arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

پیام روحانی به رهبر کره شمالی؟

هیأت همراه رئیس جمهور کره جنوبی متشکل از بیش از ٢٠٠ نفر از مقامات ارشد و مقامات دولتی بوده است. این دو کشور یادداشت ها و توافق های را در حوزه های زیر ساخت، اکتشاف نفت و انرژی، بانکداری و فن آوری امضا کردند. روحانی گفت، پیوندهای اقتصادی و تجاری سه برابر خواهد شد و از ٦ میلیارد دلار به سقف ١٨ میلیارد دلار خواهد رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
المانیتور نوشت: از ماه ژانویه که توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی به مرحله اجرا درآمد و تحریم ها علیه ایران لغو شد، شرکای تجاری قدیمی اروپایی و آسیایی ایران درصدد ایجاد رابطه دوباره با ایران هستند. ورود پارک گئون هی، رئیس جمهور کره جنوبی به تهران در روز اول ماه مه که نخستین دیداری در این سطح از سال ١٩٦٢ تا کنون است یعنی زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، نه فقط نوید چشم انداز روابط اقتصادی آتی را می دهد، بلکه برای رابطه هر کدام از این دو کشور با کره شمالی تبعاتی دارد.

به گزارش تیک، هیأت همراه رئیس جمهور کره جنوبی متشکل از بیش از ٢٠٠ نفر از مقامات ارشد و مقامات دولتی بوده است. این دو کشور یادداشت ها و توافق های را در حوزه های زیر ساخت، اکتشاف نفت و انرژی، بانکداری و فن آوری امضا کردند. روحانی گفت، پیوندهای اقتصادی و تجاری سه برابر خواهد شد و از ٦ میلیارد دلار به سقف ١٨ میلیارد دلار خواهد رسید.

خانم پارک همچنین با حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب ایران، که توافق بین دو کشور را تحسین کرد و خواستار «همکاری پایدار» بین دو کشور شد، دیدار کرد.

آنچه که توجه خبرگزاری ها حتی در کره جنوبی را به خود جلب کرد، سخنان روحانی درباره سلاح های هسته ای بود. روحانی گفت: «امنیت در شبه جزیره کره و خاورمیانه برای هر دو کشور دارای اهمیت است. ما خواستار ثبات در شبه جزیره کره هستیم و طبق ضوابط اخلاقی، با هرگونه سلاح کشتار جمعی مخالفیم. جهان عاری از سلاح های کشتار جمعی، به ویژه در شبه جزیره کره شمالی و خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی، به ویژه هسته ای آرزوی [ایران] است».

در حالی که روحانی در سخنان خود از کره شمالی نامی نبرد، اشاره او به شبه جزیره عاری از سلاح های هسته ای تردیدی باقی نمی گذارد که به چه کشوری اشاره داشته است. کره شمالی، بعد از سال ها تبلیغات درباره سلاح های هسته ای خود، در سال ٢٠٠٦ ادعا کرد که نخستین بمب هسته ای خود را آزمایش کرده است. پیونگ یانگ، ماه ژانویه، اعلام کرد با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است.

روحانی که به مدت شانزده سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، به طور قطع باید متوجه اهمیت و حساسیت سخنان خود درباره سلاح های هسته ای باشد. مقامات کره جنوبی از سخنان روحانی استقبال کردند. بنا به خبر خبر گزاری رسمی کره جنوبی یونهاپ، چو جون- هیوک، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در خلال کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما معتقدیم پیامی که ایران، شریک سنتی کره جنوبی، در سطح رهبری کشور داد، شاید به معنای هشداری جدی به کره شمالی بوده است».

روابط نظامی ایران با کره شمالی به جنگ ایران و عراق در دهه ٨٠ باز می گردد و آنها معتقدند که تا به امروز ادامه یافته است. خبرگزاری یونهاپ ادعا کرد یک شرکت کره شمالی تا ماه مارس در این اواخر به علت مذاکره با تهران درباره تجارت سلاح تحت تحریم بود.

در حالی که سایر مسئولان در رابطه با روابط نظامی ایران - کره شمالی در طول جنگ ایران - عراق بحث و گفتگو کرده اند، سفیر کنونی ایران در کره جنوبی، حسن طاهریان، گفت، ادعاهای مربوط به کمک کره شمالی در زمینه صنعت موشکی واقعیت ندارد. او در ارتباط با آزمایش های هسته ای کره شمالی گفت: «ایران به کره شمالی توصیه می کند از توافق جامع هسته ای [بین ایران و شش قدرت جهانی] درس بگیرد و از آن بهره برداری کند».

علی رغم رابطه نزدیک کره جنوبی با آمریکا و رابطه حسنه ایران با کره شمالی، باید گفت ایران و کره جنوبی در گذشته قادر به حفظ روابط اقتصادی با یکدیگر بوده اند و احتمال افزایش این روابط نیز وجود دارد. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اول ماه مه به خبرنگاران گفت، از آنجا که تحریم ها علیه ایران لغو شده اند، صادرات نفت از صد هزار بشکه در روز به چهار صد هزار بشکه در روز افزایش یافته است.


نظرات بینندگان