arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۵

جزئیات نشست مشترک وزیر کشور و رئیس کل بانک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تک رقمی شدن نرخ تورم، گفت: نرخ 15 درصدی برای سپرده هم بالاست، چرا که اگر نرخ تورم 9 درصد باشد، نرخ سود سپرده باید بین 10 تا 12 درصد در نظر گرفته شود و بیش از این هم لازم نیست.

به گزارش انتخاب، نشست مشترک وزیر کشور، استانداران (استان‌های کرمان، لرستان و آذربایجان شرقی) با رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.
 
رحمانی فضلی در این جلسه با بیان اینکه ما متوجه مشکلات بانک‌ها هستیم، اظهار داشت: نظر ما این است که در چارچوب مقررات و ضوابط موجود این موضوع را بررسی کنیم که چه کارهایی برای ایجاد رونق اقتصادی و کمک به تولید می‌توان انجام داد.
 
وی افزود: ما حاضریم به شما در اتخاذ تصمیم مناسب و اولویت‌بندی برای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی کمک کنیم، چرا که باید کاری کنیم که از رکود خارج شویم.
 
وزیر کشور با اشاره به تک‌رقمی شدن تورم گفت: خوشبختانه این اتفاق افتاد اما این تورم تک‌رقمی باید با خروج از رکود همراه باشد.
 
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: همه ما این سیاست‌ها را پذیرفته‌ایم و مجلس برای آن قانونگذاری کرده و رئیس‌جمهور هم بر اجرای آن تأکید می‌کند، پس باید این سیاست‌ها را انجام دهیم.
 
*ارائه گزارش ماهانه اقتصاد مقاومتی به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور
 
رحمانی فضلی ادامه داد: بنده ماهانه خدمت رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری گزارش عملکرد می‌دهم و رهبر انقلاب به من تأکید کردند که این ایده‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی نباید روی کاغذ بماند و باید به عرصه عمل برسد.
 
وزیر کشور با اشاره به جلسات خود در استان‌ها گفت: بنده به یکی از نماینده‌های ولی‌فقیه در استان گفتم که عملکرد شما در حوزه اقتصاد مقاومتی چیست؟ زیرا بنده باید به مقام معظم رهبری درباره عملکرد شما گزارش دهم. من در آن جلسه گفتم در نماز جمعه در کنار جمله «اوصیکم بالتقوی الله» باید گفته شود اوصیکم به اقتصاد مقاومتی.
 
* درخواست حل مشکلات 144 بنگاه تولیدی در سه استان
 
وی با اشاره به مطرح شدن الگوهای موفق برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اظهار داشت: شما بیایید الگوهای موفق را معرفی کنید تا آن الگوها را در سراسر کشور پیگیری و عملیاتی کنیم. پیشنهاد می‌کنم کارگروه ویژه‌ای برای اجرایی کردن تصمیمات این جلسه تشکیل شود که به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌ها، حل 166 موردی بود که در این جلسه مطرح شد.
 
رحمانی فضلی ادامه داد: در 3 استان کرمان، لرستان و آذربایجان شرقی 144 واحد تولیدی با مشکل مواجه هستند که نیازمند یک دستور صحیح برای رفع تملک دارند و همچنین 30 پروژه سرمایه‌گذاری که همگی دارای توجیه اقتصادی، رقابت‌پذیر و احراز اهلیت سرمایه‌گذار احصاء شده و حالا ممکن است شما 5 مورد آن را نپذیرید، مشکلی ندارد.
 
وی با اشاره به نیاز به افزایش اختیارات مدیران در این 3 استان، افزود: می‌توانیم بررسی کنیم که اختیارات مدیران در این 3 استان چقدر می‌تواند در حوزه بانک افزایش یابد. ما آماده تعامل و همکاری با بانک مرکزی و بانک‌ها در این زمینه هستیم.
 
* حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اولویت قرار دهیم
 
در ادامه، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید نظام بانکی نشان دهد با وجود همه مشکلات، در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط گام برخواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: برای اصلاح نظام بانکی برنامه‌ای در حال تدوین است که پس از تصویب به مرحله اجرا درمی‌آید، مواردی که نیاز به مصوبه مجلس دارد به مجلس ارائه خواهد شد و مواردی که نیازمند اقدام و تأیید توسط سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دارند، مشخص شده‌اند.
 
* 10 درصد تسهیلات بانکی به سمت بنگاه‌های کوچک و متوسط هدایت می‌شود
 
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برنامه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: با تخصیص 10 درصد تسهیلات نظام بانکی می‌توانیم این بنگاه‌ها را به حرکت دربیاوریم که البته یکی از شروط تأمین مالی بنگاه‌ها، وجود بازار مصرف برای محصولات آنهاست، زیرا تولیدی که به انبار برود بی‌فایده است.
 
وی با اشاره به ضوابط نظارتی بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات گفت: اتخاذ تصمیمات غلط و غیراصولی می‌تواند به سپرده‌های مردم آسیب بزند که یکی از مصادیق آن، پرداخت تسهیلات بزرگ و غیرمنطقی به برخی افراد است.
 
* استانداران در گذشته اجازه دادند موسسات غیرمجاز فعال شوند
 
سیف با اشاره به فعالیت گسترده مؤسسات غیرمجاز در گذشته اظهار داشت: فکر می‌کنم استاندارها در گذشته نقش زیادی در شکل‌گیری بازار غیرمتشکل پولی بودند و اجازه دادند مؤسساتی به وجود بیاید که هیچ‌کدام مجوزی از بانک مرکزی نداشتند.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه، اقدامات بسیار خوبی برای ساماندهی و حذف مؤسسات غیرمجاز انجام شد، اما اگر مجدداً نظارت رها شود، باز هم این مؤسسات به وجود خواهند آمد.
 
* با تک رقمی شدن نرخ تورم، سود سپرده 15 درصد هم بالاست
 
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدام اخیر بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده 15 درصد گفت: مصوبه شورای پول و اعتبار حداکثر نرخ سود سپرده را 18 درصد تعیین کرده که برای همه لازم‌الرعایه است، اما تصمیم اخیر بانک‌ها در همان مسیری است که بانک مرکزی حرکت می‌کند.
 
سیف تصریح کرد: با توجه به کاهش نرخ تورم، لازم بود نرخ سود از تورم تبعیت کند و به نظر ما نرخ سود بانکی مسیر طبیعی خود را طی می‌کند. امیدواریم تورم تک‌رقمی پایدار باشد که در این صورت نرخ 15 درصدی برای سپرده هم بالاست، چرا که اگر نرخ تورم 9 درصد باشد، نرخ سود سپرده بین 10 تا 12 درصد باید درنظر گرفته شود و بیش از این هم لازم نیست.
 
* بخشنامه اعطای تسهلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط اصلاح می‌شود
 
وی با تأکید بر اینکه جلسه امروز در راستای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل شد و بهتر است اولویت و تمرکز را فعلاً بر روی بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار دهیم، گفت: بخشنامه ابلاغی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، اندکی نیاز به تغییر دارد که به زودی این کار انجام خواهد شد.
 
* استقبال پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه برای سه استان
 
رئیس کل بانک مرکزی با استقبال از پیشنهاد وزیر کشور برای تشکیل کارگروهی ویژه، گفت: این کارگروه به صورت ویژه برای سه استان لرستان، کرمان و آذربایجان شرقی کشور تشکیل می‌شود و اقداماتی که در استان‌های دیگر انجام می‌شود، در این 3 استان به صورت ویژه انجام خواهد شد.
 

منبع: فارس
نظرات بینندگان