arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵

المانیتور: چرا حماس باید از ایران عذرخواهی کند؟

اتهامات مرزوق سلیمانی را وا داشت در ملاقاتی بگوید: «ایران هیچ وقت دروغ نگفته و نخواهد گفت. ما کشتی های بسیاری پر از تسلیحات را برای مقاومت فرستادیم، اما بعضی هایشان توقیف شدند. ما شما را تنها نمی کذاریم. هر زمان تکنولوژی تازه ای باشد که بتوانیم بفرستیم، درنگ نمی کنیم. این وظیفه ما است. هر کسی آن حرف را زده باید بداند همه چیز در برابر چشمان خدا انجام می شود».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»: المانیتور نوشت: جنبش فلسطینی حماس به دنبال راه حل هایی برای مذاکراتش با کشورهای خاورمیانه ادامه می دهد. از قاهره، تا دوحه و تهران.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه آورده است: یکی از مقامات جنبش حماس که خواست نامش فاش نشود گفت: «ما از موهبت موقعیت جغرافیایی (به دلیل پراکنده بودن مقامات حماس)، ایدئولوژی و حمایت مالی برخورداریم. به همین خاطر بسیار پیش می آید که موضع ما باعث ایجاد اختلافات شود. اگر ایران راضی باشد، ممکن است اخوان المسلمین ناراضی باشد، و اگر ترکیه و قطر با حرکتی موافق باشند، آن وقت ما منتظر رسیدن محکومیت آن از سوی لبنان و دمشق می مانیم».

کمتر از یک ماه پیش در 12 مارس یکی از مقامات ارشد حماس دیدار سرزده ای از قاهره با هدف ترمیم رابطه با مقامات امنیتی مصر داشت. موسی ابومرزوق، که مسئول روابط بین الملل حماس است، در صدر هیات حماس بود. به گفته یک عضو حماس، این اولین دیدار با مصری ها پس از سال ها بود. او ادامه داد: « اختلافات زیادی میان ما وجود دارد، و ملاقات ها در مورد همین مسائل انجام شد. خواسته حماس فقط باز شدن دوباره گذرگاه رفح نیست. ما چهار عضو مفقود شده داریم که چند ماه پیش در مصر ربوده شدند، و ما می خواهیم بدانیم چه بر سر آن ها آمده. مصری ها هم در مقابل خواسته هایی مربوط به وضعیت صحرای سینا مطرح کردند.»

بنا به اخبار رسیده به المانیتور، درخواست های مصری ها شامل تسلیم افراد تحت پیگرد آمریکا در غزه، به ویژه ممتاز دوغماش، است که نامش در صدر فهرست قرار دارد. دوغماش رئیس گروه جیش الاسلام می باشد و به فهرست تروریست های تحت پیگرد آمریکا اضافه شده است. مصر دوقماش را متهم کرده در حملات متعددی در مصر دست داشته و با شاخه سینای داعش همکاری داشته است. مقامات امنیتی مصر در ملاقات هیات حماس همچنین خواسته اند در مورد وضعیت سینا و مرز آن هماهنگی هایی صورت بگیرد، و همچنین ابراز امیدواری کرده اند که حماس خود را از اخوان دور کند.

در حالی که گفتگوها در مصر در جریان بود، مقامات دیگری از حماس آماده سفر به دوحه و پس از آن به تهران می شدند. ملاقات دوحه پیشتر در ملاقات رهبران ارشد برنامه ریزی و تایید شده بود تا دور تازه ای از مذاکرات آشتی با فتح را آغاز کند. بنا به گفته منبع المانیتور، ملاقات های دوحه موفقیت آمیز بودند، اما چیز شاخصی به دست نیامد. یک مقام حماس گفت: هیچ چیز تازه ای نیست، زیرا ما همچنان اجماع قبلی را بر سر دولت وحدت ملی و انتخابات داریم، اما همچنان مساله کارمندان دولتی که در دولت اسماعیل هنیه منصوب شدند وجود دارد. فتح نمی خواهد آن ها را در دولت بپذیرد.

ملاقات های رهبران حماس برای بحث درباره چالش های پیش روی این جنبش در انتخابات پیش رو انجام شد که آغاز انتخاب  فرد تازه ای در دفتر سیاسی حماس به جای خالد مشعل است. 

روابط با ایران یکی دیگر از برنامه های کاری حماس است و سفر ماه فوریه هیأت حماس به پایتخت ایران سازنده بوده و منجر به توافق نامه ای میان دو طرف برای ورود دوره ای جدید از روابط بر پایه قوانین جدید است.

هیات فلسطینی حماس در تهران با ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، دیدار کرد. سلیمانی این جنبش را نصیحت کرد که فاصله خود با آشوب منطقه را حفظ کنند.

اخیرا در گفتگوی تلفنی درز کرده ای از ابو مرزوق، شنیده شده است که او ایران را متهم به دروغ گویی در ادعاهای حمایت از این جنبش کرده است.

اتهامات مرزوق سلیمانی را وا داشت در ملاقاتی بگوید: «ایران هیچ وقت دروغ نگفته و نخواهد گفت. ما کشتی های بسیاری پر از تسلیحات را برای مقاومت فرستادیم، اما بعضی هایشان توقیف شدند. ما شما را تنها نمی کذاریم. هر زمان تکنولوژی تازه ای باشد که بتوانیم بفرستیم، درنگ نمی کنیم. این وظیفه ما است. هر کسی آن حرف را زده باید بداند همه چیز در برابر چشمان خدا انجام می شود».

یک منبع نظامی ایرانی که خواست نامش فاش نشود گفت ابومرزوق تلاش کرده با ایران تماس بگیرد تا ملاقاتی از سوی هیات فلسطینی پس از دیدار از قاهره و دوحه از تهران صورت گیرد، اما تا این لحظه ایرانی ها پاسخ منفی داده اند – نه به هیات فلسطینی، بلکه به ابومرزوق.

این منبع ایرانی گفت: «اگر مطمئن است می خواهد به ایران بیاید، پس باید عذرخواهی کند». 


نظرات بینندگان