arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۸۶۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۵

وام نمی‌دهند تا کارخانه‌ها زمین بخورند؟!

نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور می‌گوید: کشوری که بانک‌هایش متولی سرمایه‌گذاری شوند و پای‌شان را به مستقلات باز کنند به مشکل خواهد خورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابوالفضل فتح‌الهی اظهار کرد: در حال حاضر همه سرمایه‌ها در بانک‌ها تجمیع شده و به جای اینکه در تولید وارد شود بیشتر در بخش مستقلات و زمین و ساختمان متمرکز شده است.

به گزارش انتخاب، وی افزود: متاسفانه چون بخش تولید و سود ناشی از آن نازل است بانک‌ها رغبتی به سرمایه‌گذاری نشان نمی‌دهند و حاضر نیستند سرمایه‌ای که در اختیار دارند به بدنه تولید تزریق کنند که همین امر بسیاری از بنگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی کشور را متضرر کرده است.

فتح‌الهی تصریح کرد: برخی بانک‌ها با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد، امنیت برگشت پول خود را در تولید نمی‌بینند لذا از تزریق وام به تولید خودداری می‌کنند تا کارخانه‌ها زمین‌گیر و تولیدکننده‌ها به ورشکستگی نزدیک شوند.

این مقام مسئول کارگری با اشاره به نرخ سود بانکی در برخی کشورها، متذکر شد: در مالزی نرخ سود بانکی حداکثر سه درصد است که به عنوان کارمزد محسوب می‌شود ولی در کشور ما که مدعی مقابله با ربا و رباخواری است در حال حاضر نرخ سود بانکی ۱۸ درصد است و عمده وام‌هایی هم که داده می‌شود نرخ سود بالای ۲۲ درصد دارند که در اقتصاد کشور تاثیرگذار است.

وی با انتقاد از بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی گفت: ۲۲ درصد سودی که بانک‌ها بابت وام می‌گیرند کجا پنهان شده است؟ قطعاً در خرید خودروها و ساختمان‌ها و بخش خدمات مصروف شده است که بتواند برگشت داشته باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان