arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

باورهای غلط و افزایش مصرف قلیان/قلیان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از سیگار بر مصرف‌کننده تأثیر سوء دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی رد لایحه احکام دائمی شدن برنامه‌های توسعه کشور از سوی شورای نگهبان، طرح کاهش زمان جانبازی، آزادگی و رزمندگی برای بهره مندی از معافیت سربازی نیز رد شد. موضوعی که سردار کمالی به تشریح موضع ستاد کل نیروهای مسلح در قبال آن پرداخت.
 
به گزارش انتخاب، راضی ناصری‌فر افزود: تأسف‌بار این است که بسیاری از مردم به این باور غلط رسیده‌اند که آثار منفی مصرف قلیان کمتر از سیگار است درحالی‌که قلیان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از سیگار بر مصرف‌کننده تأثیر سوء دارد.
 
وی افزود: یکی از مشکلات عدیده در این حوزه این است که اکثر مصرف‌کنندگان اعتیادآور بودن قلیان را باور و قبول ندارند و معتقدند با چند بار مصرف این مواد، به‌راحتی توان ترک و عدم مصرف آن را دارند؛ درحالی‌ که استفاده از قلیان شرایط را برای اعتیاد فرد هموار می‌کند.
 
ناصری‌فر یکی از عوامل نگران‌کننده را گرایش زنان و دختران به مصرف قلیان دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات کارشناسان، آثار مخرب مصرف این مواد در زنان و دختران بیشتر از مردان است.
 
رئیس مرکز بهداشت استان ایلام با تاکید بر اینکه خطرات قلیان باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: گسترش آموزش‌های مرتبط با خطر و عوارض مصرف قلیان از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با این ناهنجاری اجتماعی است.

وی تأکید کرد: باید سطح اطلاعات و دانش خانواده‌ها در زمینه مصرف قلیان افزایش یابد؛ چراکه شکسته شدن قبح کشیدن قلیان، ضربه جبران‌ناپذیری به‌سلامت جامعه وارد می‌کند.
 
ناصری‌فر ممنوعیت استعمال قلیان در اماکن عمومی را بسیار مهم دانست و افزود: عدم عرضه و فروش قلیان به سنین زیر ۱۸ سال، تبیین مضر بودن مصرف این‌گونه مواد از سوی خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان و ایجاد شرایط و فضای مفرح و شاد برای انجام سرگرمی‌های مفید و موثر ازجمله راهکارهای کاهش مصرف قلیان در جامعه است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان