arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۲۶۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

اشپیگل: مرکل روحانی را برای سفر به آلمان دعوت می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک نشریه آلمانی در گزارشی با اشاره به افزایش روابط تهران و برلین پس از اجرای توافق هسته‌ای نوشت: آنگلا مرکل سرانجام تسلیم فشارهای داخلی قرار گرفته و رئیس‌جمهور ایران را برای یک سفر رسمی به آلمان دعوت می‌کند.
 
به گزارش انتخاب، هفته‌نامه اشپیگل در گزارش خود به نقل از محافل دولتی در برلین نوشت: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، تسلیم فشار محافل تجاری و اصرار وزیران امور خارجه و اقتصاد این کشور ‌شده و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران را برای دیدار رسمی از آلمان دعوت خواهد کرد.
 
به نوشته این نشریه آلمانی، حسن روحانی در سال جاری (میلادی) به آلمان فدرال سفر خواهد کرد.
 
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه و زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان (هر دو از حزب سوسیال دموکرات) از مدت‌ها قبل به صدراعظم کشورشان (از حزب دموکرات مسیحی) فشار می‌‌آورند تا حسن روحانی را برای دیداری رسمی از این کشور دعوت کند. این دو پیش‌تر و پس از توافق هسته‌ای به تهران سفر کرده‌‌اند.
 
بر اساس گزارش اشپیگل، صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران آلمانی نیز بارها از مرکل خواسته‌اند راه را برای چنین سفری باز کند. هم‌چنین یکی از وزیران احزاب متحده گفته است که محافل اقتصادی کشور نیز در تصمیم مرکل و تجدیدنظر او در عدم دعوت از روحانی نقش داشته‌اند.
 
صدراعظم آلمان تا کنون با سفر روحانی به کشورش به خاطر حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان و رژیم اسد و هم‌چنین به رسمیت نشناختن اسرائیل مخالفت ورزیده است.
 
دو روز پیش از اعلام این خبر، محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران همراه با معاونان خود در راه بازگشت از اجلاس اسلو در نروژ ساعاتی را در برلین به سر برد.
گفته می‌شود وزیر امور خارجه آلمان ضیافت شامی به افتخار ظریف ترتیب داد و او را "جواد" خطاب کرد.
 
وزیر امور خارجه ایران در این مراسم، نزدیک‌تر شدن روابط ایران و آلمان را برای تثبیت صلح و آرامش در خاورمیانه مفید دانست و گفت: هیچ کشوری از این که ایران تبدیل به یک کشور توسعه‌یافته شود و یک شریک خوب برای آلمان باشد ضرر نخواهد دید.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان