arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

جنگ تمام‌ عیار انرژی میان تهران و ریاض

اسپوتنیک در گزارشی نوشت: محمد بن سلمان علاوه بر منطقه غرب آسیا، در بازارهای انرژی نیز قصد رویارویی با ایران را دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسپوتنیک در گزارشی نوشت: محمد بن سلمان علاوه بر منطقه غرب آسیا، در بازارهای انرژی نیز قصد رویارویی با ایران را دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از  پایگاه اینترنتی خبرگزاری اسپوتنیک، یکی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت نفت «رأس الخیمه» - که دفتر مرکزی آن در دوبی امارات قرار دارد- در گفتگو با «راشا تودی» اظهار داشت: ریاض تمام تلاش خود را به کار برده است تا از افزایش سهم ایران در بازار جهانی نفت جلوگیری کند. این در حالی است که تهران نیز مصمم است جایگاه پیشین خود را در این بازار بازپس بگیرد. این جنگ نفتی تنش‌های میان دوکشور را تشدید خواهد کرد.

در ادامه به نقل از این کارشناس مسائل نفتی آمده است: پس از عزل «علی النعیمی،» وزیر نفت و منابع معدنی کشور، پس از 20 سال خدمت در این وزارتخانه به فرمان «ملک سلمان،» پادشاه این کشور، رقابت میان دوکشور افزایش خواهد یافت. النعیمی پس از ناکامی در تلاش برای حصول توافق‌نامه فریز نفتی میان صادرکنندگان عمده طلای سیاه در «دوحه،» پایتخت قطر، از سمت خود برکنار شد. ریاض در لحظات پایانی نشست دوحه و در چرخشی ناگهانی اعلام کرد تنها در صورتی این توافق‌نامه را امضا خواهد کرد که تهران نیز موافقت کند میزان تولید روزانه نفت‌خام خود را در سطح ژانویه گذشته ثابت نگه دارد. این در حالی است که ایران در این نشست حضور نداشت. گفته می‌شود «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، مخالف اصلی توافق فریز نفتی است. تهران این تقاضای ریاض را رد کرد.

ایران پس از لغو تحریم‌ها علیه این کشور اعلام کرد قصد دارد با افزایش تولید روزانه نفت‌خام خود، جایگاه سابقش را در بازار جهانی نفت بدست آورد. تحریم‌های اقتصادی ایران ماه ژانویه و در پی حصول توافق هسته‌ای میان این کشور و شش قدرت جهانی در تابستان گذشته، لغو شد.

در این گزارش همچنین به نقل از این مقام ارشد شرکت نفت‌ رأس الخیمه آمده است: بسیار واضح است که بن سلمان قصد دارد با ایران نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در بازارهای انرژی نیز درگیر شود و در این راه مصمم است. ایران نیز بدون شک، قصد عقب‌نشینی ندارد.

گفته می‌شود محمد بن سلمان – که سودای جانشینی پادشاه فرتوت کنونی عربستان را در سر می‌پروراند- مسئول عزل‌های و نصب‌های گسترده حکومتی اخیر رژیم آل‌سعود است.
نظرات بینندگان