arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

اروپا به کمک ارتش لیبی می شتابد

برخی منابع از استقرار نیروهای آمریکایی، ایتالیایی و فرانسوی در لیبی خبر دادند اما هنوز در مورد تعداد این نیروها اختلاف وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد، کادر عملیات دریایی "صوفیا" که سازمان ملل سال گذشته میلادی آن را در دریای مدیترانه تاسیس کرد،‌ گارد ساحلی و نیروی دریایی لیبی را آموزش خواهد داد. همزمان برخی منابع خبری از استقرار نیروهای آمریکایی،‌ ایتالیایی و فرانسوی در لیبی خبر دادند اما هنوز در مورد تعداد این نیروها اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از  روزنامه مصری الیوم السابع، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که در شهر طرابلس منتشر شد، با اشاره به اینکه کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا تصمیم دارد عملیات دریایی صوفیا در دریای مدیترانه را برای یک سال دیگر تمدید و مهمات جدیدی را به آن اضافه کند،‌ اظهار داشت: کادر این عملیات ضمن ادامه ماموریت اصلی خود در دریای مدیترانه که شناسایی و انهدام شبکه‌های قاچاق است، بنا بر درخواست مسئولان لیبیایی، در سال جدید نیروی دریایی و گارد ساحلی این کشور را آموزش داده و تبادل اطلاعات با طرف‌های لیبیایی را تقویت خواهند کرد.

عملیات دریایی "صوفیا" ماه ژوئن با مشارکت 22 کشور عضو اتحادیه اروپا آغاز شد.

موگرینی با اشاره به اینکه براساس قطعنامه شورا امنیت کادر صوفیا به ممنوعیت واردات اسلحه به لیبی پایبند خواهند بود، تاکید کرد: مقدمات اجرای ماموریت جدید صوفیا چند روزی طول خواهد کشید و این امر به موافقت شورای وزارتی اتحادیه اروپا نیاز دارد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در ادامه با استقبال از این ماموریت جدید صوفیا با توجه به وضعیت فوق‌العاده در لیبی اعلام کرد: روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی وین درباره لیبی با فایز السراج،‌ نخست وزیر لیبی دیدار و گفتگو خواهم کرد.

استقرار نیروهای غربی در لیبی
از سوی دیگر، برخی منابع از استقرار نیروهای آمریکایی، ایتالیایی و فرانسوی در لیبی خبر دادند اما هنوز در مورد تعداد این نیروها اختلاف وجود دارد.

در همین راستا، صلاح البکوش، تحلیلگر سیاسی لیبی در گفتگو با تلویزیون آلمان اظهار داشت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تعداد اندکی نیرو که از 25 تن فراتر نمی‌رود را با تجهیزات نظامی پهپاد به لیبی اعزام کرده و آنها ماموریت مشخصی دارند و آن هم رصد فعالیت‌های داعش در لیبی، ارزیابی تعداد آنها در این کشور، بررسی آمادگی خود برای مقابله با داعش و موضعگیری واشنگتن نسبت به دولت وفاق ملی است.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان