arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵

مالزی، مرکز 'رومینگ شیمیدان' مواد مخدر/ بازداشت 21 ایرانی در پنجسال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پلیس مبارزه با مواد مخدر مالزی روز جمعه شیمیدان های خارجی به ویژه ایرانی را عامل تولید انبوه مواد مخدر مصنوعی در آزمایشگاه ها ساخت این مواد در این کشور جنوب شرق آسیا دانست.

به گزارش ایرنا، 'محمد مختار محمد شریف' از مقامات بلندپایه پلیس مبارزه با مواد مخدر مالزی روز جمعه، گفت: باندهای مواد مخدر مالزی امروز از شیمیدان های بی پروای خارجی به عنوان کارشناس در تولید مواد مخدر مانند متامفتامین (شیشه) بهره می گیرند.

وی با اشاره به اینکه پلیس مبارزه با مواد مخدر مالزی از سال 2011 میلادی تاکنون 31 شیمیدان خارجی را دستگیر کرده است، اعلام کرد که بیش از دو سوم یعنی 21 نفر از این شیمیدان ها که در آزمایشگاه های مواد مخدر مالزی فعالیت می کردند، ایرانی بودند.

شیمیدان هایی از هنگ کنگ، چین، هند و تایوان نیز به اتهام فعالیت در آزمایشگاه های باندهای مواد مخدر مالزی دستگیر شده اند.

این مقام بلندپایه پلیس مبارزه با مواد مخدر مالزی، گفت که این افراد خود را 'رومینگ شیمیدان' می دانند، اما آنها 'شیمیدان های سرکش' هستند.

وی در نشستی خبری، گفت: این افراد مزدور در مالزی اقدام به تولید زباله هایی می کنند که جامعه را از بین می برد.

'محمد مختار محمد شریف' با اشاره به کشف یک آزمایشگاه مواد مخدر در 'بهرنگ' ایالت پراک در روز چهارشنبه، گفت که پلیس در این عملیات 274 کیلوگرم ماده مخدر متامفتامین (شیشه) به ارزش 27 میلیون رینگیت (حدود 6 میلیون و 700 هزار دلار) کشف و 8 مظنون از جمله دو ایرانی را بازداشت کرد.

وی گفت که چهار مظنون سوابق جنایی برای جرائم مربوط به مواد مخدر دارند.

این مقام بلندپایه پلیس مالزی گفت که متامفتامین کشف شده می توانست به یک میلیون و 400 هزار مصرف کننده مواد مخدر عرضه و وارد خیابان ها شود.

وی بااشاره به اینکه باندهای مواد مخدر تلاش دارند آزمایشگاه های خود را از شهرهای بزرگ و آپارتمان ها به شهرهای کوچک منتقل کنند تا دور از دسترس پلیس باشند، تصریح کرد باندهای مواد مخدر این متامفتامین ها را برای هر دو بازار محلی و بین المللی تولید کرده اند. پنج نفر از 8 مظنون نیز معتاد بودند.

محمدمختار همچنین اعلام کرد طی بیش از 5 ماه گذشته پلیس 94 هزار و 927 نفر را به اتهام جرائم مرتبط با مواد مخدر در سراسر مالزی بازداشت کرده است که 9 هزار و 707 نفر قاچاقچی بوده و 22 هزار و 419 نفر مواد مخدر در اختیار داشتند.
دو هزار و 253 نفر از افراد بازداشت شده نیز خارجی بودند.

نظرات بینندگان