arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۷۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰
در سیاسی ترین برنامه "نود" چه گذشت؟ / نماینده ی اراک: این، عدالت اجرایی دولت است

فردوسی پور: به خدا این عدالت نیست/ صبا به قم رفت چون لاریجانی قمی است!/ نتیجه می گیریم رای مردم مهم نیست!

فردوسی پور گفت: پیکان چرا رفت قزوین ؟ به خاطر اینکه آقای ابوترابی قزوینی هستند، چرا صبا رفت به قم، چون آقای علی لاریجانی قمی هستند و حمایت کردند، پاس چرا رفت همدان چون آقای حاجی بابایی، آقای آقا محمدی و یک سری زیادی از مقامات همدانی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در برنامه دیشب 90 که یکی از جنجالی ترین و شاید سیاسی ترین برنامه های تاریخ آن به شمار می رفت، عادل فردوسی پور مجری مشهور این برنامه گفت: هر تیمی هر جا رفته به خاطر شخصیت سیاسی خاصی بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی "انتخاب"؛ وی گفت: مثلاً " پیکان چرا رفت قزوین ؟ به خاطر اینکه آقای ابوترابی قزوینی هستند، چرا صبا رفت به قم، چون آقای علی لاریجانی قمی هستند و حمایت کردند، پاس چرا رفت همدان چون آقای حاجی بابایی، آقای آقا محمدی و یک سری زیادی از مقامات همدانی هستند.



از سوی دیگر، سه ساعت چالش و درگیری فردوسی پور و احمد لطفی باعث نشد هیچ کدامشان کوتاه بیایند و حتی حتی حرف های بیش از 15 نماینده مردم در انتقاد از انتقال تیم ها هم مانعی برای بازگشت لطفی از حرف هایش نشد و او تا پایان تاکید داشت که این تیم به شهرش منتقل شده.

عادل هم در بخشی از برنامه وقتی آرای 91 درصدی بیش از 2 میلیون نفر را نشان داد که می گفتند تیم ها نباید منتقل شوند، به لطفی گفت:« پس نتیجه اخلاقی می گیریم رای مردم و نظر کارشناسان مهم نیست.» این حرفی بود که از سوی یوسف نژاد نماینده مردم ساری هم تاکید شد. او گفت:« از نظر قانون این انتقال ها غیر قانونی است. مگر تیم فوتبال، شکلات است که هدیه اش بدهیم.»

وقتی نماینده اراک انتقال نفت به اراک را قسمتی از عدالت اجرایی دولت نامید با سوال فردوسی پور مواجه شد: «اگر قرار است عدالت اجرا شود چرا تیم به اراک منقل شود چرا به ساری نرود چرا به زاهدان نرود ...به خدا این عدالت نیست کجایش عدالت است»؟
کواکبیان، نماینده مردم سمنان هم روی خط آمد و گفت:« دولت به دلیل آرای ملت باید همین امشب رایش را برگرداند.»

 اخوان ، نماینده مردم تفرش و آشتیان هم به شدت از لطفی انتقاد کرد و برای حرف های او از مردم عذرخواست تا لطفی بگوید :« این ها همان هایی هستند که در دو سال گذشته کشور را به آشوب کشیدند. ما سیاسی بازی نمی کنیم. این ها هر جا که به نفع شان باشد از ملت مایه می گذارند.»



 این حرف سبب واکنش کواکبیان شد و او گفت:« دوست مان کم آورد و باز بحث را سیاسی کرد. امشب برنامه 90 یک رفراندوم ورزشی گذاشت و مردم رای دادند. حالا بر همه ما که ادعای احترام به رای ملت را داریم واجب است، این نظرسنجی را بپذیریم.»

یکی دیگر از منتقدان طرح، نماینده مردم آبادان بود که گفت:« اگر به این استدلال ها باشد، باید 2 تا تیم دیگر هم به ما بدهند چون ما مهد فوتبالیم، تازه 8 سال هم جنگیدیم.»

حسینی، نماینده اهواز هم گفت:« آقای لطفی نیم ساعت دیگر بماند، هیات دولت را هم می برد اراک. اگر قرار به انتقال باشد باید وزارت نفت به خوزستان بیاید که معدن نفت ماست. » این گفته او خنده خود لطفی را هم به همراه داشت. این مهمترین اتفاق جدال بی نتیجه 3 ساعته بود. که عادل در لحظه آخرش گفت:« امیدوارم تصمیمات ورزش ، ورزشی گرفته شوند. راه های دیگری هم برای رسیدن به محبوبیت است.»

حاشیه های "نود" به روایتی دیگر

به گزارش انتخاب، یک سایت محلی اراک تحت عنوان "مرکزی دیلی" ، به متن و حاشیه های "نود" پرداخته که در پی می آید:

• فردوسی پور در اول بخش گفتگوی ویژه برنامه نود اعلام كرد ، طی تماس با رجایی دیگر نماینده شهر اراك ایشان اعلام كرده اند كه قصد ورود به این موضوع را ندارند و اشاره ای هم به در دسترس نبودن سایر نمایندگان استان مثل اسلامی و … كردند و اینكه موبایل احمدی بیغش هم خاموش است.
• در ابتدا فردوسی پور خطاب به لطفی گفت كه مقدم شما و همراهانتان را گرامی می داریم كه ظاهرا با توجه به تعدد غیر معمول همراهان نماینده اراك در استدیو پخش ، این مورد را بصورت كاملا هدفمند اشاره نمود.

• با وجود شركت حدودا دو میلیون و دویست هزار نفر در نظر سنجی پیامكی برنامه ، ۹۱ درصد به عدم انتقال رای دادند.البته در جایی دیگر از برنامه فردوسی پور آراء را به تفكیك پیش شماره اعلام كرد كه از مجموع پیش شماره های ۹۱۸كه مربوط به استان مركزی می باشد ۸۲ درصد با انتقال تیم ها از شهری به شهری دیگر مخالفت كرده بودند. ( البته این تعداد آمار به آمار پر بازدیدترین پایگاه خبری تحلیلی استان مركزی بسیار نزدیك است و این هشدار قبلا هم داده شده كه توسط رسانه های منسوب به وی، مركزی دیلی به آمار سازی دروغ متهم شده بود )

• لطفی در توجیه اینكه چرا مردم شهر و استان خودتان با نظر شما مخالف اند ( استناد به پیامك های برنامه ) طی اظهاراتی عجیب نسبت به شهروندان اراكی گفت بیشتر مردم شهر اراك كارگر هستند و بعد از اینكه شام می خورند و نماز می خوانند ، می خوابند چون صبح زود باید سر كار بروند و در بخش دیگری از سخنانش گفت كه بخشی از ورزشكاران استان موبایل ندارند و بخشی دیگر هم تا این وقت شب بیدار نیستند كه نمی توانند از من حمایت كنند!
• در بخش نامه ها ، فردوسی پور نامه یك شهروند اراكی با مدرك دكترای عمران را خواند كه به مشكلات متعدد این شهر اشاره می كرد و بصورت واضح اعلام كرد مشكل اصلی شهر اراك بیكاری و تعطیلی صنایع و … است نه داشتن یك تیم لیگ برتری.
• در گزارش هایی كه از نمایندگان مجلس درباره این انتقال نقل شد اكثریت قریب به یقین این نمایندگان مخالف انتقال بودند و بصورت مستند و مستدل به عملكرد غیر قانونی دولت در این زمینه نیز اشاره گردید و حتی در بخشهایی كه ابزارهای پاسخ خواهی از وزیر ورزش هم در قالب استیضاح وی اشاره شد.

• در یكی از آیتمهای برنامه به گزارش تهیه شده در سیمای آفتاب استناد شد كه مردم ورزش دوست استان و علاقمندان اراكی هم با این انتقال مخالف بودند و مشكلات ورزشكاران نخبه استان بصورت كاملا شفاف بیان شد این در حالی بود كه لطفی اعلام كرده بود ورزش استان از زیرساختهای لازم برخوردار است و هیچ مشكلی در این زمینه نیست.
• لطفی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت كه استان مركزی و شهر اراك صنعت نفت قوی دارد و در حال تلاش هستیم كه وزارت نفت را هم به این شهر ببریم كه در بخشهای بعدی برخی از نمایندگان به این ادعای ایشان اعتراض نمودند كه اعتراضاتشان از طرف نماینده اراك بی پاسخ ماند و در جایی دیگر نماینده اهواز كه میمان تلفنی برنامه بودند گفتند اگر آقای لطفی نیم ساعت بیشتر در این برنامه باشد هیات دولت را هم به اراك خواهد برد.
• در بخشی دیگر از برنامه نماینده آبادان كه بصورت تلفنی با برنامه ارتباط برقرار كرده بود به شكل طنز ادعا كرد چون شهر حوزه انتخابیه ایشان محرومیت بیشتری از اراك دارد و در ضمن جنگ فداكاری زیادی هم داشته اند باید سه تیم لیگ برتری داشته باشیم كه البته بعدا هم اعلام كرد این را بصورت طنز اعلام كرده.

• كواكبیان هم كه طی دو مرحله با برنامه تماس گرفت در بخش اول صحبتهایش گفت كه با توجه به نظر سنجی كه برنامه نود برگزار كرده و همچنین آمار پیامكهای ورزش دوستان دولت باید نظر خود را درباره این انتقال همین امشب عوض كند و به احترام رای مردم حرفش را پس بگیرد پرا كه معتقدیم میزان رای مردم است.
• در بخشهایی از برنامه بصورت كاملا واضح یوسف نژاد اشاره كرد كه برای كسب محبوبیت مردمی راههای دیگری هم هست و البته فردوسی پور هم در چند بخش به این مورد اشاره كرد كه لطفی فقط با بیان اینكه دنبال محبوبیت نیستم این ادعاها را رد كرد و توضیح دیگری ارائه نكرد.
• بحث وقتی داغ تر و حساس تر شد كه اخوان بعنوان یكی از نمایندگان استان وارد گفتگوی تلفنی شد و بدون اشاره به حضور لطفی در استدیو به توانایی منطقی و استدلالی یوسف نژاد اشاره كرد و گفت كه وی آبروی مجلس را در این برنامه خریده.وی در ادامه گفت مجلس جای سیاست گذاری است نه جای سیاست بازی! ( روی عبارت سیاسی بازی چند بار تاكید شد ) و در ادامه خواستار شد كه دولت این بودجه را به استان بدهد تا خودمان تیم همیاری را پرورش دهیم.وی در ادامه با انتقاد از ادعای آوردن وزارت نفت به استان گفت استان ما بیش تر از اینكه نفتی باشد یك استان صنعتی است و اگر هم قرار است وزارت خانه ای منتقل شود وزارت صنایع باید به اراك بیاید.وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت من و سایر افراد اندیشمند و نخبه استان مركزی نمی خواهیم سیاسی بازی كنیم و اغراض سیاسی و شخصی هم نداریم. وی در جوای سوال صریح فردوسی پور حاضر نشد بصورت شفاف به این مورد خاص اشاره كند ولی بصورت كلی در پایان اشاره كرد كه با توجه به نزدیك شدن به انتخابات مجلس برخی این كارها را برای جلب آرای مردم انجام می دهند.

• لطفی كه از صحبتهای اخوان بشدت آشفته و برافروخته شده بود با اشاره مستقیم به اخوان در جواب اینكه چرا به رای مردم اهمیت نمی دهید گفت ما به رای مردم اهمیت می دهیم ولی سیاست بازی را آنهایی می كنند كه نه نظر رهبری و نه نظر شورای نگهبان و نه نظر مردم برای آنها مهم نیست و هر جا كارشان گیر باشد مردم را سپر بلا قرار می دهند. كواكبیان در تماس مجدد با برنامه روی خط آمد و خطاب به لطفی گفت قبول نیست چون شما الان كم آورده اید دارید بحث را سیاسی می كنید و خطاب به لطفی گفت چرا به رای و نظر مردم اهمیت نمی دهید كه فردوسی پور هم در حالیكه از این عكس العمل جا خورده بود زیر لب گفت منظورشان شما نبودید.
• در بخشی از گفتگو لطفی به تفاوت تیم نفت و پاس اشاره كرد و چندین بار تاكید كرد تیم نفت پیشینه خاصی ندارد و خیلی كار مهمی نكرده كه به لیگ برتر آمده كه در تماس تلفنی مدیر عامل این باشگاه به وی اعتراض جدی كرد و گفت من در حمایت از پرسنل زحمتكش نقت می گویم كه شما نباید بدون مطالعه و اطلاع حرف بزنید.می خواهید تیم نفت را به اراك ببرید خب ببرید ولی آبروی سنعت نفت و پرسنلش را نبرید.

• جالب اینجا بود كه فردوسی پور و یوسف نژاد هرچه تلاش كردند نتوانستند منظور خود را برای نماینده اراك تبیین نمایند و علیرغم اینكه نماینده دیگر مجلس كه در برنامه حاضر بود از نقل حدیث ، ضرب المثل ، تاریخچه فوتبال ایران و جهان ، نص صریح قانون و نقل مشكلات مشابه استفاده كرد و هر چه فردوسی پور تمام توان خود را در پخش گزارش ، كلیپ ، مصاحبه و استناد به پیامكها بكار برد هنوز هم لطفی حرف خود را تكرار می كرد بطوریكه فردوسی پور در اواخر برنامه از ضرب المثل نرود میخ آهنی در سنگ استفاده كرد و در جایی دیگر هم گفت شما كه حرف هیچكس را قبول ندارید و اگر نمی شود جلوی كار غلط شما را با نصیحت و مصاحبه و گزارش و كارشناسی گرفت جایی هم باید از زور استفاده كرد كه دیگر به نحوه استفاده از زور اشاره نشد.
• در یكی از بگو مگو های آخر برنامه لطفی صراحتا اعلام كرد تصمیم انتقال نفت عملی شده و هیچ كاریش نمی شود كرد شما هم در این میان فقط نظرتان را می گویید و كاره ای نیستید كه فردوسی پور هم در مقابل گفت پس می توان استنتاج كرد كه نه مردم مهم هستند و نه نظرات آنها و نه كارشناسان و نه هیچ چیز دیگر چرا كه شما تصمیم دارید این تیم را به اراك ببرید و می برید…
• در بخشی از صحبتها به توان و لابی گری سیاسیون و نمایندگان استان ها اشاره شد ولی به توان و لابی سیاسی لطفی و یا حمایت احتمالی علی آبادی از انتقال این تیم به اراك اشاره ای نگردید كه بنوعی یكی از موارد نادر احتیاط فردوسی پور در اجرای این برنامه بود.


• متاسفانه لطفی با عنایت به اینكه هیچ استدلال كارشناسی و منطقی در مقابل حرفها و استدلالهای منطقی فردوسی پور و میهمان دیگر برنامه ارائه نكرد و از طرفی مباحث تكراری و بی منطق خود را مبنی بر مصوب بودن این انتقال در هیات دولت تكرار می كرد وجهه ای غیر منطقی و اهل زد و بند از اهالی اراك و استان مركزی در مقابل دیدگان ۷۰ میلیون ایرانی به نمایش گذاشت كه رفتار و گفتار وی در رسانه ملی باید مورد بررسی و تامل بیشتر شهروندان اراكی قرار گیرد.
• از سكوت و لبخندهای عصبی لطفی كاملا مشخص بود كه وی آمادگی چنین هجمه ای را بصورت كاملا مهندسی شده از طرف فردوسی پور نداشته و در بخشهایی از برنامه هم مدام در بین كاغذها بدنبال موارد قابل ارائه می گشت كه بنظر می رسد بی تجربگی و ساده انگاری مشاورین وی در تهیه موارد قابل ارائه در مقابل حمله های احتمالی فردوسی پور علت عمده ناكامی حضور تلویزیونی وی در رسانه ملی بود كه البته عم اشراف و همچنین ناتوانی در بیان فنی و تخصصی موضوعات هم به شدت این ناكامی افزود در حالیكه فردوسی پور و دیگر میهمان برنامه از خانواده ورزش بودند و اشراف كاملی نسبت به اینگونه مباحث داشتند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
1
10
واقعا چه قدر بیکاری اگر کار نداری بگم دومیلیون کار ....
زهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
1
33
ای ول فردوسی پور
baharan
|
CHINA
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
1
33
خدا به فردوسی پور رحم کنه.الان همه خراب میشن سرش.واقعا مرده.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
1
34
واقعا" دور از انصافه که برنامه نود را قطع کنند مگر تلویزیون برنامه دیگری برای دیدن داره ؟ درود بر عادل فردوسی پور
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
1
17
درود خدا بر عاد فردوسی _
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
1
26
چرا نباید مردم اراک یک تیم باشگاهی بسازند بهتر از تیم نفت؟
تنها برنامه صداسیما کهبیننده دارد و ارزش تماشا دارد برنامه 90 است.
زنده باد 90!
زنده باد فردوسی پور دلیر!
dfdf
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
1
16
عادل ايول
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
2
10
ازادی بیان ایران با مرگ برنامه نود خواهد مرد وقتی ازادی بیان بمیرد مشروعیت نظام زیر سوال میرود
درود بر مرد میدان دلیر مرد رستم دستان عادل با عدالت فردوسی پور
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
2
9
آقای لطفی با بی تدبیری اش عکس نیتش را نتیجه گرفت! یعنی ریزش شدید آرا در انتخابات آتی! نوش جانت!
ناشناس
|
ICELAND
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
1
9
عادل فردوسی پور خدا نگه دار تو
بمیرد دشمن زور دار تو
یک دلسوز وکارشناس فوتبال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
1
6
خدا به داد این فوتبال سرتاسر سیاسی وپر حاشیه برسد .
وای ...خدای نکرده دیگه اگر عادل فردوسی پور (این گوهر کمیاب )اگر حذف بشه آنوقت چی میشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
1
8
واقعا فروسی پور مرد آزاده و دلیر و محبوبی است که اهل چاپلوسی و دروغ و باندبازی نیست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
9
1
بی ادبانه ترین برنامه تلویزیون برنامه نود
sara
|
NETHERLANDS
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
2
2
vaghean kheyli moteasefam baraye aghaye ferdosi poor ke ba in adabiyat ba shakhsi ke az khodesh bozorgtare sihbat mikone baraye khodam moteasefam ke irani hastam
nashenas
|
NETHERLANDS
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
2
be nazare man aghate ferdosi por be jaye inke enghadr be fekre jabe jaeeye timha bashe ye kelase adabiyat bere behtare
نظرات بینندگان