arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۰۵۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

152معترض به واگذاری جزایرمصری به عربستان به زندان محکوم شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع قضایی در مصر 152مصری را به اتهام شرکت در اعتراضات به واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران به عربستان به دو تا سه سال زندان محکوم کرد.

به گزارش انتخاب، پایگاه خبری الجزیره با انتشار این خبر افزود: صبح روز گذشته دادگاهی درمصر 51 نفر را به خاطر شرکت در تظاهرات بدون مجوز به دوسال زندان محکوم کرد.

درهمین حال منابع قضایی مصر گفتند : عصر دیروز نیز یک دادگاه دیگر در دو نوبت رسیدگی 79 نفر و 22 نفر دیگر را به همین اتهام به تحمل پنج سال زندان محکوم کرد.

این افراد در تظاهرات 25 آوریل (ششم اردیبهشت) که به دعوت گروههای لیبرال و مخالفان واگذاری این دو جزیره در دریای سرخ به عربستان صورت گرفت، شرکت داشتند . 

تعدادی از وکلای مدافع می گویند ،بین افراد محکوم شده که اغلب 20 تا 25 سال سن دارند، کسانی هم هستند که بی دلیل در خیابان ها یا قهوه خانه ها دستگیر شده و هیچ مشارکتی در تظاهرات مذکور نداشته اند.

محمد عبدالعزیز مدیر سازمان حقوقی 'الحقانیه' به خبرگزاری فرانسه گفته است: ما از روز گذشته در شوک به سر می بریم، 

مختار منیر از موسسه آزادی بیان و فکر گفت: همه این دادگاه ها و احکام براساس دستگیری های فله ای افراد صورت گرفته است.

پیشتر منابع قضایی مصر از شروع محاکمه نخستین گروه از فعالانی خبر داده بود که در اعتراض به واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران مصری به عربستان سعودی، علیه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور دست به تظاهرات زده بودند.

شمار محاکمه شدگان 237 نفر بود و برای اولین بار از زمان اعتراضات ماه جاری پرونده آن ها در دستگاه قضایی به جریان افتاده بود. 

هزاران نفر از مصری های خشمگین 25 آوریل (6 اردیبهشت) در اعتراض به تصمیم عبدالفتاح السیسی به واگذاری دو جزیره به عربستان سعودی دست به بزرگترین تظاهرات از زمان روی کار آمدن وی زدند. 

متهمان پرونده تظاهرات قاهره، در چهار دادگاه قاهره و حومه جیزه به اتهام تظاهرات بدون مجوز محاکمه شده اند. 

السیسی در پی یک توافق دولتی که جزایر غیر مسکونی تیران و صنافر در دریای سرخ را جزو سرزمین عربستان دانسته، با انتقاد و اعتراض مردم و مقامات روبه رو شده است. 

مقامات سعودی و مصری مدعی هستند، این جزایر متعلق به این پادشاهی بوده و به دلیل درخواست ریاض از قاهره در سال 1950 برای حفاظت از این جزایر، تحت کنترل مصر قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان