arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

نشنال‌اینترست: ظریف استاد بازی با کلمات برای امتیاز گرفتن است

نشریه آمریکایی مدعی است مقامات ایرانی سعی دارند با فصاحت و بلاغت‌شان آمریکا را متهم به نقض برجام و مداخله در روابط اقتصادی بین‌المللی‌اش کرده و بدین ترتیب امتیازات بیشتری از واشنگتن بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه آمریکایی «نشنال‌اینترست» در مقاله‌ای به قلم امیلی بی. لاندائو مدعی است که پس از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای نظامی» ایران یافته است اگرچه تهران مداوما پیگیری هر نوع گزینه نظامی را رد می‌کند.

به گزارش انتخاب، لاندائو در ادامه تلاش برای فضاسازی علیه برجام در افکار عمومی غرب می‌نویسد: «در دوران پس از توافق، ایران به کسب امتیازات بیشتر از غرب ادامه می‌دهد - تا اطمینان حاصل کند بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر از آن چیزی خواهد بود که در توافق مورد موافقت قرار گرفته بود؛ اما در عوض کمترین امتیازات هسته‌ای را ارائه کرده است.»

نویسنده مدعی است که مقامات ایرانی برای پیشبرد این هدف کلمات را به خدمت گرفته‌اند: «روایت‌هایی ثابت‌قدم و سرسخت که رهبران ایران با فصاحت و بلاغت بیان می‌کنند.» وی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، و مصاحبه‌های وی با رسانه‌های غربی را مهمترین ابزار این رویکرد می‌داند.

«چندین ماه پس از مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در این هنر چیره‌دست و استاد این بازی گشته است.»

لاندائو در تلاشی آشکار برای غیرواقعی نشان دادن اهمال عامدانه غربی‌ها و بالاخص آمریکا در پیشبرد تعهدات‌شان بر اساس برجام می‌نویسد: «ایران در تلاش برای کسب امتیازات بیشتر، مدعی است که تعهدات خود را به صورت کامل انجام داده است اما آمریکا را به رفتاری با سوءنیت و نقض تعهداتش متهم می‌کند.»

نشنال‌اینترست مدعی است تهران با این حربه توانسته به امتیازاتی دست یابد: «ایران شاهد نتایجی مطلوب در رویکرد آمریکا است. پس از اینکه تهران آمریکا را متهم به تداوم ایران هراسی و خرابکاری در توافقات اقتصادی بین ایران و اروپا کرد، جان کری، وزیر خارجه، با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد تا اختلافات را فرو نشاند.»

لاندائو در ادامه انتقادش را متوجه دولت اوباما می‌کند که به گفته وی در برابر روایت ایران شکست خورده است: «عموما، اگرچه باراک اوباما اعلام کرده که عامل ترس سرمایه‌گذاران خارجی ممکن است رفتار مسأله‌ساز ایران باشد،‌اما از مقابله جدی با روایت نادرست ایران اجتناب ورزیده است.»
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان