arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵

رییس مجلس نمایندگان آمریکا: دستاورد ایران از برجام قابل توجه بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان این که توافق هسته ای به ایران اجازه دسترسی به میلیاردها دلار در ازای تنها محدودیت بخشی از برنامه هسته‌ای‌اش را داده است، گفت: این توافق اعتماد دوستان‌مان در خاورمیانه را به ما از بین برد.

به گزارش انتخاب، پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه تایمز آو اسراییل با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در تابستان گذشته در وین حاصل شد، گفت: از نظر من این یک توافق وحشتناک بود و باعث شد تا دوستان مان در خاورمیانه اقتصادشان را به ما از دست بدهند. ایران در نتیجه لغو تحریم ها به میلیاردها دلار دسترسی پیدا کرد اما در ازای چی؟ تنها برای حذف بخشی، نه همه، بلکه بخشی از برنامه هسته‌ای‌اش. تمام این محدودیت‌ها نیز که 10 تا 15 سال ادامه دارد و بعد پایان می‌یابد.

او ادامه داد: در واقع آن‌ها اساسا در ازای هیچ چیز دستاوردهایی را حاصل کردند. ما همگی خواهان موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات هسته‌ای بودیم اما در عین حال می‌خواستیم برای‌مان دستاوردی به همراه داشته باشد. خوب است که با دشمنان‌مان مذاکره کنیم اما نه به قیمت دوستان خود. چنین کاری هیچ یک از ما را امن‌تر نخواهد کرد.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه انتقادات خود از توافق هسته‌ای، گفت: از نظر من عجیب نیست که هر چند ماه یک بار می‌شنویم ایران موشک بالستیک آزمایش کرده است. ما به جای برچیدن برنامه هسته‌ای تهران به آن مشروعیت دادیم. این یک تهدید بزرگ علیه اسراییل است و تهدیدی علیه کشور ماست.

وی با تکیه بر این ادعا که ایران با این آزمایش‌ها قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است، گفت: ما باید ایران را برای این نقض‌هایش مسوول بدانیم. ما باید همکاری امنیتی‌مان را با اسراییل افزایش دهیم و آن را به دفاع موشکی گسترش دهیم.

رایان تاکید کرد: آمریکا هیچ دوست بزرگ‌تری از اسراییل ندارد و کنار این دوست خود می‌ایستد.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که اکنون یکی از موضوعات پایبند نگه داشتن ایران به تعهداتش است، اما چیزی که من را نگران می‌کند این است که به ایران اجازه دسترسی به دلار و نظام مالی آمریکا را بدهیم و این بخشی از توافق نیست.

به گزارش ایسنا، برخی رسانه‌های آمریکایی به تازگی گمانه‌زنی‌هایی را درباره اعطای مجوز دسترسی ایران برای استفاده از نظام مالی آمریکا ارائه داده‌اند که مورد توجه مقامات آمریکایی قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا این گمانه‌زنی‌ها را رد کرده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان