arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۸ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

تکذیب یک شایعه زیست محیطی علیه وزارت نفت

مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار ضمن تکذیب شایعه امتناع وزرات نفت از ارائه مالچ نفتی به سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: این وزارتخانه مکلف شده در ازای دریافت بهای مالچ آن را تولید کند و تحویل سازمان دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار ضمن تکذیب شایعه امتناع وزرات نفت از ارائه مالچ نفتی به سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: این وزارتخانه مکلف شده در ازای دریافت بهای مالچ آن را تولید کند و تحویل سازمان دهد.

به گزارش انتخاب، ضیاء‌الدین شعاعی گفت: در گذشته که فناوری‌های پالایشگاهی در سطح بالایی نبود، یک تولیدی در ته خط این صنایع به نام مالچ باقی می‌ماند و آنها همواره دنبال مصرف‌کننده برای آن می‌گشتند و حتی بعضی مواقع در حوضچه‌های اطراف پالایشگاه‌ها به صورت ماده باطله تلنبار می‌شد.

وی گفت: از حدود شش دهه گذشته با توسعه ابزارها در ادارات کل منابع طبیعی کشور و با همکاری شرکت‌های بزرگ ساخت ماشین آلات سنگین، بحث مالچ‌پاشی در ایران به منظور تثیت گرد و غبار باب شد، مالچ‌پاشی در صورت چشم‌پوشی از مسائل زیست محیطی آن، توانسته در تثبیت گرد و غبار کمک کند و به پوشش گیاهی اجازه رشد دهد؛ به طوری که در حال حاضر در آران‌ و بیدگل به لطف مالچ نفتی حدود ۲۰۰ هزار هکتار جنگل داریم و منابع گرد و غبار تثبیت شده است و مردم می‌توانند به راحتی در آنجا زندگی می‌کنند.

یک هکتار مالچ‌باشی، ۳۲ میلیون تومان هزینه‌بردار است

مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار با بیان اینکه با گذر زمان، مالچ قیمتی شد و در بازار جهانی مشتری پیدا کرد، گفت: وزارت نفت بر اساس قانونی که پالایشگاه‌ها را خصوصی کرد، اعلام کرد که نمی‌تواند مثل گذشته مالچ نفتی را رایگان تحویل دهد و باید به صورت یک فرآورده توسط دستگاه مصرف‌کننده خریداری شود. پیش از این ارائه مالچ و حتی حمل آنها توسط وزارت نفت به صورت رایگان انجام می‌شد، اما امروز تبدیل به ماده‌ای شده که قیمت آن از بنزین هم بالاتر و حداقل قیمت هر لیتر آن ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است و مالچ‌پاشی یک هکتار، ۳۲ میلیون تومان هزینه دارد.

شعاعی با تاکید بر اینکه وزارت نفت با تحویل مالچ به سازمان حفاظت محیط زیست مخالفتی ندارد و ممانعتی از سوی این وزارتخانه صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: به استناد قانون باید تأمین اعتبار شود تا مالچ تحویل داده شود و وزرات نفت مکلف شده در ازای دریافت بهای مالچ آن را تولید و تحویل سازمان دهد. البته مصرف مالچ نفتی در همه مناطق از سوی سازمان حفاظت محیط زیست توصیه نمی‌شود؛ چون تشکیلات آروماتیک دارد و بر محیط زیست و بهداشت شهروندان تاثیر منفی دارد. بنابراین در مناطق خاصی که با زندگی مردم ارتباط مستقیمی ندارد مثل مسیر سیلک سیستان و بلوچستان و بیابان‌های اهواز مصرف می‌شود و چون در کشور مالچ خوب داخلی نداریم، هنوز از مالچ نفتی مصرف می‌کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان