arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۶۷۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

پيشنهاد مطهری به لاريجانی و عارف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علي مطهري پيش از شكل‌گيري رسمي رقابت بين علي لاريجاني و محمدرضا عارف براي رياست مجلس دهم، پيشنهادي براي اين دو داشته است. پيشنهادي كه به «اعتماد» مي‌گويد با هر دو طرف مطرح كرده اما آنها حاضر به پذيرش آن نشده‌اند. مطهري گويا مي‌خواسته كاري كند تا رقابتي بين اين دو در صحن علني شكل نگيرد. اما اكنون مي‌گويد كه اين رقابت قطعي است و دو طرف تصميم خود را گرفته‌اند. او خود اما هنوز تصميمش را درباره نايب‌رييسي مجلس دهم نهايي نكرده‌ است؛ تصميمي كه حدود يك ماه پيش به صورت مجازي آن را اعلام كرد. در حاشيه برگزاري نخستين گردهمايي منتخبان مجلس دهم، اين نماينده هميشه خبرساز وقتي كه از نشست ليست اميد به جمع اصولگرايان منتخب پيوسته بود، در گفت‌وگويي كوتاه با «اعتماد» ارزيابي خود از صف‌كشي‌هاي سياسي مجلس دهم را روايت كرد.

شما فضاي هر دو جلسه برگزار‌شده توسط دو طيف مجلسي دهم را ديديد. از وزن‌كشي‌ سياسي مجلس آينده تا اين لحظه چه ارزيابي مي‌توانيد داشته باشيد؟
برگزاري اين دست جلسات به نظر من خيلي به معني وزن‌كشي نيست. همانطور كه حضور در هر كدام از اين فراكسيون‌ها هم به معناي عضويت در آن نيست. چرا كه الان در اين فضا برخي نمايندگان هنوز در حال ارزيابي هستند و احتمال دارد كه نظر آنها در روزهاي آينده تغيير كند.

حضور شما در جلسه مسجد سلمان نهاد رياست‌جمهوري كه اعضاي ليست اميد گرد هم آمده بودند، معناي خاصي داشت؟
به هر حال ما در ليست اميد بوديم و به شكلي منتخب اين ليست هم هستيم و به همين لحاظ اخلاق حكم مي‌كرد كه در آن جلسه حضور داشته باشيم. براي جلسه اصولگرايان هم قصد داشتم ببينم كه جلسه به چه صورت است كه البته دير رسيدم.

يعني اگر امكانش بود هر دو جلسه را با هم مي‌آمديد؟
قطعا اين طور است. ما در واقع فراجناحي هستيم و همه جا مي‌رويم.

اين سخن شما درباره فراجناحي بودن بلافاصله ذهن را به سمت موضوع فراكسيون سوم براي مجلس آينده مي‌كشاند. شما و عده ديگري قبلا از تشكيل اين فراكسيون گفته بوديد. آيا تصميمي براي آن گرفته‌ايد؟
اينها را به نظر من بايد بگذاريم براي بعد از انتخاب هيات رييسه مجلس و من فكر مي‌كنم كه فعلا حرف زدن درباره فراكسيون سوم زود باشد.

اما به هرحال تا آن موقع دو طرف افراد را جذب كرده‌اند و ديگر كسي براي فراكسيون سوم باقي نمي‌ماند. ضمن اينكه شخصيت يك فراكسيون هم در جريان همين رقابت هيات رييسه شكل مي‌گيرد.
مجلس تصميم‌گيري‌هاي زيادي دارد و فقط محدود به موضوع هيات رييسه نيست. به هر حال فراكسيون‌ها نقش خود را در تصويب لوايح و طرح‌ها و نظارت بر دولت هم نشان مي‌دهند.

ارزيابي شما از رقابت آقاي لاريجاني و عارف چيست؟ فكر مي‌كنيد نهايتا رقابت شكل بگيرد؟
بله قطعا رقابت مي‌كنند. چون هر دو نشان داده‌اند كه مصمم هستند و نمايندگان بايد بين اين دو انتخاب كنند.

نظر شما به عنوان كسي كه به شكلي به هر دو طرف نزديك هستيد درباره اين رقابت چيست؟
خب اين رقابت شكل مي‌گيرد. اما من خودم قبلا يك پيشنهاد داشتم كه يكي براي رياست وارد شود و ديگري رييس فراكسيون اكثريت شود. يعني براي رياست نهايتا در صحن مجلس يك نفر از اين دو نفر وارد شوند.

چرا اين پيشنهاد را داشتيد؟
براي اينكه نهايتا فراكسيون سومي تشكيل نشود و افراد مستقل و معتدل به فراكسيون اميد بپيوندند و اين فراكسيون به شكل قاطع فراكسيون اكثريت شود. بعد اينجا ما در مجلس دو چهره موثر و با نفوذ و هماهنگ مي‌توانستيم داشته باشيم. همين موضوع را با هر دو نفر آقايان هم مطرح كردم ولي نهايتا ديدم خيلي هماهنگي و تمايل براي اين كار وجود ندارد.

چرا اين تمايل نبود؟
به هر حال هر دو طرف دلايلي مي‌آوردند.

چه دلايلي در دو سمت ماجرا بود؟
مثلا مي‌گويند برخي از مستقل‌ها ترجيح مي‌دهند نهايتا به فراكسيون اميد يا فراكسيون اصولگرايان نروند و نخواهند عنوان اصلاح‌طلبي يا اصولگرايي داشته باشند و ما آنها را در مجلس از دست بدهيم و ضعيف شويم. استدلال هم اين است كه به همين دليل امكان تحقق آن فراكسيون ضعيف مي‌شود. به هر حال شرايط الان طوري شده كه هر دو نفر براي رقابت وارد مي‌شوند و مشغول فعاليت هستند.

شما خودتان گفته بوديد كه براي نايب‌رييسي مي‌آييد. اين تصميم را قطعي كرده‌ايد و آيا براي آن تلاشي داريد؟
نه كار خاصي نكرده‌ام و منتظر شرايط هستم. اگر شرايط مهيا باشد خواهم آمد و اگر مناسب نبود نمي‌آيم.

يعني مي‌خواهيد در لحظه تصميم بگيريد؟
بستگي به شرايط دارد. فعلا در حال ارزيابي هستم و تصميم قطعي را بعدا مي‌گيرم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مجید اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
6
19
ریاست علی مطهری

بازی برد برد هر دو جناح است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
جناب مجید اردبیلی این پیشنهاد شما بیشتر به شوخی می ماند!! ریاست علی مطهررررررریییییی!!!!!!!؟؟؟؟؟
ب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
5
17
اگر کسی خیر و صلاح مملکت و اصلاح طلبان را بخواهد،
چاره کار نه ریاست لاریجانی است
و نه ریاست عارف
بلکه چاره کار
ریاست علی مطهری دلیر و شجاع است که با پشتوانه ای خانوادگی (شهید مطهری) که دارد می تواند صد برابر عارف به نفع اصلاحطلبان موضع گیری کند و کمتر اسیب ببیند.
تافردا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
1
6
بسمه تعالي
دراين رقابت تنها برد آقاي عارف مهم نيست عدم رقابت آقاي عارف در اين وزن کشي يعني پشت به خواسته ي مردم و اين يعني ريزش رأي روحاني در انتخابات رياست جمهوري که اصلاح طلبان بايد اين موضوع هم در نظر داشته باشند.
نظرات بینندگان