arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
در دیدار با رئیس و اعضای سازمان جوانان هلال احمر

سید حسن خمینی: شخص محوری و کم شدن ایثار از آفات دوره ماست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یادگار گرامی امام با تأکید بر ضرورت خارج شدن انسان از افق فردی، گفت: یکی از آفات دوره ما را شخص محوری و کم شدن ایثار و فداکاری دانست و اگر بنا باشد هرکس بر اسب خودش نهیب بزند جامعه انسانی مشکل پیدا می کند.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار رئیس و اعضای سازمان جوانان هلال احمر گفت: برای اینکه بدانیم یک انسان چقدر بزرگ است باید ببینیم او چه مقدار بر جامعه تأثیر گذاشته و محدوده و بازده زمانی این تأثیر چقدر است؛ مثلا کسی که تلفن و یا برق را اختراع کرده کار او تأثیری دارد که امکان دارد دوره زمانی این تأثیر به چندین هزار سال برسد.

وی ضمن بیان اینکه تأثیر کارها در مواردی در سطح جهانی و در مواردی در یک شهر و میان یک قوم است، افزود: این میزان تأثیر در درون خودش کسری دارد؛ گاهی یک جمع تأثیری را ایجاد می کنند که باید سهم هریک از افراد و اجزاء آن را معین کرد. مثلا کامپیوتر که زندگی همه را تحت تأثیر خودش قرار داده است، یک نفر ابداع نکرده و انسان های متعدد در این کار به همدیگر کمک کردند.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه پیامبر اسلام (ص) بزرگترین انسان است، ادامه داد: البته پیامبران دیگر مثل حضرت مسیح(ع) نیز می توانند دارای این ویژگی باشند. اما بی تردید می توان گفت که پیامبر اسلام (ص) بزرگترین شخصیت تأثیرگذار تاریخ است که در طول 1400 سال گذشته کل دنیا را تحت تأثیر عمیق خود قرار داده است و تمدن های زیادی از دل این تفکر به وجود آمده است اما از درون تمدنی که پایه گذاشت همه این موارد درست شده است.

وی امام خمینی(س) را یکی از انسان های بزرگ عنوان کرد و گفت: میزان گرایش به معنویت و بازگشت معنویت به عرصه حیات اجتماعی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حتی در میان مسیحیان، هندوها و کسانی که با ما هم دین نیستند قابل مقایسه نیست و می توان گفت انقلاب اسلامی آخرین فریادهایی است که از درون آن فروپاشی امپراتوری شوروی بیرون می آید؛ آن هم در زمانی که شوروی عظمت داشت و نصف دنیا تحت تأثیر این حکومت مارکسیستی بود، اما امروز در حد یک امپراتوری فروپاشیده است.

یادگار امام با تأکید بر متفاوت بودن بزرگی انسان ها، اظهار داشت: یکی از عوامل «بزرگی» این است که انسان ها سعی کنند از افق فردی خارج شوند. یکی از آفات دوره ما و تفاوت آغازین روزهای انقلاب اسلامی با دوران ما شخص محوری و کم شدن ایثار و فداکاری است که این امر سوغات بسیار بد تمدن غربی است.

وی ادامه‌داد: این روحیه یعنی بار خودمان را از پل بگذرانیم و به بقیه افراد توجه نداشته باشیم. در هر جایی روح همدلی، ایثار، با هم بودن، کار جمعی و توجه به منافع مردم و جامعه کمرنگ شود فردگرایی زیاد می شود.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام مقوله هلال احمر را کار برای خدا و احساس مسئولیت نسبت به همنوع دانست و افزود: اینکه انسان از پوسته خودش بیرون می آید و به جایی می رسد که ممکن است خود را فدا کند اوج ایثار است مثلا در جنگ تحمیلی رزمندگان از جان خودشان برای دفاع از چیزی که فراتر از شخص بود می گذشتند.

وی افزود: البته ممکن است کسانی به آن مرحله نرسند و فقط پول، آبرو یا حتی وقت خود را بگذارد که در این میان، وقت گذاشتن حداقل کاری است که می توانیم انجام دهیم.

سید حسن خمینی در همین زمینه ادامه داد: جامعه انسانی وقتی جامعه شد که انسان ها پذیرفتند بخشی از وقت خود را برای دیگران بگذارند. اگر بنا باشد هرکس بر اسب خودش نهیب بزند جامعه انسانی مشکل پیدا می کند؛ اگر می خواهیم در سطح خودمان انسان های بزرگی باشیم باید تأثیرگذاری داشته باشیم. تأثیرگذاری یعنی اینکه نسبت به سرنوشت دیگران حساسیت داشته باشیم.

وی در پایان گفت: کار هلال احمر و کار جمعی، کمک رسانی و دستگیری از خلق کارهایی است که ارزش انسانی انسان ها را بالا می برد؛ جدای از آثار بزرگی که از ناحیه خداوند بر این کارها بار و خداوند دستگیر انسان می شود.
نظرات بینندگان