arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
دکتر لاریجانی در دیدار با مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران:

کشتیرانی پیشانی اقتصاد کشور است/کشتیرانی برای نوسازی ناوگان دریایی اقدام کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید از ظرفیت‌‌های اقتصادی خود جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کند.

به گزارش انتخاب، دکتر علی لاریجانی سه شنبه، 7 اردیبهشت ماه جاری در دیدار با رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امیدواریم امسال سال گشایش برای همه ملت ایران باشد و بتوانیم در شرایط جدید سیاسی و اقتصادی از بحران‌ها عبور کرده و در فضای جدید فعالیت کنیم.

کشتیرانی برای نوسازی ناوگان دریایی اقدام کند
وی با اشاره به رفع تحریم‌ها تصریح کرد: دوران تحریم مشکلاتی را برای فضای اقتصادی از جمله ناوگان کشتیرانی به وجود آورده بود و حالا زمان آن رسیده که این ناوگان از ظرفیت‌های به وجود آمده برای نوسازی و بازسازی خود استفاده کند.

لاریجانی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راس تحریم ها بود گفت: همه باید قدر کشتیرانی را بدانند .

وی گفت : در شرایط ریسک بالا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت های خود استفاده و مشکلات کشور را حل کرد و این در تاریخ مقاومت ایران ثبت خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی توافق هسته‌ای را استفاده از ظرفیت خوب دیپلماسی کشور خواند و متذکر شد: شرایط جدید با همت ملت و با رهبری داهیانه آیت الله خامنه‌ای پیش رفت. هرچند هنوز مشکلاتی باقی مانده است اما راه درستی را در پیش گرفتیم.

دکتر لاریجانی گفت: فضای بین‌المللی اکنون به طرفی سوق پیدا کرده که کشورهای خارجی می‌خواهند از ظرفیت ایران استفاده کنند و به این نقطه رسیده‌اند که بدون کمک ایران نمی‌توانند به اهدافشان دست پیدا کنند.

حمل و نقل دریایی از ارکان پیشرفت کشور است
وی حمل و نقل دریایی را از ارکان پیشرفت کشور خواند و تصریح کرد: بدون داشتن حمل‌و‌نقل مطمئن نمی‌توان بخش‌های دیگر را چرخاند و ما سعی می‌کنیم که در قانون از شما دفاع کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی استفاده از فاینانس و سرمایه خارجی را یکی از راه‌های کمک به ناوگان دریایی کشور دانست و گفت: با توجه به ذهن خلاق مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امیدواریم تحول خاصی در کشتیرانی ایجاد شود.

به گفته لاریجانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سازمانی مهم و پیشانی اقتصاد کشور است.
در ابتدای این دیدار دکتر محمد سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان گزارشی از ظرفیت حمل و نقل دریایی و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در راستای دستیابی به رتبه‌های برتر در بین شرکت‌های بزرگ دنیا پرداخت و خواستار حمایت مجلس از  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شد.

وی با بیان اینکه کشتیرانی بزرگترین ناوگان منطقه است گفت: این شرکت با ظرفیت پنج میلیون DWT در رتبه بندی بین المللی در رتبه بیست و سوم قرار گرفته است.

با تمام تلاش در صحنه بین المللی رقابت می کنیم
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دوران تحریم افزود: در آن دوره ناوگان چندان توسعه پیدا نکرد و ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا در صحنه بین المللی رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه در دوران تحریم تنها خط آسیای شرقی حفظ شده بود گفت: ظرفیت حمل و نقل، ناوگان و نیروی انسانی برای ما حائز اهمیت است و ما باید بتوانیم کلیه خطوط خود را حفظ کنیم.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راه اندازی خطوط جدید در دوران برجام گفت: اولین کشتی ناوگان این شرکت همزمان با آغاز عید نوروز راهی شمال اروپا شد و در جنوب اروپا نیز یک شرکت با ایتالیایی ها ایجاد شده است تا منطقه مدیترانه و جنوب اروپا را پوشش دهد.

دکتر سعیدی در ادامه اظهار داشت: راه اندازی خط کشتیرانی به آمریکای لاتین از دیگر اقدامات اخیر این شرکت بود که به تازگی اولین کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از برزیل بازگشته است. همچنین خط آسیای شرقی را تقویت کرده ایم و اولین کشتی به کره جنوبی رهسپار شد.

وی ادامه داد : احیای خط ژاپن نیز در دست انجام است همچنین برای احیای خط ونکوور نیز در حال رایزنی هستیم.

دکتر سعیدی با اشاره به حل مشکل بیمه اتکایی کشتی ها تصریح کرد: دو مشکل اساسی دیگر در خصوص کلاس و رده بندی کشتی ها وجود داشت که طی سه ماه گذشته بعد از برجام این مشکلات حل و فصل شده است.

وی گفت: خوشبختانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به لحاظ نیروی انسانی مجموعه ای حرفه ای و آشنا به بازار بین الملل است.

وی در ادامه به مشکلات مربوط به نوسازی ناوگان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع داخلی قصد داریم از منابع خارجی جهت نوسازی ناوگان استفاده کنیم.

دکتر سعیدی در خصوص واگذاری ترمینال ها به شرکت های خارجی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در آینده نزدیک ترمینال ها را به مزایده خواهد گذاشت و در اختیارگذاشتن یک ترمینال به شرکت خارجی به لحاظ استراتژیک دردسر ساز است بنابراین بهتر این است که یک شرکت بزرگ داخلی با خارجی ها جوینت شود تا مشکلی برای نظام به وجود نیاید.
نظرات بینندگان