arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵

واکنش آیت الله هاشمی به درخواست حضور در نماز جمعه: مردم لطف دارند و همین لطف آنان سرمایه‌ی من در دنیا و آخرت است/ هر جا که بدانم تندروها به بهانه‌ی حضورم، مردم را به زحمت می‌اندازند و اختلافات بیشتر می‌شود، نمی‌روم

کسانی که برشانه‌ی روحانیت تا مسند مسؤولیت‌های اجرایی آمده بودند، صراحتاً می‌گفتند: امام زمان(عج) که بیاید، روحانیون و حتی مراجع را گردن می‌زند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کسانی که برشانه‌ی روحانیت تا مسند مسؤولیت‌های اجرایی آمده بودند، صراحتاً می‌گفتند: امام زمان(عج) که بیاید، روحانیون و حتی مراجع را گردن می‌زند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از علما، فضلا، روحانیون و طلبه‌های حوزه‌های علمیه شهرهای مختلف استان‌های تهران و البرز، با تبریک میلاد مقدس حضرت امام حسن مجتبی(ع)، به تشریح وظایف شیعیان، ایرانیان و روحانیان در عصر حاضر پرداخت و گفت: باید براساس فقه اسلامی، برای انجام وظایف، شرایط زمان و مکان را در نظر بگیریم.

به گزارش انتخاب ؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر سرعت تحولات جهانی، گفت: ما به عنوان ملت مسلمان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) حق توقف در زمان را نداریم و باید پا به پای تحولات جدید، حوزه‌های علمیه را به روز نگه ‌داریم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این نکته که «نمی‌توان با اجرای شیوه‌های سنتی، انتظار داشت مردم در شرایط کنونی به ویژه جوانان در همه ابعاد اسلامی، آشنا و مقیّد باشند»، گفت: تکلیف روحانیت است که خود را با امکانات روز و شرایط اجتماعی جهان آشنا و منطبق کند تا جوانان و مردم که می‌خواهند براساس راهنمایی‌های دین، به مسلمانی عمق بدهند، اقناع و به روز باشند.

ایشان با اشاره به شیوه‌های حضور مؤثر و مفید روحانیت در کنار مردم در طول تاریخ ایران، گفت: اکنون که حاکمیت کشور در دست روحانیت است، باید با نگاه جامع، مسایل شیعیان را پیگیری و هدایت نماید که با توجه به ظلم‌های اخیر،  شیعیان مظلوم‌ترین ملت در میان مسلمانان هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «پیروزی انقلاب اسلامی، مقطع سربلندی شیعیان در جهان بود»، گفت: اگر می‌خواهیم قوانین اصیل اسلامی را درست و بدون پیرایه در جامعه اجرا کنیم باید در وهله اول به این اصول پایبند بوده و عامل به آن باشیم تا کارآمدی مکتب اهل بیت(ع) برای اداره جامعه با اجرا درست قوانین اسلامی محقق شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری این نکته که «اسلام دین وحدت و برادری است»، توصیه نمود با اهل سنت که در کشورهای اسلامی جمعیت زیادی هم دارند باید برادرانه زندگی کنیم و نگذاریم افراطیون مذهبی در ارتباطات و بیان مسایل میدان‌داری کنند و به اختلافات دامن بزنند.

ایشان با هشدار به مسلمانان در جهان اسلام که «وضع ما خوب نیست»، افزود: با دامن زدن بزرگان فرقه‌های شیعه و سنی به اختلافات و تبدیل آن به تنازعات، از عظمت اسلام کاسته می‌شود که همان «فتفشلوا» است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیشتازی روحانیت در مسایل اجتماعی را ضرورت امروز دانست و گفت: در خلاء حضور دلسوزان واقعی اسلام، داعش با عنوان جعلی دولت اسلامی، تابلوی اسلام می‌شود، در حالی که می‌دانیم تفکرات آنها در تضاد کامل با دین خاتم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسلام را از هر جهت دین برتر جهان توصیف کرد و گفت: متأسفانه دارند امت اسلامی و به ویژه شیعیان را در جهان، تروریسم جلوه می‌دهند و اسلام‌هراسی و شیعه‌ستیزی را ترویج می‌کنند.

ایشان با اشاره به اتفاقاتی که این روزها در بحرین افتاده، گفت: کار جهان اسلام به جایی رسیده است که حاکم مستبد یک کشور کوچک، یک آیت‌الله بزرگ چون شیخ عیسی قاسم را سلب تابعیت می‌کند، در حالی که اکثریت مطلق مردم آنجا، شیعه هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این نکته که «اسلام، علما و دانشمندان برجسته‌ای دارد»، گفت: جای تأسف است که پیروان رحمانی‌ترین دین جهان که ریشه در وحی آسمانی دارد، با تحریک دشمنان اسلام، هر روز از طلوع تا غروب آفتاب همدیگر را می‌کشند و تأسف بارتر اینکه به آن افتخار هم می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اوضاع نابسامان افغانستان، عراق، سوریه، یمن، لیبی، مصر و بحرین، گفت: ایران در بحبوحه‌ی نا امنی‌های دنیا، مرکز ثقل امنیت منطقه است و نباید با اشتباهات تاریخی این امنیت مثال زدنی را از دست بدهیم.

ایشان با اشاره به برخی عقاید و اظهارات دولتمردان سابق، حمایت تقدس‌گونه‌ از آن جریان را یکی از اشتباهات تاریخی برخی جریان‌های سیاسی و حتی قشری از روحانیت در ایران دانست و گفت: کسانی که برشانه‌ی روحانیت تا مسند مسؤولیت‌های اجرایی آمده بودند، صراحتاً می‌گفتند: امام زمان(عج) که بیاید، روحانیون و حتی مراجع را گردن می‌زند.

آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به تقاضای یکی از روحانیون که از میان جمع برخاست و گفت: مردم خواستار برگشت شما به نماز جمعه هستند، اظهار داشت: مردم لطف دارند و همین لطف آنان سرمایه‌ی من در دنیا و آخرت است، اما هر جا که بدانم تندروها به بهانه‌ی حضور من مردم را به زحمت می‌اندازند و اختلافات بیشتر می‌شود، نمی‌روم.

ایشان با تأکید بر جایگاه والا و سفارشات اکید اسلام به رعایت فضایل اخلاقی در جوامع اسلامی، گفت: متأسفانه در جامعه امروز، شاهد نادیده گرفتن بسیاری از فضایل و مسائل اخلاقی حتی توسط افراد و جریان‌های مدعی ارزشمداری هستیم و برخی جریان‌ها به خاطر تأمین برخی مطامع دنیوی، با توسل به غیبت، تهمت، افترا، دروغ و شایعه به راحتی با آبرو و حیثیت مخالفان خود بازی می‌کنند و تأسف بارتر اینکه در مقایسه با سایر جرایم  و رذیلت‌ها، در این مورد دستگاه‌های مسؤول واکنشی در خور نشان نمی‌دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه، با اشاره به بی‌اخلاقی‌هایی که طی دهه گذشته توسط برخی از صاحبان تریبون‌ها در جامعه نهادینه شده است، گفت: ما پیروان ائمه معصومی هستیم که یکی از آنان، یعنی امام موسی کاظم(ع) در توصیه‌هایی به شاگردشان هشام بن حکم، با محور قرار دادن تعقل و تدبّر، فضیلت‌های اخلاقی را لشکریان عقل و رذیلت‌ها را لشکریان جهل معرفی کردند.

ایشان با تأکید بر این جمله که «جامعه با بی‌اخلاقی‌‌ها به سرمنزل مقصود متعالی نمی‌رسد»، گفت: بخشی از عوامل گسترش اخلاق یا بی‌اخلاقی‌ها، همین رفتار و گفتاری است که ما به عنوان انسان در جامعه انجام می‌دهیم و می‌گوییم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به جوان بودن حکومت اسلامی جامعه‌ی ایران و حضور گسترده‌ی جوانان تحصیلکرده در سراسر کشور، گفت: قشر جوان آینده‌دار جامعه و سرمایه‌ی امروز مملکت ماست که باید در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به آنان و نیازهایشان توجه کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امنیت، ازدواج و شغل را از جمله حقوق قشر جوان و تأمین زمینه‌‌ها و مقدمات آن را وظیفه‌ی حاکمیت دانست و گفت: نباید با محدودیت‌های غیراسلامی، جوانان را به سوی انزوا یا پرخاشگری سوق بدهیم.

ایشان تأکید کرد: اگر پس از گذشت حدود 37 سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، برخی آمارهای نگران کننده مسائل سوء اجتماعی و فرهنگی به ویژه بین جوانان بالاست باید صادقانه در روش‌ها و عملکردهای تربیتی و آموزشی خود بازبینی کنیم و با آسیب‌شناسی دقیق این‌گونه مسائل، با اصلاح عملکردها و روش‌ها، راه درست و صحیح را به مردم و جوانان نشان دهیم.

ایشان با برشمردن امتیازات اندیشه‌های اسلامی برای اداره بهتر جامعه، گفت: مثلاً در امر ازدواج و توجه به نیازهای جنسی، اگر دنیا برای کسانی که شرایط تشکیل خانواده دائم را ندارند، راه حل خود را ترویج بی‌بندوباری می‌داند، اسلام و تشیع به شرط رعایت شرایط و قیود آن برای قشری خاص، راه اخلاقی متعه را باز گذاشته، اما گروهی افراطی که مسؤولیت هم داشتند، در تهیه مقدمات برای برآورده شدن منطقی نیازهای جوانان، مصداق آن ضرب‌المثل شدند که «سنگ‌ها را بستند و سگ‌ها را رها کردند».

آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به نزدیک شدن به لیالی قدر، بر اهمیت این شب‌های عزیز برای سرنوشت فردی و جمعی مسلمانان در یک سال آینده، گفت: باید از سفره‌ی رحمت خداوندی که در ماه رمضان گشوده شده، مخصوصاً در لیالی‌قدر برای تقویت صفای روحی استفاده کنیم.

در آغاز این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رستگاری، در سخنانی کوتاه، با تبریک میلاد امام حسن(ع) از روحانیون حاضر در جلسه و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای برگزاری این مراسم باشکوه تشکر کرد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در سخنانی به تبیین رموز صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) پرداخت و تأکید کرد: با نگاهی جامع و همه جانبه به رفتار و گفتار این دو عزیز می‌توانیم از صلح تاکتیکی امام حسن(ع) و قیام خونین امام حسین(ع) در آن شرایط زمانی درس‌های فراوانی بگیریم.

آقای سروش محلاتی با تبیین معانی لغوی و اصطلاحی انقلابی بودن، تأکید کرد: آن چه که در این مقوله مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، توجه عمیق به اراده و خواست مردم است. به گونه‌ای که امام حسن مجتبی(ع) صلحشان را با در نظر گرفتن صلاح و مصلت اسلام و مردم انجام دادند و امام حسین(ع) قیامشان را براساس مصالح عمومی امر به معروف و نهی از منکر و برای جلوگیری از انحراف در اسلام انجام دادند و در چند مقطع از حرکتشان برای این که زحمتی در زندگی مردم ایجاد نشود، صراحتاً در شب عاشورا به اطرافیان و یاران خود می‌گفتند که هدف یزیدیان منم و لذا هر کس که می‌خواهد می‌تواند برود و حتی محدودیتی برای خانواده شان در ماندن برای مبارزه ایجاد نکردند.
نظرات بینندگان