arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

کلاهبرداری ٣٠٠‌ میلیون‌تومانی سرهنگ قلابی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
مردی که با معرفی خود به‌عنوان سرهنگ پلیس از ده‌ها نفر کلاهبرداری کرده است، به دام افتاد. 

به گزارش انتخاب، در پی طرح شکایت‌های متعدد مبنی بر اینکه شخصی در پوشش افسر ارشد نیروی انتظامی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده است، پرونده‌ای دراین‌باره در دادسرای ناحیه ٣٣ تهران تشکیل و به اداره سیزدهم پلیس آگاهی سپرده شد.  با مراجعه تعدادی از مال‌باختگان به پلیس آگاهی و بررسی اظهارات آنها مشخص شد فردی حدودا ٤٠ساله با هویت مجعول سرهنگ ابراهیمی، ضمن معرفی خود به‌عنوان پرسنل پلیس راهور، مدعی شده به‌واسطه ارتباطات کاری قادر است برای خودرو افراد متقاضی، کارت شناور طرح ترافیک یک‌ساله اخذ یا نسبت به بخشودگی جریمه خودروها اقدام کند.
 
یکی از شکات در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «من از طریق یکی از بستگان به صورت تلفنی، با شخصی به‌نام سرهنگ ابرهیمی آشنا شدم. او در تماس تلفنی مدعی شد می‌تواند با ارتباطاتش در پلیس راهور برایم طرح ترافیک یک‌ساله بگیرد. من نیز برای خودم و چند نفر از آشنایان درخواست طرح ترافیک دادم و در مجموع مبلغ ٩‌میلیون‌و ٢٠٠‌ هزار تومان به حساب او واریز کردم اما پس از گذشت مدت کوتاهی متوجه شدم همه اظهارات این شخص دروغ بوده است». مال‌باخته‌ای دیگر نیز در اظهاراتی مشابه‌ بیان کرد: «از طریق یکی از دوستان با شخصی به‌نام سرهنگ ابراهیمی آشنا شدم. قرار شد او در ازای دو ‌میلیون تومان برای ماشین من طرح ترافیک شناور بگیرد و من نیز این مبلغ را به حساب او واریز کردم اما تاکنون او به عناوین مختلف از دادن طرح ترافیک سر باز زده است. آخرین بار نیز زمانی‌که پیگیر طرح ترافیک خودرو شدم، تهدید کرد در صورت تماس مجدد و ایجاد مزاحمت برای او، خودرو مرا توقیف خواهد کرد».
 
در بررسی اظهارات همه شکات مشخص شد هیچ‌کدام از آنها تاکنون متهم پرونده را از نزدیک ملاقات نکرده‌ و صرفا به طرح ادعای شخصی ناشناس تحت عنوان سرهنگ پلیس راهور، اعتماد و مبالغ درخواستی وی را به حساب بانکی این شخص واریز کرده‌اند.  در ادامه رسیدگی به این پرونده و با بررسی دقیق تراکنش‌های مالی حساب متهم که با مشخصات مجعول افتتاح حساب شده بود و انجام دیگر اقدامات پلیسی، سرانجام کارآگاهان موفق به شناسایی هویت واقعی متهم به‌نام «محمدجواد. ش» (٣٦ساله) شدند.  مخفیگاه محمدجواد در منطقه ازگل شناسایی اما در تحقیقات نامحسوس پلیسی مشخص شد وی از این محل متواری شده است. سرانجام با انجام اقدامات ویژه پلیسی و با وجود متواری‌بودن متهم، کارآگاهان موفق به شناسایی محل تردد وی شدند و او را چند روز پیش دستگیر کردند.
 
با بهره‌گیری از اعترافات متهم، بررسی اسناد و مدارک به‌دست‌آمده و شناسایی تعداد دیگری از مال‌باختگان، مشخص شد این مرد با همین شیوه اقدام به کلاهبرداری دسته‌جمعی از کارمندان ادارات دولتی و همچنین اتحادیه‌ها، اصناف بازار و... نیز کرده است. با شناسایی ده‌ها مال‌باخته و بررسی حساب‌های بانکی متعلق به متهم، معلوم شد سرهنگ قلابی درمجموع بیش از ٣٠٠‌ میلیون تومان کلاهبرداری کرده است.  سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکراستقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: با توجه به شناسایی ده‌ها مال‌باخته و اعتراف صریح متهم به ده‌ها فقره کلاهبرداری به شیوه و شگرد مشابه، قرار قانونی از سوی مقام قضائی صادر شد و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی سایر جرائم ارتکابی و همچنین مال‌باختگان احتمالی، در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی قرار گرفته است.

منبع: شرق
نظرات بینندگان