arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

هند با بازگشت ملوان ایتالیایی به صورت مشروط موافقت می کند

دولت هند روز چهارشنبه اعلام کرد دهلی نو با بازگشت «سالواتوره گیرون » ملوان ایتالیایی به کشورش مشروط به پذیرش شرایط دادگاه سازمان ملل از سوی ایتالیا ،موافقت می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت هند روز چهارشنبه اعلام کرد دهلی نو با بازگشت «سالواتوره گیرون » ملوان ایتالیایی به کشورش مشروط به پذیرش شرایط دادگاه سازمان ملل از سوی ایتالیا ،موافقت می کند.

ماسیملیانو لاتوره و «سالواتوره گیرون» ملوانان ایتالیایی درسال 2012 به ضرب گلوله 2 ماهیگیر هندی را در نزدیکی سواحل کرالا درجنوب این کشور به قتل رساندند.

به دنبال این حادثه این 2 ملوان از سوی پلیس کرالا دستگیر و تحویل آژانس تحقیقات ملی هند شدند.

دادگاه بین المللی حقوق آب ها شهریور ماه سال گذشته به دنبال درخواست ایتالیا برای جلوگیری از محاکمه 2 ملوان ایتالیایی متهم به قتل 2 ماهیگیر هندی در حکمی موقت خواستار معلق ماندن هرگونه اقدام قضایی برای ملوانان ایتالیایی شده بود .

به دنبال این درخواست دیوان عالی هند محاکمه این 2 ملوان را به تعویق انداخت .

این پرونده از سال 2012 تاکنون به کشمکش دیپلماتیک میان هند و ایتالیا تبدیل شده است .

به گفته مقامات دولتی هند،تصمیم نهایی در خصوص بازگشت ملوان ایتالیایی به عهده دادگاه عالی است و دولت براساس رای دادگاه اقدام می کند.

دادگاه سازمان ملل خواستار تعهد ایتالیا برای بازگرداندان 2 ملوان ایتالیایی به هند در صورت تایید صلاحیت قضایی هند برای محاکمه این افراد شده است .

براساس رای دادگاه سازمان ملل «گیرون» که هم اکنون در هند بسر می برد باید گذرنامه خود را تحویل مقامات ایتالیا دهد و بدون اجازه این کشور را ترک نکند.

دولت هند همچنین از دادگاه سازمان ملل خواسته است که هر سه ماه گزارشی در خصوص وضعیت «گیرون » به دادگاه عالی هند ارائه کند.

دادگاه سازمان ملل روز دوشنبه گذشته در حکمی از هند خواست که اجازه بازگشت ملوان ایتالیایی را به ایتالیا صادر ولی وی همچنان تحت کنترل دادگاه عالی هند باقی بماند.

یک مقام دولتی هند گفت: دولت بزودی برای دریافت دستورالعمل لازم با دادگاه عالی مشورت خواهد کرد. اگر تمام شرایط درنظر گرفته شده از سوی دادگاه سازمان ملل مورد توافق ایتالیا قرار بگیرد، هند با بازگشت ملوان ایتالیایی به کشورش موافقت خواهد کرد .

حکم دادگاه سازمان ملل تنها به حق قضایی هند و یا ایتالیا در مجازات دو ملوان ایتالیایی محدود خواهد شد.

«گیرون » یکی از ملوانان متهم به قتل 2 ماهیگیر هندی هم اکنون با قرار دادن وثیقه در هند حضور دارد و «لاتور» دیگر متهم ایتالیایی به دلیل مشکلات جسمی به ایتالیا بازگشته است .
پس از به قدرت رسیدن «نارندرا مودی» به عنوان نخست وزیر جدید هند، ایتالیا از هند درخواست کرد تا برای حل و فصل این مساله اقدام کند.

هند در مقابل ادعای ایتالیا که «سالواتور گیرون» در این کشور به گروگان گرفته شده است اعلام کرد که وی به قید وثیقه آزاد است و در دهلی نو زندگی راحتی را سپری می کند.

هند تاکنون دو بار اجازه بازگشت دو ملوان ایتالیایی را برای دیدار از خانواده های خود صادر کرده است.

در صورت تایید حق قضایی هند برای محاکمه این دو ملوان از سوی دادگاه سازمان ملل، بر اساس قوانین هند، مجازات مرگ در انتظار این 2 ملوان ایتالیایی است .
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان