arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

گزارش چیت چیان به مجلس

وزیر نیرو به مطالبه 240 هزار میلیارد ریالی وزارت نیرو از دولت اشاره کرد و گفت: نتیجه این مساله بدهی وزارتخانه به نیروگاه های خصوصی، پیمانکاران و همچنین ناتوانی در تسویه وام های دریافت شده در حوزه صنعت آب و برق است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر نیرو به مطالبه 240 هزار میلیارد ریالی وزارت نیرو از دولت اشاره کرد و گفت: نتیجه این مساله بدهی وزارتخانه به نیروگاه های خصوصی، پیمانکاران و همچنین ناتوانی در تسویه وام های دریافت شده در حوزه صنعت آب و برق است.

به گزارش ایرنا، حمید چیت‌چیان در جلسه علنی امروز(سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در گزارشی در مورد عملکرد وزارت نیرو، بخش آب و برق را از رکن اصلی بخش های زیرساختی کشور، اعلام کرد و افزود: در دنیا این موضوع ثابت شده است که همه فعالیت های اقتصادی در بخش هایی مانند صنعت، کشاورزی، خدمات، حمل و نقل، بانک و ... به این زیرساخت ارتباط دارد.
وی با اشاره به چالش های صنعت آب و برق گفت: موضوع مهم مساله اقتصاد برق است؛ در سال 94 هزینه هر کیلووات برق تولید شده بدون احتساب هزینه ها 850 ریال بود که فقط 600 ریال آن از محل فروش برق تامین شد و 10 درصد نیز بابت پرداخت یارانه اختصاص یافت و مابه التفاوت آن از محل هدفمندی به این صنعت پرداخت نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد که مجلس دهم به مسائل پراهمیت در حوزه صنعت آب و برق توجه کند و وزارت نیرو نیز خود را ملزم می داند که در این زمینه بدون وقفه و با استمرار به مردم خدمت کند.
وزیر نیرو گفت: هم اینک ظرفیت نیروگاهی کشور 74 هزار مگاوات است که از این نظر در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه 14 را دارد؛ بیش از 99 درصد از جمعیت شهری کشور از نعمت برق برخوردار است و با هفت کشور همسایه تبادل برق داریم.
وی با تاکید بر اینکه 14سال است شبکه برق کشور بدون خاموشی سراسری به کار خود ادامه می دهد؛ افزود: این مهم با به کارگیری نیروهای متخصص به دست آمده است؛ همچنین بیش از 90 درصد نیاز صنعت برق از تولیدکنندگان داخلی تامین می شود که همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی است.
چیت چیان اضافه کرد: ایران از نظر تولید توربین های گازی نیروگاهی جزو 6 کشور نخست دنیاست؛ همچنین در صنعت آب در سال های گذشته 167 سد بزرگ ملی در کشور ساخته شده و وجود این سدها به مدیریت آب کشور کمک کرده است.
وی در ادامه به صادرات تجهیزات برق به 30 کشور اشاره کرد و گفت: بیش از 99 درصد از کل جمعیت کشور به آب شرب دسترسی دارند؛ بسیاری از تجهیزات در صنعت آب و برق در داخل تولید می شود و 42 درصد از جمعیت شهری کشور از خدمات شبکه فاضلاب بهره مندند.
نظرات بینندگان