arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

شیراز ۶۵۰۰ ساله شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه پوستچی شهر شیراز پیشینه شکل گیری این شهر را به ۶ هزارو ۵۰۰ سال پیش رساند.

 به گزارش «انتخاب»، علیرضا سرداری با اعلام این خبر گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه پوستچی واقع در جنوب بلوار رحمت شهر شیراز، منجر به کشف و شناسایی آثار و شواهدی از دوره‌های پیش از تاریخ و تاریخی منطقه شده است.

به گفته سرداری این محوطه فرهنگی- تاریخی که در حال حاضر در محدوده‌ای به مساحت ۱۲ هکتار در کنار بلوار رحمت قرار گرفته، در واقع وسعتی بیش از این داشته و متأسفانه براثر ساخت و سازهای مسکونی در سال‌های اخیر، حدود نیمی از آن تخریب و نابود شده اشت.

وی با بیان اینکه شواهد اولیه حاصل از بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی، نشاندهنده وجود لایه‌های فرهنگی از دوره باکون در هزاره پنجم پیش از میلاد، دوران آغاز تاریخی و تاریخی (اشکانی) است گفت: این شواهدپیشینه شکل گیری شهر شیراز را به شش هزار و پانصد سال پیش منسوب می‌کند.

 سرداری افزود: درواقع به نظر می‌رسد که دشت میانکوهی شیراز با دربرداشتن محوطه‌ها، تپه‌ها و آثار تاریخی متعدد از دوران پیش از تاریخ، قابلیت سکونت از زمان نوسنگی داشته و با درنظر داشتن وسعت زیاد این محوطه در دوره باکون، این احتمال وجود دارد که تپه پوستچی یکی از بزرگ‌ترین استقرارهای این دوره است که می‌تواند در استان فارس کم نظیر باشد.

 به گفته این باستان‌شناس یافته‌های مکشوف از کاوش، شامل قطعات سفال‌های منقوش و ساده، مهره‌ها، ابزارهای سنگی و آثار معماری است که علاوه بر شناخت فرهنگ‌های قدیم در دشت شیراز، نحوه تعاملات و تبادلات اقتصادی و تجاری منطقه را در محدوده‌ای گسترده‌تر تا دره رود کر و دشت‌های دیگر استان فارس نیز روشن می‌سازد.

 وی افزود: این درحالی است که با برشی که در سال‌های گذشته درنتیجه خاکبرداری و تخریب از وسط تپه فوق صورت گرفته، آثاری تا عمق شش متر را آشکار ساخته است و به نظر می‌رسد که چنانچه این کاوش‌ها تا لایه‌های پایین‌تر ادامه یابد، شواهدی از دوران قدیمی‌تر تا نوسنگی نیز یافت شود.

به گفته سرداری این مطالعات می‌تواند منجر به شناسایی آثار گسترده و قابل توجهی در محوطه شود که با ساخت سایت-موزه در محل، به طور دائمی در معرض نمایش عموم قرار گیرد.

 برنامه کاوش تپه پوستچی براساس توافق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه هنر شیراز به سرپرستی مشترک  علیرضا سرداری از پژوهشکده باستان‌شناسی و حسنعلی عرب ازدانشگاه شیراز انجام می‌شود.

 مجوز کاوش‌های باستان‌شناسی تپه پوستچی شهر شهیراز توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

نظرات بینندگان