arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۵

اعتراض ناتو و آمریکا به اظهارات اشتاینمایر درباره روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقام های آمریکا و ناتو از اظهارات وزیر امور خارجه آلمان درباره ضدیت با روسیه انتقاد کردند. اشتاینمایر نسبت به قدرت‌نمایی ناتو در شرق اروپا هشدار داده بود.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، مقام های ارشد ناتو و آمریکا گفتند که افزایش مانورهای نظامی در مرز غربی روسیه به منظور قدرت‌نمایی نیست. این اظهارات انتقادی غیر مستقیم به سخنان فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان محسوب می‌شود.
 
این دیپلمات آلمانی در مصاحبه‌ای هشدار داده بود که مانورهای نظامی ناتو و آمریکا در شرق اروپا تهدیدی برای افزایش تنش‌ها با روسیه به قیمت زیر پا گذاشتن دیپلماسی و مذاکره است.
 
اشتاینمایر به بیلد گفت: کاری که اکنون نباید انجام دهیم، وخیم کردن شرایط با قدرت نمایی و غرش جنگ است. کسانی که گمان می‌ کنند یک رژه نمادین با تانک در مرز شرقی ناتو امنیت بیشتری می‌ آورد، اشتباه می کنند.
 
سخنان اشتاینمایر در حالی مطرح شد که ناتو تمرین‌های نظامی دو هفته‌ای خود را در لهستان به اتمام رساند. در این مانورها بیش از 20 کشور عضو و شریک از جمله آلمان حضور داشتند. این تمرین‌های نظامی با مشارکت 31 هزار نیرو با هدف اطمینان دادن به لهستان و لتونی، لیتوانی و استونی انجام شد. این کشورهای حوزه بالیتک از زمان الحاق شبه‌ جزیره کریمه به خاک روسیه، همواره ابراز نگرانی می‌ کنند.
 
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دوشنبه بدون نام بردن از اشتاینمایر گفت، ائتلاف برای دوری از تنش ها با روسیه تلاش می کند اما استقرار نیرو و اجرای مانورهای نظامی برای مقابله با اقدامات روسیه ضرورت دارد.
 
این مقام ارشد ناتو به زوددویچه سایتونگ گفت: ما به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش ها هستیم. همزمان ما باید به روسیه به عنوان کشوری که هزینه‌ های نظامی خود را از سال 2000، چهار برابر کرده است، پاسخ دهیم. آنها خصمانه‌تر برخورد می کنند و از نیروی نظامی برای تغییر مرزها ی اروپا استفاده می کنند.جنگ سرد به پایان رسیده و ما می خواهیم که اینگونه هم باقی بماند. آنچه ما در شرق اروپا انجام می دهیم میانه روی، مسولیت پذیرانه و شفاف است.
 
مقام های نیروی دریایی آمریکا هم با تکرار سخنان استولتنبرگ گفتند، افزایش تمرین های نظامی در شرق اروپا ارتباطی به قدرت نمایی ندارد بلکه آنها با هدف تمرین با متحدان و بازدارندگی مقابل توسعه روسیه طراحی شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان