسي جهان از دست داده و محك خوبي براي دولت‌هاست كه بدانيم چقدر خواهان رابطه با ايران هستند. به نظر من دولتي كه در اين زمينه كوتاه نيايد، خيلي هم علاقه‌مند به گسترش روابط با ايران نيست و نبايد روي آن سرمايه‌گذاري جدي كرد و شايد در سطوح پايين‌تري بايد اين سفرها انجام شود. البته در مورد اتريش مطمئنم به زودي اين مشكل را حل خواهند كرد و به شدت به رابطه با ايران علاقه دارند و بيشتر دنبال محك زدن جديت ايران بوده‌اند.
ebi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
2
55
این استدلال از این پس اون ها پررو می شوند برای سفرهای بعدی همین جریان است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
5
39
احسنت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
11
56
دولت اتریش چطور به منافقین تروریست که در خیابانها و ساختمان های ایران بمب گذاری نموده انداجازه تجمع می دهد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
19
28
کاری نداشت قرار که چندوقت دیگه موگرینی وارد ایران شود شما هم سوریهای مقیم ایران را جمع کنید تا علیه اتخادیه اروپا وامریکا که در بوجودت اوردان داعش و کمک به سایر گروهای تروستی شعار دهند . تا نشان دهند که ایران هم می تواند محالفان شما را بیاورد وشما و کمک پنهان اروپا وامریکا را به داعش نشان دهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
14
47
خیلی تحلیل ضعیفی بود
اگر اینطور باشه اولا در تمامی سفرهای اروپایی و همچنین سفر به نیویورک همیشه ایام تجمع اینچنینی بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
با اين نظر موافقم و به اشتباه منفي دادم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﻧﯿﻮﯾﻮﺭﮎ ﺑﺎ ﺍﺗﺮﯾﺶ ﻓﺮﻕ ﻣﯿﮑﻨﻪ ... ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﻭﻧﺠﺎ ﻣﻬﻤﺎﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻫﺴﺘﺶ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺩﻭﺟﺎﻧﺒﻪ ﮐﻪ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
سفر به فرانسه و ایتالیا هم فرق می کنه دوست عزیز؟؟ من حرفم اینه که دلیل چیز دیگه ایست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
4
28
در ضمن به قول دوستمان اگر در همه سفرها این گروهک مجوز گرفتند چه کنیم؟
آیا فکر نکردیم که نکند که دشمنان داخلی و خارجی منتظر تجمع این گروهک باشند تا ما هم سفرهایمان را لغو کنیم؟
اصلا ضاین گروهگ مسخره و از هم پاشیده چقدر مهم شده است برای ما؟ بگذار 4 تا هارت و پورت کنند برای خودشان؟ بی توجهی با آنها خودش بهترین نوع تمسخر است برای ما.
علی ایحال لغو این سفر و سایر سفرهای احتمالی امر خوبی نیست. باید تجدید نظر کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
به نظرم علت لغو سفر این حرفها که می گویند نبوده است. این تصمیم نظام بوده است . نیاز نیست این همه با کشور های غربی ارتباط داشته باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
0
39
مگه منافقين تموم نشدن؟
كجا هستن؟
مرگ بر منافق
محمد ق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
3
43
مسئله باید چیز دیگری باشد! گروهک به اصطلاح منافقین عددی نیست که بخواهد در معادلات وارد شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
کاملا درسته
منافقین همه جا هستن و اصلا حمایت میشن برا همچی روزهایی ، مساله چیز دیگه ایست.
م ت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
8
33
چقدر خنده داره!!!!!!
لغو سفر رئيس جمهور ايران بخاطر يك تجمع!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
4
26
دلیل اصلی همون مصاحبه فیشره
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
3
19
مساله از اینها فراتر هست، بوده که رفتن جایی که منافقین تظاهرات داشتن ولی سفر رو لغو نکردن، خیر دوستان مساله این چیزا نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
9
32
اين كار دولت كار خطرناكي هست و ميتواند تمام رشته ها در سياست خارجي را پنبه كند!احمدي نژاد رو دعوت نميكردن پا ميشد ميرفت حالا روحاني سفرش رو بدون دليل منطقي لغو ميكنه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
4
16
فیلم بادیگارد رو دیدن جو گیر شدن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
4
9
کلا استدلال خنده داری بود.
حامد
|
United States
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
3
12
اگر دلیل واقعی اش این باشه بسیار دلیل غیر موجهیه . ضمنا بخاطر یک گروهک که سفر یه رییس جمهور رو لغو نمی کنند
مهندس آبتین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
3
10
دوستان این مساله را در نظر نمیگیرند که اتفاقا دلواپسان دلخورند از نرفتن دکتر روحانی. اینها منتظر بودن روحانی بره و اینها تجمع کنن و بعد بگن آهای ببینید که رابطه با کشورهای اروپایی یعنی پر و بال دادن به منافقین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
2
14
به این سادگی تحلیل نکنید
لاریجانی هم قبول داره حرکت رییس جمهور رو
حالا باید ببینیم
شاید یه کاسه ای زیر نیم کاسه است
دوستان سیاست پشت ورو داره فراموش نکنید
حمید
|
Germany
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
3
13
به گزاری شایت "دی پرسه، Die Presse"اتریش, دولت اتریش در زمان حضور رٸیس جمهور روحانی در وین و در نزدیکی محل اقامت وی به وابستگان به صهیونیزم و عده ای از طرفداران گروه های تروریستی اجازه تظاهرات برعلیه ایران را داده بود. این افراد در نظر داشتند که بر علیه "بمب اتمی ایران" داد و فریاد براه بیندازند، آنچنانکه سایت اتریشی "دی پرسه، Die Presse" گزارش میکند.
از این نظر، تصمیم دکتر روحانی بغایت تصمیمی مورد احترام میباشد و به رٸیس جمهور میباید که در این مورد تبریک گفت.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
3
10
طبق مقررات آنها اجازه تجمع طبیعی است. لغو این سفر دو ضرر مهم دارد. یکی اینکه بی جهت منافقین را بزرگ کرده ایم. با این جو خبری که ایجاد شد، انها سود بردند. دوم انکه این اتفاق می تواند در همه سفرها تکرار شود ا
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
0
2
علی آقا، کاملا با شما موافقم! تصادفا شما کارمند سفارت نیستید؟! به هر حال با نظر شما کاملا موافقم!!
بحتیاری
|
United Kingdom
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
0
5
آیا تا کنون سابقه داشته طی سفرهای متعدد رواسای جمهوری اسلامی ایران خاصه به اروپای شمالی منافقین تظاهرات نکرده باشند!.اگر غیر از این بوده تذکر دهید.
نظرات بینندگان