arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
پاسخ به انتقادهای طرح نگارخانه ای به وسعت یک شهر؛

امسال سه برابر سال گذشته به ۱۵ شعبان و آزادسازی خرمشهر پرداخته شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



امسال سه برابر سال گذشته به ۱۵ شعبان و آزادسازی خرمشهر پرداخته شد




عیسی علیزا در خصوص برخی از انتقادات به برگزاری دومین دوره از نگارخانه ای به وسعت یک شهر مبنی بر بی توجهی به موضوع دفاع مقدس، ایام شعبانیه و جایگزینی عکس شهدای حرم با تابلوهای هنری گفت: هیچ عکس شهیدی جمع آوری نشده که به جای آن، آثار هنری مربوط به نگارخانه ای به وسعت یک شهر جایگزین شود.

وی تاکید کرد: در سطح شهر، عکس های شهدا نصب بود که برای یکسان سازی سازه های تبلیغی با ایام شعبانیه، تصاویر شهدا با شعری با موضوع نیمه شعبان و یا پیام های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با نیمه شعبان  اکران شدند.

علیزاده در خصوص انتقاد به بی توجهی به ایام نیمه شعبان و آزادسازی خرمشهر گفت: امسال سه برابر سال گذشته سازه های تبلیغاتی به موضوع نیمه شعبان و آزادسازی خرمشهر اختصاص داده شد اما به نظر می رسد به دلیل آنکه تمامی سازه های تبلیغی شهر به موضوعات هنری اختصاص داشته این آثار زیاد به چشم برخی از  شهروندان نیامده اند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین به برگزاری جلسات نقد و آسیب شناسی اولین دوره پروژه نگارخانه ای  به وسعت یک شهر در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: جلسات نقد و آسیب شناسی این حرکت جدید با حضور اساتید دانشگاهی و هنرمندان برگزار شد چون خود نیز اعتقاد داشتیم به دلیل شتاب برگزاری در سال نخست، برخی انتقادات به آن وارد بود. در برخی از عرشه ها دو تا سه اثر به نمایش درآمده بود و برخی از آثار نیز از گنجینه های شخصی انتخاب شده بود که اکران آن در فضای عمومی ممکن بود نفع شخصی به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: در دوره دوم برگزاری نگارخانه ای به وسعت یک شهر، ابراهیم حقیقی مدیریت گرافیک آثار را برعهده داشت و دبیرخانه ای در نگارخانه برگ برای برگزاری این حرکت هنری تشکیل شد.

علیزاده گفت: در انتخاب آثار، زنده نبودن هنرمندانی که آثارشان انتخاب می شود، از ملاک های اصلی بود همچنین آثار هنرمندانی انتخاب می شد که بعد از مکتب کمال الملک فعالیت کرده بودند. همچنین بخشی از آثار نیز به موضوع نیمه شعبان و آزادسازی خرمشهر اختصاص داشت، ۵ هزار اثر انتخاب شد که از آن تعداد، ۸۰۰ اثر برگزیده نهایی شد که دو سوم آن از آثار هنرمندانی ایرانی بود و همچنین علاوه بر این تعداد  ۲۵۰ اثر دینی  با موضوع نیمه شعبان و آزاد سازی خرمشهر نیز اکران شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در خصوص جانمایی آثار نیز توضیح داد: آثار مفهومی و انتزاعی در مناطق یک و دو و سه نصب شد و برای آنکه هر شهروندی بتواند بر اساس ذائقه خود اثری را مشاهده کند، از آثار هنرمندان بین المللی نیز استفاده کردیم.

وی در خصوص تغییر زمان برگزاری پروژه نگارخانه ای به وسعت یک شهر گفت: در فاصله زمانی ۱۰ تا ۲۵ اردیبهشت که سال گذشته این پروژه اجرایی شد، نمایشگاه کتاب و مسابقات  بین المللی قرآن برگزار شد، بنابراین زمان را به خرداد ماه تغییر دادیم.

به گفته علیزاده، احتمال دیده نشدن آثار ایرانی و آثاری که با موضوع دفاع مقدس و نیمه شعبان در پروژه نگارخانه ای به وسعت یک شهر این است که شهروندان چشمانشان بیشتر بر روی آثاری توقف می کند که جدید است و ممکن است بر روی یک اثر هنری بین‌المللی مکث بیشتری کنند تا یک اثر ایرانی.
نظرات بینندگان