arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

پدر علم ژنتیک ایران درگذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 پروفسور محمدعلی مولوی پدر علم ژنتیک ایران روز یکشنبه به علت سرطان پانکراس در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه دار فانی را وداع گفت .
 
به گزارش انتخاب، بهنام رضا مخصوصی مدیر بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه با تایید این خبر گفت: پروفسور مولوی روز پنجشنبه هفته گذشته با سطح هوشیاری پایین در بیمارستان بستری شد .
 
وی اظهار کرد: بعد از انجام آزمایش های مختلف مشخص شد که نامبرده دچار سرطان پیشرفته پانکراس است که مجبور به عمل جراحی وی شدیم اما به علت سن بالا و انتشار سرطان در بدن، وی فوت کرد.  
پروفسور مولوی نخستین شخصی بود که علم ژنتیک را به ایران آورد و برای مدت سه سال این علم را رایگان در ایران تدریس و در مدت فعالیت خود سه مرکز ژنتیک در ایران راه‌اندازی کرد.

در هشتمین همایش چهره‌های ماندگار ایران که در 27 آبان ماه 1389 در تالار همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد از پروفسور مولوی به‌ عنوان چهره ماندگار علم پزشکی ایران تجلیل شد.
پروفسور مولوی در سال 1300 شمسی در شهر تبریز متولد شد و چهار سال ابتدایی را در شهر تبریز گذراند ولی بقیه دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه را در تهران ادامه داد.

وی بعد از گذراندن دوره عمومی در دانشکده پزشکی برای مدت چهار سال عازم پاریس شد و به عنوان آسیستان خارجی، این مدت را در بیمارستان کودکان پاریس در بخش پروفسور لامی، استاد کودکان و ژنتیک گذراند.

پدر علم ژنتیک ایران در سال 1332 پس از بازگشت به تهران وارد کادر هیات علمی دانشگاه تهران شد و تدریس دروس پزشکی را آغاز کرد.

وی در سال 1962 از سوی سازمان بهداشت جهانی برای تکمیل دوران ژنتیک به دانمارک سفر کرد و در سال 1964 نیز از طرف WHO برای گذراندن دوره یک ماهه عازم امریکا شد که پس از آن از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان کارشناس ژنتیک شناخته شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان