arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
معاون فرهنگی قوه قضاییه:

جامعه ما دچار ایدز حقوقی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت:‌ رسانه‌ها با جنبه‌های اخلاقی سروکار دارند و در دنیای غرب آن چه بیش‌تر تبلیغ می‌شود عمدتا دارای نگرش منفعت‌گرایانه است.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی عصر دوشنبه با حضور در همایش ملی وضعیت حال و آینده حقوق ارتباطات و رسانه در ایران اظهار کرد: این‌گونه نیست که رسانه‌ها تنها روایت‌گر باشند بلکه رسانه‌ها به بیان‌هایی روایت‌ساز،‌ هویت‌ساز و یا سازنده فضاهای متعددی هستند که مخاطبان را عضو خود می‌کنند. در واقع هر یک از این رسانه‌ها زیست جهانی را تشکیل می‌دهد و مخاطب خود را می‌سازند.

او بیان کرد: رسانه‌ها تابع واقعیت نیستند. در فضای مجازی افراد عضو زیست جهان می‌شوند که رفتار و گفتارهای‌شان طبق آن فضا شکل می‌گیرد. رسانه‌ها با جنبه‌های اخلاقی سروکار دارند. در دنیای غرب آن چه که بیش‌تر تبلیغ می‌شود عمدتا نگرش سودگرایی و منفعت‌گرایی است. بدان معنی که آن کاری خوب است که بیش‌ترین سود را برای بیش‌ترین افراد را داشته باشد اما بسیار کم پیدا می‌شود که فردی عملش واقعا سودگرایانه باشد چرا که افراد بیش‌تر به فکر منافع خودشان هستند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در واقع نظریه‌ای بهتر است که حق گرا باشد یعنی نظریه‌ای که هم عقلانی و هم دینی است.

وی با بیان این که در فضای رسانه‌ها به جایی رسیدیم که آشفتگی‌هایی وجود دارد گفت:‌ به دلیل سرعت پیشرفت و تغییرات در رسانه‌ها، کتاب‌های موجود در رابطه با مقوله رسانه به سرعت کهنه می‌شوند و سرعت آن چنان زیاد است که همه معادلات را به هم زده است؛ در واقع ما دچار فراکثرت‌گرایی ارتباطی حقوق پریش هستیم. در واقع هر فردی می‌تواند در منزلش کانال‌های رسانه‌یی ایجاد کند و آن کانال را به سرعت تکثیر کند.

او بیان کرد: در حال حاضر در اکثر تلفن‌های همراه تصاویر مجرمانه وجود دارد و افراد ناخواسته این تصاویر را ذخیره کردند بنابراین جا دارد که همه افراد به نوعی محاکمه شوند. لذا افراد ناخواسته مجرم هستند. حال کدام حقوقدان می‌تواند این موضوع را درمان کند. بنابراین من نام این موضوع را ایدز حقوقی می‌گذارم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان این که جامعه ما در حال حاضر دچار ایدز حقوقی است گفت: حقوق یک سیستم امنیتی جامعه محسوب می‌شود زمانی که در فضای رسانه‌ها و در جامعه ارتباطی آسیبی وارد شود آیا سیستم امنیت حقوقی می‌تواند اقداماتی را انجام دهد؟

معاون فرهنگی دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: ما باید پادزهر این ایدز حقوقی را پیدا کنیم و مقابل این ویروس بایستیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان