arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۷ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

آیا کشتار اورلاندو به نفع ترامپ تمام می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صحبت از بخت زیاد هیلاری کلینتون برای پیروزی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری معمولا با یک "اما" همراه است که یا در مفهوم صحبت‌ها نهفته است یا صریحانه به زبان آورده می‌شود.

به گزارش «انتخاب» به نقل از بی بی سی، درست است، خانم کلینتون ماشین انتخاباتی بهتری دارد، آمار و ارقام هم بیشتر به نفع او کار می‌کند و نظرات جنجالی ترامپ و میل عجیبش به گرفتن مواضع متضاد از نظر سیاسی مضر است – ولی اگر تروریست ها تا پیش از برگزاری انتخابات در ماه نوامبر در خاک آمریکا دست به حمله بزنند چه؟ آیا اتفاقی از این دست تغییر عمده‌ای در رقابت انتخاباتی ایجاد می‌کند؟

شاید جواب این سوال به زودی روشن شود.

بعد از این‌که اعلام شد شخص مهاجم به کلوپ همجنسگرایان در اورلاندو، فرزند مهاجران افغان بوده و ظاهرا با گروه تروریستی داعش "بیعت" کرده بوده، سر و کله ترامپ بلافاصله در توییتر پیدا شد.

وی نوشت: ممنون بابت تبریک‌ها به خاطر درستی حرف‌هایم درباره تروریسم اسلامی افراطی. تبریک لازم ندارم. من استحکام و احتیاط می‌خواهم. باید زرنگ باشیم.

این توییت هم مثل خیلی از توییت‌های ترامپ خیلی سریع با ستایش حامیان و عصبانیت دیگران از جمله جورج تاکی، فعال حقوق همجنسگرایان، روبه‌رو شد.

در پی سخنرانی باراک اوباما که حمله در اورلاندو را "عملی تروریستی و سرشار از نفرت" خوانده بود و گفته بود که "این حمله مجددا یادآور این واقعیت است که افراد می‌توانند خیلی راحت اسلحه تهیه کنند و مردم را به گلوله ببندند"، ترامپ با شدت بیشتری سراغ لفاظی‌هایی رفت که به او در کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه کمک کرده بود.

او گفت که اوباما "حتی حاضر نیست به اسلام افراطی اشاره کند" و برای همین باید استعفا دهد.

دونالد، تو یک بار دیگر نشان دادی که چرا نمی‌توانی ما را رهبری کنی. ۵۰ نفر مرده‌اند، و تو داری از تبریک‌ها لذت می‌بری.

او در توییتر مدعی شد که "اگر خیلی سریع از عقلمان استفاده نکنیم و محکم نایستیم کشوری باقی نخواهد ماند. چون رهبران ضعیفی داریم. من گفته بودم که این اتفاق می‌افتد – و وضع از این هم بدتر خواهد شد. من می‌خواهم از حمله تروریستی بعدی جلوگیری کنم و جان مردم را نجات دهم. ما دیگر جایی برای سنجیده‌روی در سیاست نداریم."

مشخص نیست معنی دقیق این حرف‌ها قرار است چه باشد. آیا باید فرزندان مهاجران نسل اول – مثل عمر متین که به انجام این حمله متهم شده – را تحت نظر گرفت؟ شکی نیست که منتقدان آقای ترامپ بدترین فرض ممکن را خواهند کرد و حامیانش بهترین فرض ممکن را.

ترامپ در ادامه گفت که خانم کلینتون – که از انتقال ۶۵ هزار پناهجوی سوری به آمریکا حمایت می‌کند – می‌خواهد "تعداد پذیرش‌ها از خاور میانه را به طور چشم‌گیری افزایش دهد" و آمریکا "نمی‌تواند به هیچ ترتیبی آن‌ها را بررسی کند، به آن‌ها حقوق بدهد و از رادیکالیزه شدن بچه‌هایشان جلوگیری کند."

در این میان خانم کلینتون هم اعلامیه مطبوعاتی خودش را منتشر کرد که در مجموع با اظهارات اوباما همسو بود.

خانم کلینتون در فیسبوک خود نوشت "ما باید تلاش‌های خود برای دفاع از کشورمان در برابر تهدید‌های داخلی و خارجی را دوچندان کنیم. این یعنی باید گروه‌های تروریستی بین‌المللی را شکست دهیم و برای پیدا کردن آنها با متحدان و شریکانمان همکاری کنیم، و تمهیدات دفاعی را در داخل کشور افزایش دهیم. از طرف دیگر باید حواسمان باشد که مرعوب آن‌ها نشویم و ارزش‌هایمان را زیر پا نگذاریم."

او در عین حال مجددا خواستار تمهیدات نظارتی جدید بر مالکیت اسلحه شد. به گفته او "سلاح‌های جنگی نباید وارد خیابان‌های ما بشود."

نظارت بیشتر بر مالکیت اسلحه یکی از موضوعات اصلی فعالیت‌های انتخاباتی خانم کلینتون بوده – این تنها مساله‌ای بود که خانم کلینتون توانست در قبالش موضعی چپ‌تر از رقیبش برنی سندرز بگیرد. مشخص است که او می‌خواهد با انتشار این اعلامیه نظراتش در مورد حمل سلاح را به امنیت ملی پیوند بزند.

باراک اوباما حمله در اورلاندو را "عملی تروریستی و سرشار از نفرت" خوانده البته این استراتژی هنوز برای اوباما و دموکرات‌های کنگره که در پی حمله ماه دسامبر گذشته در شهر سن برناردینو در ایالت کالیفرنیا بحث‌های مشابهی را مطرح کردند با موفقیت همراه نبوده. در آمریکا، مساله نظارت بر اسلحه – حداقل تا امروز – یکی از مسائلی است که با اختلافات عمیق و حل‌نشدنی جناحی همراه است.

مسائلی چون مهاجرت، حمله‌های تروریستی و نظارت بر اسلحه حالا با دوئل مطبوعاتی و اظهار نظر در شبکه‌های اجتماعی از طرف نمایندگان احتمالی دو حزب اصلی به موضوعات مهم انتخاباتی تبدیل شده‌اند.

ترامپ مدتی بود که داشت در سکوت از صحبت‌هایش درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده فاصله می‌گرفت. ولی حالا صریحا به آن اشاره می‌کند.

او، بعد از پیروزی در دور مقدماتی در ایالت کالیفرنیا، بیشتر وقت سخنرانیش را به برنامه اقتصادی خود و تمرین حمله به کلینتون‌ها برای سخنرانی بعدی اختصاص داده بود. ولی سخنرانی حالا به "این حمله تروریستی، مهاجرت و امنیت ملی" اختصاص پیدا خواهد کرد.

اتفاقی که در اورلاندو افتاده فقط اول کار است. رهبران ما ضعیف و بی‌اثر اند. پیش‌بینی کرده بودم و خواهان ممنوعیت ورودشان شده بودم. باید محکم برخورد کنیم.

به نظر می‌رسد که ترامپ پیش خود حساب می‌کند که مردم آمریکا، در پی اتفاقات اورلاندو، دیگر حاضر نخواهند بود از شرایط فعلی دفاع کنند؛ که در رقابت میان برنامه‌های بی‌سابقه‌اش برای نظارت بر مرزها و مهاجرت از یک طرف و خواست خانم کلینتون برای میانه‌روی، ادامه سیاست خارجی آقای اوباما و افزایش نظارت بر اسلحه، برنده کسی جز خودش نخواهد بود.

تا دیروز، انتخابات تنها در تئوری می‌توانست به چنین تقابل مستقیمی تبدیل شود. ولی حالا وارد فاز عملی شده.

نظرات بینندگان