arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

نیویورك تایمز: جهان بینی عجیب و غریب دونالد ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورك تایمز در سرمقاله روز چهارشنبه خود نوشت: جهان بینی عجیب و غریب ' دونالد ترامپ'؛ برای فردی كه مدعی است قابلیت آن را دارد جهان آزاد امروز را رهبری كند؛ عذری است نابخشودنی.

'دونالد ترامپ' نامزد جمهوریخواهان آمریكا متعاقب پیروزی اولیه انتخاباتی خود در یك نطق تلویزیونی در واشنگتن به تبیین اصول سیاست خارجی خود پرداخت .

ایراد این سخنرانی بسیار مناسب و به جا بود, چون تا به امروز تمام نقطه نظرات این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریكا پیرامون نقش آمریكا در جهان فقط در گوشه و كنار و افواه مردم و مصاحبه ها و میتینگ های انتخاباتی شنیده می شد و از قضا تمام این شنیده ها هم حقیقا زنگ خطری بود برای تك تك متحدان خارجی آمریكا.

لكن؛ سخنرانی روز چهارشنبه ترامپ هیچیك از این ترس و وحشت ها را آرام نكرد و فاقد یك درك صحیح از پیچیدگی های جهان ما بود و در آن هیچ نشانی از یك توازن و یا اعمال قدرت و یا حتی مطالعه صحیح تاریخ یافت نشد.

هنگامی كه تجربه یك فرد فقط محدود به مسكن است ؛ همه چیز در نظر او همچون یك مذاكره برای رهن واجاره ملك است .

رویكرد ترامپ در مورد سیاست خارجی این است كه همه كشورها پشت میز گفت وگو بنشینند و همچون 'شاگرد' به صحبت های خطیب گوش فرا دهند و خطیب هم از آنها پول بیشتر ؛ سرباز بیشتر و تغییر سیاست طلب كند و در مقابل به آنها تضمین دهد كه از آنها محافظت می كند و با ایشان رابطه دوستی برقرار می كند .

اما اگر این خطیب به آنچه كه می خواهد نرسد , طبق نظر ترامپ :' باید بلند شود و میز گفت وگو را ترك كند و برود پی كار خودش '.

خوب؛ همه این نقطه نظراتی كه ترامپ مطرح كرد فقط در حد یك نطق تلویزیونی خوب است ؛ اما نه برای یك جهان واقعی كه در آن نه فقط آمریكا، كه بقیه كشورها هم دستور كار خود را دارند .

ترامپ می گوید: ' ما خواستار آنیم كه از نزدیك با متحدانمان در جهان اسلام كه همگی آنها در خطر خشونت اسلام رادیكال قرار دارند، كار كنیم '.

اما او چگونه خواهد توانست همكاری این كشورها را برای یك ' جنگ پیش بینی نشده ' با 'داعش' بدست آورد در حالی كه همزمان از مسلمانان می خواهد به كشور او نیایند ؛ وانگهی تمام مسلمانانی را هم كه در كشورش زندگی می كنند را مجبور كند بیایند و حضورشان را ثبت كنند.

در مورد چین، ترامپ از چه اهرم قدرتی برای تشویق پكن به مهار كردن و تسلط بر كره شمالی استفاده خواهد كرد ؛ در حالیكه با مقرر كردن تعرفه گمركی بر واردات كالاهای چینی در واقع مجموعه تجارت را می كشد ؟

این درست است كه بسیاری از هم پیمانان ما در 'ناتو ' حق سهم عضویت خود در این سازمان كه بر روی آن توافق شده است را به خوبی پرداخت نمی كنند اما اگر آنگونه كه ترامپ می گوید ؛ ما در مذاكره بیاییم و برویم پس تكیف تمام پایگاه هایمان در خارج از مرزهای آمریكا چه خواهد شد؟

ترامپ با جار زدن نقش آمریكا در پیروزی 'جنگ اول جهانی ' و ' جنگ سرد ' به موازات آن نظریه ' اول؛ آمریكا' را مطرح كرد و و گفت: ' نظریه «اول امریكا» ركن مهم دستور كار دولت من خواهد بود '.

نظریه ' اول؛ آمریكا ' درونمایه كلی رویكرد مبتنی بر انزواطبی آمریكا در سالهای 1930 بود.

ترامپ در نطق تلویزیونی خود تصریح كرد كه تردید ندارد نیروی نظامی را در جایی كه هیچ راه حل دیگری وجود ندارد ؛ به خدمت گیرد'.

او تصریح كرد كه هدفش از این لشكركشی نظامی ' ساختن ملتها' نیست بلكه ایجاد 'ثبات منطقه ای' است.
ا
ما واقعا تفاوت این دو در چیست؟ ترامپ كه توضیح نداد.

ترامپ در سخنانش بیان كرد كه اعتقادی به كاهش نیروی نظامی آمریكا و نابود كردن زرادخانه هسته ای ندارد اما اشاره نكرد كه چه ایده ای برای بازسازی دستگاه نظامی آمریكا دارد در شرایطی كه بودجه امسال نظامی آمریكا قریب به 600 میلیارد دلار است و همزمان از بودجه جاری دولت كاسته می شود و این همان تصمیم گیری است كه ترامپ هم موافق اوست.

او از برنامه 1 هزار میلیارد دلاری برای احیای نیروی هسته ای كه الآن در دست اجراست غافل ماند و اشاره ای به آن نكرد.

ترامپ در سخنرانی اش به دفعات دروغهای آشكار خود را كه غالبا هم بر مبنای ذهنیات غلط پایه ریزی شده است مطرح كرد.

یكی از این دروغ ها این بود كه 'داعش' هر هفته میلیونها دلار از بابت فروش نفت لیبی درآمد دارد . ترامپ این ادعا را قبلا هم مطرح كرده بود كه تكذیب شد. هیچ سند متقنی دال بر صحت این مدعا وجود ندارد.

ترامپ در مورد توافق هسته ای ایران هم گفت كه توافق هسته ای از ایران ' یك ابرقدرت ' ساخته و تهران هم شروط این پیمان را نقض كرده است. اما اینطور نیست.

توافق هسته ای از ایران یك 'ابرقدرت ' نساخته و تهران هم شروط توافق را نقض نكرده است.

ترامپ می گوید كه می داند چطور مذاكره كند . این از نظر او یعنی اینكه حداكثر موضع گیری را در مذاكره انجام دهد تا بتواند بعدا از آن بازگردد.

این رویه در سیاست خارجی جواب نمی دهد .

ترامپ گویی هیچ علاقه ای برای عبرت آموختن و یا تصحیح خطاهای گذشته ندارد.

برای فردی كه مدعی است آماده است جهان آزاد را رهبری كند , این عذری است نابخشودنی.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان