arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

تلاش جمهوری‌خواهان برای ممانعت از خرید آب سنگین از ایران ناکام ماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سناتورهای دموکرات به طور غیرمنتظره‌ای لایحه بودجه برنامه انرژی و آب را متوقف کردند تا از رأی‌گیری به متمم یک سناتور جمهوری‌خواه که می‌توانست در آینده مانع خرید آب سنگین از ایران شود، جلوگیری کنند.

به گزارش سی ان ان،‌ سناتورهای دموکرات این متمم پیشنهادی تام کاتن سناتور از آرکانزاس را « قرص سمی» خواندند که در آخریق دقایق پیشنهاد شد و اعلام کردند رهبران جمهوری خواه باید اقداماتی را جهت کنارگذاشتن این متمم انجام دهند یا این لایحه بودجه مهم رأی نخواهد آورد. این لایحه با رأی 50 در برابر 46 رأی نیاورد در حالیکه به 60 رأی برای ادامه کار نیاز بود.

چاک شومر یکی از رهبران دموکرات سنا در این باره گفت:‌ مسئولیت این کار با آن‌هاست و تا زمانی که اینگونه است ما پیش نخواهیم رفت. این موضوع کاملا غیراصولی و در آخرین دقایق بود.

جمهوری خواهان از حق پیشنهاد این متمم توسط کاتن دفاع و دموکرات‌ها را به از مسیر خارج کردن عمدی این لایحه بودجه متهم کردند.

میچ مک کانال رهبر اکثریت سنا پس از این رأی‌گیری گفت: راه دیگری برای خراب کردن روند تخصیص بودجه، بدون توجه به اینکه مساله چیست، راه جدید و خلاقانه‌ای برای دست اندازی وجود دارد. کاخ سفید نیز اعلام کرد از اینکه این متمم پیش نرفته راضی است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید که تخصص هسته‌ای سناتور کاتن را زیر سوال برد، گفت:‌ من خوشحالم که این موضوع در سنا پیش نرفت. مطمئن هستم که کاتن نمی‌تواند فرق بین آب سنگین را از آب گازدار تشخیص دهد.

سخنگوی کاخ سفید گفت:‌ این متمم بخشی از تعهد مکرر کاتن بود تا اجرای موفقیت آمیز توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند.

جمهوری خواهان به شدت از طرح کابینه اوباما در هفته گذشته برای خرید 32 تن آب سنگین انتقاد کردند. جمهوری خواهان مدعی بودند که این اقدام محصول جانبی بد دیگری از توافق هسته‌ای با ایران است که برابر کمک مالی مستقیم آمریکا به برنامه هسته‌ای ایران است.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان