arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۸۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

مسکو: اردوغان به روسیه خیانت کرد و باید عذرخواهی کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مسئول عالی‌رتبه روسی تأکید کرد که برخی کشورهای عربی به قبول راهکار میانه برای حل بحران سوریه نزدیک شده‌اند.
 
به گزارش انتخاب، یک مسئول عالی‌رتبه روسی به شبکه خبری المیادین گفت: رهبران روسیه معتقدند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به مسکو خیانت کرده است در نتیجه وی باید شخصا به خاطر سرنگون کردن جنگنده روسیه در سوریه عذرخواهی کند.
 
وی درباره فضای دیدار اخیر میان اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که دو هفته قبل از سرنگونی جنگنده روسی صورت گرفت، صحبت و به توافق‌های متعدد میان دو طرف اشاره کرد.
 
این مسئول روسی جزئیات این توافق‌ها را فاش نکرد، اما گفت: اردوغان مایل بود به تعهدی از سوی مسکو درباره مداخله نکردن روسیه برای مقابله با نیروهای ترکیه در صورت ورودشان به سوریه برای حمله به کردها دست یابد.
 
به گفته این مسئول، پوتین به اردوغان گفت: ما دنبال این مساله نیستیم و در اصل با هرگونه مداخله خارجی غیرقانونی به ویژه درباره کردها مخالفیم اما در نهایت ما علیه شما وارد مداخله نظامی نخواهیم شد.
 
این مسئول روسی می‌گوید: زمانی که اردوغان این حرف را از پوتین شنید نزدیک بود دستش را ببوسد اما بعد از دو هفته ترکیه جنگنده روسی را سرنگون کرد و ما اطمینان داریم که سرنگونی این جنگنده عمدی بود.
 
این مسئول می‌گوید که مسکو نگاه منفی به نقش آمریکا دارد. وی رابطه با آمریکا را سورئالی و سرشار از تناقض‌ها دانست.
 
وی به اختلاف منطقی که آمریکا در سطوح مختلف از خود نشان می‌دهد، اشاره کرد و گفت: زمانی که با یک مساله توافق می‌کنند چند ماه طول می‌کشد تا آن را اجرا کنند.
 
این مسئول روسی تأکید کرد: واشنگتن خواهان حل بحران سوریه است اما شروطی را مطرح می‌کند که مانع این مساله می شود. از جمله این شروط برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه است. برخی طرف‌های عربی و منطقه‌ای همچنان بر شرط برکناری اسد تأکید دارند. اما ما اکنون چنین شرطی نداریم و بشار اسد را رئیس‌جمهور قانونی سوریه می‌دانیم.
 
وی در عین حال تأکید کرد که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات در حال نزدیک شدن به قبول راهکار میانه برای حل بحران سوریه هستند؛ راهکاری که بر قبول ابقای مرحله‌ای اسد به شرط دور کردن نقش ایران در منطقه و نه فقط در سوریه مبتنی است.
 
این مسئول عالی‌رتبه روسی  بر لزوم تروریستی خواندن جیش الاسلام و احرار الشام تأکید کرد و گفت که کشورهای بزرگی در جهان هستند که این مساله را پشت پرده قبول می‌کنند اما خواهان به تأخیر انداختن آن هستند.
 
وی گفت: نیروهایی که به شکل قانونی و با درخواست مسئولان سوری در این کشور حضور دارند، نیروهای روسی، ایرانی و حزب الله لبنان هستند.
 
این مسئول گفت: با تمامی گروه‌های مخالف سوری می‌توان مذاکره کرد اما ائتلاف مخالفان تا به این لحظه از سوی عربستان، قطر و ترکیه اداره می‌شود. تا زمانی که این طرف‌ها موضع‌شان را تغییر ندهند ما خیلی روی آن‌ها حساب باز نمی‌کنیم. ما خواهان تشکیل هیات مشترکی از تمامی مخالفان هستیم. یکی از جناح‌ها در داخل ائتلاف مخالفان سوریه به این سمت پیش می‌رود اما طرف دیگری هست که به عربستان و ترکیه نزدیک‌تر است و این را نمی‌خواهد.
 
این مسئول روسی به مساله یمن پرداخت و گفت: آمریکا به هیچ وجه به حوادث یمن توجهی نمی‌کند و عربستان خواهان پایان این مذاکرات با هر راهکاری است به شرط اینکه صفت پیروزی را به همراه داشته باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
3
روسها به دنیا خیانت کرده اند
انصاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
1
0
شخصا باید عذرخواهی کند.
نظرات بینندگان