arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۵

1.6 میلیون انگلیسی خواستار برگزاری مجدد همه پرسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی‌که لندن پایتخت انگلیس همچنان ناباورانه به رأی مردم بریتانیا در همه پرسی برگزیت می‌نگرد و خواهان ادامه حضور در اتحادیه اروپاست، بیش از 1.6میلیون نفر با امضای توماری خواهان برگزاری مجدد این‌همه پرسی شده‌اند .
 
به گزارش انتخاب، براساس آخرین آمار منتشرشده در تارنمای پارلمان انگلیس، تا ظهر روز شنبه بیش از یک‌میلیون و 606 هزار نفر تومار درخواست همه‌پرسی مجدد، را امضاء کرده‌اند و این رقم به‌سرعت در حال افزایش است .  
 
براساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از 10 هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از 100 هزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌ شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.

انتظار می‌رود که مجلس عوام انگلیس در هفته کاری در پیش رو، این تومار را در دستور نشست هفتگی‌اش قرار دهد.

در این تومار از دولت انگلیس درخواست شده است از آنجا که در همه‌پرسی اخیر کمتر از 75درصد رای دهندگان شرکت کرده‌اند و هیچ یک از گزینه‌های ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن بیشتر از 60 درصد رای نیاورده است، باید همه‌پرسی دوباره‌ای برگزار شود.

در همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رای دادند.
روزنامه گاردین روز شنبه نوشت تارنمای مجلس عوام روز جمعه گذشته به دلیل شدت مراجعات در بعضی زمان‌ها، به‌صورت موقت از کار افتاد. 

در همین حال به نوشته این روزنامه، پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی برگزیت، در حدود یک‌صد هزار تن از ساکنان لندن با امضای توماری خطاب به صادق خان شهردار این کلانشهر، از او خواستند تا استقلال پایتخت را اعلام کند تا این شهر بتواند به اتحادیه اروپا بپیوندد.

صادق خان، شهردار لندن اگرچه پاسخی به این تومار نداده است اما روز جمعه گذشته ضمن پیامی به اروپا، اهالی لندن و سرمایه‌گذاران، سعی کرد به آنها برای ادامه دادن به فعالیت‌های اقتصادی‌شان در این کلان‌شهر اطمینان دهد.

وی گفت: «پیام من به اروپایی‌های لندن این است: ما اینجا از شما استقبال می‌کنیم. طی ساعات و روزهای آتی من به صاحبان کسب‌وکار و به سرمایه‌گذاران اطمینان خواهم داد که درهای اینجا به روی کسب‌وکار همچنان باز است. ما همچنان بزرگ‌ترین شهر در جهان با یک تفکر باز و نگاه به بیرون، باقی خواهیم ماند، . مهم است که اهالی لندن نیز درک کنند که آنها شهرداری دارند که طرف آن‌هاست.»

در جریان همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته به‌رغم رأی قاطع انگلیسی‌ها به برگزیت، 59 درصد از مردم لندن به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رأی دادند.

در این همه‌پرسی از میان اجزای تشکیل‌دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دادند.

براساس گزارش‌های منتشرشده بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی مستقر در لندن نیز دچار آشفتگی شده‌اند و در فکر نقل‌مکان به یک پایتخت اروپایی دیگر هستند.

در جریان همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه گذشته برگزار و بامداد روز جمعه نتیجه آن اعلام شد، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده‌اند.

واکنش‌ها به جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و بسیاری در نقاط مختلف جهان آن را 'یک شوک و فاجعه اقتصادی' توصیف کرده اند.

رای انگلیسی ها به برگزیت همچنین بحث برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال اسکاتلند و پیوستن ایرلند شمالی به جمهوری ایرلند را بشدت مطرح کرده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان