arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵

در پایانه مرزی بندرعباس چه گذشت؟ + پاسخ رسمی سازمان راهداری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در طول روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر اعتراض برخی رانندگان کامیون نسبت به نحوه‌ی واگذاری محموله‌های ترانزیتی به آنها منتشر شد که منجر به کاهش قابل توجه تردد خودروها در این پایانه در روزهای گذشته شد. مساله‌ای که صحبت‌های مسوولان سازمان راهداری نشان از حل شدن آن و بازگشت شرایط به اوضاع عادی دارد.

به گزارش انتخاب، یکی از راننده‌های کامیون فعال در پایانه مرزی بندرعباس صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اعلام کرد: با توجه به اعتراض برخی رانندگان به نحوه تحویل بار به کامیون‌های مختلف حرکتی اعتراضی در پایانه بندرعباس صورت گرفته که به متوقف شدن حرکت کامیون‌ها انجامیده است.

وی در این رابطه توضیح داد: در طول شش روز گذشته برخی از رانندگان کامیون که بخش قابل توجهی از ظرفیت خودروهای فعال در پایانه مرزی بندرعباس به حساب می‌آیند در اعتراض به روند تخصیص بار در این پایانه تجمع کرده و خواسته‌های خود را به مسوولان در این رابطه اعلام کردند.

این راننده تصریح کرد: متاسفانه در طول ماه‌های گذشته برخی از تصمیم‌گیران در این پایانه مرزی ترجیح می‌دهند به جای رعایت صف بارگیری از سوی کامیون‌ها به تعداد خاصی از رانندگان بار بیشتری را تحویل دهند که این موضوع باعث طولانی‌شدن زمان دریافت بار برای دیگر راننده‌ها شده است.

به گفته وی این مساله باعث شده در شرایطی که برخی کامیون‌ها به طور مداوم محموله‌های ترانزیتی را دریافت کرده و به نقاط مختلف کشور حرکت می‌کنند زمان باقی‌ماندن دیگر وسائل به چند روز و حتی بیش از یک هفته برسد. موضوعی که به اعتراض راننده‌ها منجر شده و آنها اعلام کردند تا زمان اصلاح این شرایط نسبت به آینده کار خود اعتراض خواهند داشت.

اظهارات این راننده در حالی مطرح می‌شود که طبق اعلام سازمان راهداری مشکلات مربوط به این مساله در طول روزهای گذشته حل شده و هیچ جای نگرانی و رابطه با آن وجود نخواهد داشت.

علیرضا مجرد – مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه با توجه به برخی شرایط جوی که در نقاط مختلفی از کشور به افزایش بارندگی‌ها منجر شد، شرایط برای رفت‌وآمد در برخی حوزه‌ها سخت شد و این امر به افزایش ورود کامیون‌ها به پایانه مرزی بندرعباس انجامید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آمارهای رسمی نشان از آن دارد که کشور با کمبود بار مواجه است به‌طوری که مقایسه‌ی آمار سال 1393 با 1394 نشان از پایین آمدن حجم ورودی بار به این پایانه مرزی دارد.

مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان با بیان این‌که در پایانه مرزی بندرعباس ظرفیت خاصی برای بارگیری کامیون‌ها طراحی شده اظهار کرد: با توجه به دو عامل اعلام شده و ظرفیتی که برای بارگیری وجود دارد بعضا صف کامیون‌ها برای دریافت بار بالا رفت. البته این حق رانندگان کامیون به حساب می‌آید که به‌طور دقیق بدانند تا چه زمانی باید در صف مانده و بار خود را دریافت کنند.

مجرد با بیان این‌که تلاش شده عدالت نسبی در تحویل بار به تمام کامیون‌ها به شکل کامل رعایت شود اظهار کرد: در استان هرمزگان دو سالن اعلام بار طراحی شده که امیدواریم با نهایی شدن طرح مکانیزه آن عدالت در این حوزه به شکل کامل رعایت شود. در حال حاضر تمام راننده‌ها ظرفیت خود در این سالن را اعلام کرده و با نهایی شدن شرایط تحویل طبق صف و براساس اعلام قبلی بارها تحویل می‌شود.

وی درباره‌ی مسائل به وجود آمده در طول روزهای گذشته پس از اعتراض کامیون‌داران در پایانه‌های مرزی بندرعباس توضیح داد: خوشبختانه با جلساتی که میان نمایندگان رسمی راننده‌ها و مسوولان پایانه برگزار شد، دو طرف شرایط را به شکل دقیق در نظر گرفته و اختلاف‌نظرها در این زمینه رفع شد. طبق آمار پس از روز 21 فروردین‌ماه که در آن 940 محموله ترانزیتی از پایانه خارج شد آمار در روز 22 عبور 1240 کامیون را نشان می‌دهد و تا ساعت شش عصر روز 23 فروردین‌ماه این رقم به 1400 رسیده که قطعا تا پایان ساعت کاری تعداد بیشتری از کامیون‌ها از این حوزه بارگیری کرده‌اند.

مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان خاطر نشان کرد: تمام تلاش مسوولان در استان هرمزگان این است که شرایط برای رفت‌وآمد کامیون‌داران به شکلی عادلانه و مناسب فراهم شود همانطور که در روزهای گذشته نیز اعلام شد اعتراض‌ها در این زمینه رسیدگی شده و هیچ مشکلی برای تداوم فعالیت وجود ندارد. آنچه باعث اعتراض شده بود بحث کاهش حجم ورودی بار و افزایش کامیون‌های ورودی به این حوزه بود که یک مساله‌ای اقتصادی در کشور به حساب می‌آید که امیدواریم با افزایش دوباره بارها شرایط برای راننده‌ها بهبود پیدا کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان