arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۵

توضیحات ترکیه در مورد عادی سازی روابط با اسرئیل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه ترکیه با بیان این که مذاکرات با اسرائیل درخصوص عادی سازی روابط میان دو طرف ادامه دارد، گفت که این امر بدین معنا نیست که گوش ترکیه در مقابل ظلم به فلسطینی‌ها کر شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه این سخنان را در ضیافت افطار که توسط جمعیت زنان و دموکراسی در آنتالیا در جنوب ترکیه برگزار شده بود، مطرح کرد.

این وزیر تصریح کرد که کشورش از دو شرط خود در مذاکرات در مقابل عادی سازی روابط با اسرائیل که این دو شرط برداشتن محاصره غزه و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان کشتی مرمره آبی است، کوتاه نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد، عادی سازی روابط با اسرائیل به معنای این نیست که گوش ترکیه نسبت به برادران فلسطینی‌اش در آینده در هنگامی که در معرض ظلم قرار بگیرند، کر می‌شود.

چاووش اوغلو تاکید کرد که ترکیه به حمایت از برادران فلسطینی خود با کمک‌های انسانی با تمامی امکاناتش ادامه خواهد داد.

در همین حال یک مقام ارشد اسرائیلی به خبرنگاران اسرائیلی همراه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جریان سفر به رم گفت: اسرائیل و ترکیه روز یکشنبه به توافقنامه عادی سازی روابط دست یافتند. دو هیات ترکیه و اسرائیل در رم پایتخت ایتالیا این توافقنامه را امضا کردند.

قرار است اعلام رسمی عادی سازی روابط امروز (دوشنبه) صورت گیرد. این اتفاق بعد از مذاکرات سه ساله با حمایت واشنگتن برای پایان دادن به بحران حاصل شده میان دو طرف است.

بحران دو طرف مربوط به کشته شدن فعالان ترک طرفدار فلسطینی‌ها توسط نیروی دریایی اسرائیل است که تلاش داشتند محاصره دریایی نوار غزه را در سال ۲۰۱۰ بشکنند.

نظرات بینندگان