arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵

رکورد ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمارها مي‌گويد روزانه پنج ازدواج ميان اتباع خارجي با ايراني ثبت قانوني مي‌شود اما آمارهاي غيررسمي عددي بيش از اين را نشان مي‌دهد كه متاسفانه فرزندان حاصل از اين ازدواج قربانيان اين اتفاق هستند. طبق آمار رسمي فقط ۳۰ هزار زن ايراني با مردان افغان ازدواج كرده‌اند كه اگر به آمارهاي غيررسمي استناد كنيم اين تعداد ازدواج‌ها بيشتر است.

به گزارش انتخاب، يك سالي است كه مساله ازدواج ايراني‌ها با اتباع خارجي تبديل به يكي از خبرسازترين حوزه‌ها شده است. اين مساله به ويژه در سال‌هاي اخير كه توجه به حقوق اين افراد و به ويژه فرزندانشان اهميت بيشتري يافته است بيش از گذشته مورد توجه است.

آمارها مي‌گويد روزانه پنج ازدواج ميان اتباع خارجي با ايراني ثبت قانوني مي‌شود اما آمارهاي غيررسمي عددي بيش از اين را نشان مي‌دهد كه متاسفانه فرزندان حاصل از اين ازدواج قربانيان اين اتفاق هستند.

 سال ۱۳۸۹ بود كه سيد تقي قائمي مديركل وقت اتباع خارجه وزارت كشور اعلام كرد حدود سه ميليون افغان در ايران زندگي مي‌كنند. اظهارات اين مسئول در وزارت كشور در حالي بود كه سال بعد سردار محمود صادقي رئيس پليس وقت گذرنامه ايران از تردد سالانه ۲۲ ميليون اتباع ايراني و خارجي در كشور خبر داده و گفته بود كه از اين تعداد بيش از ۱۵ ميليون تردد اتباع كشور و بيش از شش ميليون نيز مربوط به تردد افراد خارجي بوده است.

۳۲ هزار كودك بي‌شناسنامه

هرچند كه حضور افغان‌ها در ايران با مشكلاتي همراه بوده است كه ازدواج با بانوان ايراني تنها يكي از صدها مشكلي است كه نه تنها با بازگرداندن اتباع بيگانه حل نشده بلكه با گذشت هر سال بر اين كلاف سردرگمي و بي‌هويتي كودكان متولدشده گره‌اي كورتر مي‌زند، با اين وجود ايران حق ميزباني را در حق مهمانان ناخوانده تمام كرده و به عنوان كشوري منتخب در برخورد با اتباع در سطح بين‌المللی شناخته شده است. چند سال قبل بود كه اعلام شد ۳۲ هزار كودك بدون هويت و شناسنامه حاصل ازدواج زنان و دختران ايراني با اتباع بيگانه است. خبري كه اداره كل اتباع خارجي استانداري تهران منتشر و وضعيت اين كودكان را نامعلوم اعلام كرد.

اين كودكان كه اغلب از پدران افغان هستند نه شناسنامه دارند و نه مي‌توانند تابعيت ايراني داشته باشند و از هيچ حقوق قانوني برخوردار نيستند. پدران بسياري از اين كودكان در افغانستان به‌سرمي‌برند و هيچ تعهدي نسبت به آنها ندارند. طبق آمار رسمي فقط ۳۰ هزار زن ايراني با مردان افغان ازدواج كرده‌اند كه اگر به آمارهاي غيررسمي استناد كنيم اين تعداد ازدواج‌ها بيشتر است. از سال ۸۵ ازدواج اتباع خارجي با دختران و زنان ايراني بايد با اجازه وزارت امور خارجه ايران انجام شود اما هنوز وزارت كشور به عنوان متولي ثبت احوال و اتباع خارجه آمارهاي ازدواج اتباع را منتشر نكرده است.

افزايش آمار افراد بي‌هويت

نماينده مردم شهرستان‌هاي چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تعداد چهار هزار و ۵۰۰ نفر در استان فاقد شناسنامه هستند اظهار داشت: پدران بدون شناسنامه و عدم ثبت ازدواج‌ها هر دو مانع ثبت به‌موقع ولادت نوزاد مي‌شود و همه روزه به آمار افراد بدون هويت مي‌افزايد. يعقوب جدگال بيان داشت: همجواري با دو كشور افغانستان و پاكستان و تردد و سكونت افراد بيگانه در اين استان از جمله عواملي است كه از گذشته تاكنون باعث كم ثبتي و ديرثبتي وقايع مرگ و مير، ازدواج و ولادت شده است.

او افزود: تعداد زيادي از افراد با گذشت بيش از چندين سال هنوز موفق به دريافت استعلام نيروي انتظامي نشده‌اند و لذا بايد در پاسخ دادن به استعلامات فاقدين شناسنامه مربوط به پليس اطلاعات و امنيت نيروي انتظامي سرعت بيشتري بخشيده شود. او با اشاره به اينكه بيشتر افراد فاقد شناسنامه در شهرستان نيكشهر ساكن هستند، افزود: يكي از مشكلات استان دير ثبتي و ياعدم ثبت اطلاعات فوت، طلاق و ازدواج است و سيستان و بلوچستان از جمله استان‌هاي كشور است كه نسبت به ساير استان‌ها در ثبت وقايع حياتي با مشكلات جدي مواجه است. به گزارش عصر هامون، در همين راستا مديركل اتباع خارجه وزارت كشور گفت: «براساس قانون، فرزندان حاصل از ازدواج غيرقانوني اتباع خارجي با ايراني تا سن ۱۸ سالگي از دريافت تابعيت ايراني محروم هستند.»

منبع: آرمان
نظرات بینندگان