arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
تک نرخی کردن ارز بدون روابط بانکی پایدار نمی‌ماند؛

کامیاب: شرط یکسان سازی متنوع‌سازی منابع ارزی است

در حال حاضر شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز مهیاست و با تجربه‌ای که از گذشته وجود دارد احتمال بروز شوک‌های قیمتی نیز به حداقل ممکن خواهد رسید اما برای اجرای درست این سیاست نیازمند روابط بانکی و امکان تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در حال حاضر شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز مهیاست و با تجربه‌ای که از گذشته وجود دارد احتمال بروز شوک‌های قیمتی نیز به حداقل ممکن خواهد رسید اما برای اجرای درست این سیاست نیازمند روابط بانکی و امکان تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که بالاخره بانک مرکزی چه زمانی قصد دارد سیاست یکسان‌سازی را اجرا کند گفت: شرایط برای اجرای این سیاست هموارتر از گذشته است. اما باید بتوانیم تبدیل ارزها به یکدیگر را به راحتی داشته باشیم. برای این منظور باید روابط بانکی به صورت وسیع برقرار شود. در صورتی‌که نتوانیم تبدیل ارزها به یکدیگر را انجام دهیم احتمال اینکه بتوانیم در پایدار نگاه داشتن یکسان‌سازی نرخ ارز موفق شویم؛ کاهش می‌یابد. یا هزینه نگهداری آن افزایش پیدا می‌کند.

به گفته او، این بدان مفهوم است که هزینه واردکننده بالا خواهد رفت و بالا رفتن هزینه واردکننده به مفهوم افزایش هزینه مصرف‌کننده خواهد بود. بنابراین شرط یکسان‌سازی نرخ ارز استقرار روابط بانکی در سطحی است که بتوان ارزها را به یکدیگر تبدیل و آن را انتقال داد.

کامیات توضیح داد: جهت گیری‌های ارزی بانک مرکزی برای پایدار نگاه داشتن یک نظام واحد اهمیت بسیار زیادی دارد. بر این اساس باید در متنوع سازی منابع ارزی تلاش کنیم و ورودی های ارزی را تنوع ببخشیم.

نظرات بینندگان