arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

پشت‌پرده ضیافت این دو نفر برای 290 نماینده

امروز منتخبان مجلس دهم یک روز پرمشغله و پردیدار را آغاز می‌کنند. چهار ضیافت و چهار میزبانی انتظار این 290نفر را می‌کشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معادلات نشان می‌دهد که تلاش‌های زیادی از طرف اصولگرایان تندرو و مخالفان دولت برای دامن‌زدن به «دوگانه عارف – لاریجانی» برای ریاست مجلس صورت می‌گیرد؛ اما عملکرد لیدرهای ائتلاف اصلاح‌طلبان میانه‌روها و اصولگرایان معتدل خبر از تلاش برای حفظ «اعتدال» و «آرامش» در کشور می‌دهد.

به گزارش انتخاب، امروز منتخبان مجلس دهم یک روز پرمشغله و پردیدار را آغاز می‌کنند. چهار ضیافت و چهار میزبانی انتظار این 290نفر را می‌کشند.

اواخر هفته گذشته اعلام شد که قرار است امروز محمد رضا عارف با فراکسیون امید و نمایندگان تازه دیدار کند. این اولین جلسه فراکسیون امید بعد از دور دوم انتخابات مجلس بود و قرار بود همه در آن شرکت کنند. هم‌زمان اعلام شد که در مجلس همان روز و همان ساعت هشت صبح جلسه دیگری به میزبانی علی لاریجانی با همان میهمانان (فراکسیون امید و نمایندگان تازه) برگزار شود. انتشار این دو خبر شائبه‌هایی را مطرح کرده‌بود؛ اما ماجرا چه بود؟

 پشت پرده یک خبر

اولین بار محمدرضا تابش، نماینده اردکان درحاشیه مراسم ترحیم مادر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت خبر داد که اعضای لیست امید در این زمان، نشستی برای رونمایی از اساسنامه فراکسیون خود خواهد داشت. به فاصله دو روز اما روابط‌عمومی مجلس شورای اسلامی هم از نشستی مشابه در همان زمان از طرف ریاست مجلس و در محل مجلس قدیم خبر داد. همین موضوع گمانه‌زنی مقابله و وزن‌کشی بین دو گروه اصلی مجلس را تقویت کرد. وزن‌کشی که البته بسیاری بر این تصور هستند که اصولگرایان تندرو که در دو سال گذشته علم‌دار مخالفت با دولت بوده‌اند و در جریان انتخابات مجلس دهم هم شکست سنگینی را متحمل شده‌اند، بازیگردانان اصلی آن محسوب می‌شوند. همین است که گفته می‌شود در روزهای منتهی به آغاز مجلس جدید هرکاری برای شکست این ائتلاف انجام خواهند داد. مجلس دهم جزء معدود مواردی است که گروه‌های فکری - سیاسی در کشور با تعامل و «نه» به «تندروی‌های» گذشته «پیوند و ائتلافی» جدید را رقم زده‌اند.

 تلاش‌های «تفرقه‌افکنانه»

اما آن‌گونه که شنیده می‌شود همه چیز از یک سوءتفاهم نشات گرفته است. شنیده‌ها حکایت از نقل‌قول‌های تفرقه‌افکنانه دارد.

گفته می‌شود اولین بار تصمیم به برگزاری جلسه از طرف مجلس شورای اسلامی بوده، چراکه این جلسه‌ای مرسوم است که هر چهارسال یک‌بار از طرف مجلس برای منتخبان دور جدید برگزار می‌شود؛ اما موضع‌گیری‌های برخی اصولگرایان مخالف دولت باعث شد تا تشکیل این جلسه توسط علی لاریجانی نمای رسانه‌ای وزن‌کشی و مقدمات تعیین ریاست مجلس دهم را ایجاد کند. از طرفی هم‌زمان برنامه‌ریزی‌ها و مقدمه برگزاری نشستی با حضور اعضای فراکسیون امید انجام شده بود که تاریخ و زمان آن با نشست نمایندگان مجلس دهم با علی لاریجانی قرابت داشت.

‌خبرهای غیررسمی حکایت از آن دارد که در اواخر هفته گذشته تماس‌های تلفنی بین حسن روحانی،رئیس‌جمهوری، علی‌ لاریجانی،رئیس مجلس و رئیس دولت اصلاحات انجام شد و از طرف لاریجانی هم‌زمانی این نشست و سوءتفاهم تشکیل جلسه برای وزن‌کشی میان اصولگرایان و لیست امید را مورد تاکید قرار داد. همین امر موجب شده تا لیدرهای ائتلاف امید، برنامه دیگری را طراحی کنند.

 چهار نشست برای خنثی‌کردن بمب «اختلاف»

بنابر شنیده‌ها برای اینکه تلاش برای اختلاف‌افکنی خنثی شود، قرار به برگزاری چهار«ضیافت» گرفته شد. گویا قرار است بهارستان‌نشینان آینده، از اولین ساعات امروز در صحن قدیم مجلس شورای اسلامی به دعوت علی لاریجانی، ریاست مجلس حضور یابند. این نشست با عنوان «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها» از ساعت هشت تا ۱۷ با سخنرانی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود. گویا این جلسه جهت آشنایی نمایندگان منتخب با شیوه کار مجلس و اصول قانون‌گذاری است.

سایت «امیدنامه» نزدیک به عارف از برگزاری جلسه بعدی در ساعت 14 رونمایی کرده ‌است. میزبان ائتلاف «لیست امید» و دعوت از طرف محمدرضا عارف، منتخب اول تهران است. این سایت از برگزاری این نشست در مسجد سلمان‌فارسی نهاد ریاست‌جمهوری خبر داده و از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و محمدرضا عارف به‌عنوان سخنرانان نام برد.

احمد امیرآبادی، منتخب قم که عضو کمیته هفت نفره اصولگرایان هم هست در گفت‌وگو با «فارس» جزئیاتی از نشست سوم را توضیح داده است. او زمان برگزاری این نشست را ساعت 15 اعلام و تاکید کرده که علی لاریجانی و محمدعلی موحدی‌کرمانی سخنرانان این جلسه هستند. در جلسه چهارم هم مجلس دهمی‌ها به ضیافت شام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به پاستور دعوت شده‌اند.

معادلات نشان می‌دهد که تلاش‌های زیادی از طرف اصولگرایان تندرو و مخالفان دولت برای دامن‌زدن به «دوگانه عارف – لاریجانی» برای ریاست مجلس صورت می‌گیرد؛ اما عملکرد لیدرهای ائتلاف اصلاح‌طلبان، میانه‌روها و اصولگرایان معتدل خبر از تلاش برای حفظ «اعتدال» و «آرامش» در کشور می‌دهد. گویا هرچه مخالفان به تنش و درگیری دامن می‌زنند، چهارضلعی رئیس‌جمهوری دوره اصلاحات، روحانی، لاریجانی و عارف با «تدبیر» برای ادامه «امید» تلاش می‌کنند.

نظرات بینندگان