arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

نشست نقدوبررسی«زندگی وزمانه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی»برگزارشد

نشست نقد و بررسی کتاب «زندگی و زمانه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» با حضور عباس سلیمی نمین، حسن بهشتی‌پور و جعفر شیرعلی‌نیا برگزارشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


مراسم رونمایی از کتاب «زندگی و زمانه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» عصر امروز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ماه با حضور عباس سلیمی نمین، حسن بهشتی‌پور و جعفر شیرعلی‌نیا مؤلف کتاب در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

شیرعلی‌نیا در ابتدای این برنامه در معرفی کوتاه کتاب گفت: این کتاب ۱۷۰۰ تصویر دارد که ۵۰ هزار کلمه توضیحات این عکس‌ها را دربر می‌گیرد. همچنین کتاب حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار اطلاع تاریخی در متن خود دارد.

در ادامه سلیمی‌نمین گفت: به نظرم مؤلف در مقدمه کتاب تلاش کرده یک چهره بی‌طرف از خود ترسیم کند اما این بی‌طرفی به کرات نقض شده است. به عبارتی می‌توان گفت مؤلف این نکته را نادیده گرفته که یک شخصیت وقتی کار اجرایی را قبول می‌کند، جامعه نسبت به او این حق را دارد که انتقاد کند. وقتی یک عالم یا هر فرد دیگری وارد امور اجرایی می‌شود، اولین چیزی که باید پذیرا باشد، نقد جدی است.

در ادامه بهشتی‌پور گفت: کتاب پیش‌رو در ادامه روند سه اثر قبلی آقای شیرعلی‌نیا است که به نظرم یک ژانر در تاریخ‌نویسی ما را شامل می‌شود. در این ژانر تاریخ همراه با عکس و تصویر روایت می‌شود. البته آثار این ژانر را پیشتر در کشورهای دیگر دیده‌ایم.

این محقق در ادامه افزود: اثرهای پیشین آقای شیرعلی‌نیا از ابتدا تا اثر فعلی رویکرد رو به جلویی داشته و همدیگر را تکمیل کرده‌اند. به نظرم او در چهارمین اثر خود به پختگی رسیده است.سختی کار در همین عکس‌هاست و حجم اطلاعاتی که در این کتاب ارائه شده واقعاً سرسام‌آور است. ارائه کپسولی این حجم از اطلاعات هم واقعاً یک ریسک است و ضریب خطا را بالا می‌برد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بخش اول کتاب مربوط به سال‌های پیش از انقلاب است، بخش دوم از پیروزی انقلاب تا رحلت امام (ره) را شامل می‌شود و بخش بعدی تا سال‌های اخیر و روزگار کنونی را شامل می‌شود. به نظرم طولانی شدن نام کتاب کمی به آن ضربه زده است.

بهشتی‌پور ادامه داد: این کتاب در کل مخاطب را با خود همراه می‌کند. اگر کتابی را به دست گرفتی و به خواندن ادامه‌اش ترغیب شدی، به معنی موفقیت آن کتاب است. این کتاب من را با خود همراه کرد و به نظرم مردم را هم کنجکاو و با خود همراه می‌کند چون هشت دهه از تاریخ معاصر ایران را به مخاطب تحویل می‌دهد و وقتی آن را به دست گرفته‌اید هشت دهه از تاریخ ایران را به صورت فشرده مرور می‌کنید.

شیرعلی‌نیا در بخش دیگری از نشست گفت: به نظرم موضوعات را در حدی که به نتیجه برسند در کتاب پرداخت کرده‌ام. مواقعی که بحث چالشی می‌شود همه فکر می‌کنند شما حتماً طرف کسی را گرفته‌اید. خود آقای هاشمی این کتاب را خوانده و مطالب انتقادی هنوز هم در کتاب موجود هستند.

سلیمی نمین در یکی از بخش‌های مربوط به سخنانش در این برنامه گفت: در متن کتاب اشاره‌ای نشده که آقای شیرعلی‌نیا مشاور تاریخی داشته‌اند یا خیر و به نظرم همین مسئله یک نقطه ضعف برای کتاب است چون باعث شده یکسری ایرادات تاریخی در مطالب کتاب وجود داشته باشد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان