arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۲۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

بنزین در باک خودروهای کدام کشور گران‌تر می‌سوزد؟

با آزاد شدن قیمت بنزین در سال گذشته و به میان آمدن مساله احتمال افزایش دوباره آن برای جلوگیری از قاچاق این سوخت، مساله قیمت بنزین در کشورهای مختلف به میان می‌آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با آزاد شدن قیمت بنزین در سال گذشته و به میان آمدن مساله احتمال افزایش دوباره آن برای جلوگیری از قاچاق این سوخت، مساله قیمت بنزین در کشورهای مختلف به میان می‌آید.

به گزارش انتخاب، مقایسه قیمت بنزین در کشورهای مختلف همزمان با ارائه الگو برای یک نرخ منطقی در قیمت سوخت، می‌تواند چرایی قاچاق سوخت و اما و اگرهای آن را روشن کند. نگاهی به نرخ‌های مختلف سوخت در کشورها نشان می‌دهد که نروژ گران‌ترین بنزین را دارد. در این کشور نرخ بنزین معادل 2.63 دلار در سال 2013 بود. هرچند که این نرخ در سال‌های بعد کمی فروکش کرد و به عدد 2.04 دلار در هر لیتر در سال 2015 رسید. در عین حال، همچون سال‌های گذشته عربستان سعودی و ونزوئلا ارزان‌ترین قیمت بنزین را به نام خود ثبت کرده‌اند.

نگاهی به نوسانات قیمت بنزین طی سال‌های گذشته در امریکا نشان از کاهنده بودن روند این نرخ دارد به‌طوری که متوسط نرخ بنزین در سال 2013 با رقم 0.93 دلار در هر لیتر به ثبت رسید و در سال 2015 این رقم به 0.72 کاهش یافت. روسیه، امارات و نروژ نیز همین روند کاهنده را در پیش گرفته‌اند. در نروژ که بالاترین نرخ بنزین برای آن ثبت شده است، قیمت از 2.63 به 2.04 دلار در هر لیتر رسید تا خودروهای نروژ نیز بنزین را با قیمت‌های کمتری بسوزانند.

ترکیه نیز از کشورهایی است که طی سال‌های 2013 تا 2015، با کاهش قیمت بنزین روبه‌رو بوده است. به‌طوری که قیمت بنزین از 2.64 به 1.76 دلار در هر لیتر رسیده است. بیشتر کشورهایی که در سایت بلومبرگ می‌توان به آمار نرخ‌های بنزین آنها دست یافت، با کاهش قیمت روبه‌رو بوده‌اند. با این حال، هنوز هم بیشترین نرخ بنزین مربوط به نروژ است. ایتالیا نیز از جمله کشورهایی است که نرخ بنزین بالایی دارد. متوسط قیمت بنزین در این کشور 2.47 دلار در سال 2014 و 1.87 دلار در سال 2015 بوده است. چین که طی یک‌سال گذشته با کاهش رشد اقتصادی همراه بوده است، در میان کشورهای دیگر با کاهش کمتر نرخ بنزین روبه‌رو بوده است به‌طوری که قیمت بنزین در سال 2014 به قیمت 1.25 دلار عرضه شد و در سال بعد به عدد 1.14 دلار کاهش یافت. کویت نیز مانند چین با کاهش اندکی در حوزه قیمت بنزین روبه‌رو بوده است. این کشور در سال 2014 نرخ بنزین را 0.21 و در سال 2015 به نرخ 0.20 عرضه کرده است.

در عین حال مقایسه قیمت‌های بنزین در امارات و ایران آن‌طور که بلومبرگ منتشر کرده است، نشان از اختلاف این دو نرخ دارد. متوسط نرخ بنزین بر اساس اطلاعات بلومبرگ روی عدد 0.35 دلار در سال 2015 ایستاده است که در همین بازه زمانی، قیمت 0.44 دلار برای امارات به ثبت رسیده است.

هرچند که سیاست افزایش قیمت برای کاهش قاچاق کمتر در ایران جواب داده است و این مساله بارها از سوی خود مسوولان نیز مورد تاکید قرار گرفته است. با این حال، ایران در میان کشورهای دیگر نرخ متوسطی در حوزه بنزین دارد و برای رسیدن به نرخ‌ بنزین در کشورهایی همچون نروژ فاصله دارد.

*تعادل
نظرات بینندگان