arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۵

تولید زعفران ایرانی بیشتر از مصرف جهانی

این میزان تولید بیشتر از مصرف جهانی است و مسئولان باید برای ساماندهی تولید و بازار زعفران تدبیری بیندیشند و موارد مصرف آن را افزایش دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در شرایطی که ایران پیش از این تولیدکننده و عرضه‌کننده بیش از ۹۰ درصد زعفران در بازارهای جهانی بود، به گفته دبیر شورای ملی زعفران با افزایش سطح زیرکشت این محصول، امسال تولید این محصول استراتژیک و ارزآور به حدود ۳۵۰ تن می‌رسد که بیش از مصرف جهانی است و مسئولان باید برای آن تدبیری بیندیشند.

به گزارش انتخاب، فرشید منوچهری اظهار کرد: امسال همانند سال‌های گذشته سطح زیرکشت زعفران در کشور افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که در دو استان خراسان رضوی و جنوبی ۹۰ هزار هکتار زیرکشت این محصول رفته‌اند. در حالی که سال گذشته سطح زیرکشت زعفران در این دو استان ۸۳ هزار هکتار بود و با توجه به مساعد بودن شرایط جوی و افزایش بارندگی‌ها در بهار امسال پیش‌بینی می‌شود تولید زعفران در سال جاری به ۳۴۰ تا ۳۵۰ تن برسد.

وی افزود: این میزان تولید بیشتر از مصرف جهانی است و مسئولان باید برای ساماندهی تولید و بازار زعفران تدبیری بیندیشند و موارد مصرف آن را افزایش دهند.

دبیر شورای ملی زعفران اظهار کرد: مهم‌ترین موارد مصرف زعفران در حوزه صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی است که امروزه در جهان روبه افزایش است. در حالی که در ایران کمترین تحقیقات و سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شده است.

منوچهری تاکید کرد: مسئولان باید توجه کنند که در این زمینه باید بودجه‌های خاص به تحقیقات در این زمینه اختصاص دهند تا بتوانیم ضمن ارزآوری بیشتر برای کشور تولید و بازار زعفران را به عنوان یک محصول استراتژیک و ارزآور ساماندهی شود.

وی با بیان این‌که قیمت زعفران در سال جاری تغییری نسبت به سال گذشته نکرده است و کیلویی حدود شش تا ۶.۵ میلیون تومان عرضه می‌شود، ادامه داد: هم‌اکنون میانگین برداشت زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی سه کیلوگرم در هکتار است. در حالی که به راحتی می‌توان آن را از طریق طرح‌های ارائه شده زعفران به پنج تا هشت کیلوگرم رساند و اگر این مهم محقق شود می‌توان گفت که تولیدکنندگان زعفران هزینه‌های تولیدشان به نصف کاهش پیدا می‌کند و می‌توانیم از این طریق و افزایش عرضه، مصرف آن را نیز در جهان افزایش دهیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان