arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۵

ایرانی هایی که به سختی ویزا می گیرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در مقابل کنسولگری سفارت ایتالیا در خیابان جردن، جمعیت درخور توجهی حضور دارند. به چهره افرادی که قصد ورود به این کنسولگری را دارند نگاه می‌کنم؛ بیشتر آنها جوان هستند.

به گزارش انتخاب، از یکی از این جوانان که در مقابل این کنسولگری حضور دارد، دلیل کمبود وقت ویزا از سوی این سفارتخانه را جویا شدم. او این طور بازگو می‌کند: در چند سال گذشته چندین دانشگاه در کشور ایتالیا از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل در مقاطع گوناگون، به‌ویژه در رشته هنر و معماری، دانشجو بورسیه کرده است. تعداد درخور توجهی از جوانان کشورمان برای ادامه تحصیل رهسپار این کشور شده‌اند. به همین دلیل مراجعه دانشجویان زیاد شده است و سفارت با حجم زیاد مسافر روبه‌رو شده است. از سوی دیگر، فصل تابستان باعث شده بسیاری از گردشگران ایرانی تصمیم بگیرند به ایتالیا سفر کنند.
او که خود را «مهدی مرادی»، معرفی می‌کند، درباره نحوه گرفتن وقت برای صدور ویزا می‌گوید: «هرکسی که قصد سفر به ایتالیا را دارد باید ٤٠ تا٦٠ روز قبل از سفر اقدام به تهیه وقت برای صدور ویزا از طریق سایت سفارت کند، در غیر این‌ صورت ظرفیت وقت برای صدور ویزا در این سایت تکمیل می‌شود و مسافران مجبورند به شرکت‌های خدمات مسافربری که نقش دلال دارند، مراجعه کنند».
یکی دیگر از مسافران ایرانی که قصد سفر به ایتالیا را دارد و مدام مراقب پوشه‌هایی است که در دست دارد می‌گوید: « مشکل، فقط تعیین وقت برای صدور ویزا نیست، بلکه برای دیدن اقوام‌مان در آن کشور حساب بانکی، سند مالکیت، گواهی اشتغال و... را باید به کارکنان سفارت ارائه بدهیم تا اگر صلاح دیدند ویزای ما را صادر کنند».
او که می‌خواهد بعد از سه سال فرزندش را ببیند، می‌افزاید: «دعوت‌نامه که برای مسافران ارسال می‌شود، حکم ضمانت‌نامه دارد؛ بنابراین نیازی نیست سفارتخانه‌ها این‌قدر برای صدور ویزا سخت‌گیری کنند».
از دیگر مسافران ایتالیا، فرد جوانی است به نام آقای فتحی، او می‌گوید: «برای اینکه وقت ویزا بگیرم، مجبور شده‌ام یک‌ میلیون تومان به شرکت‌های خدمات مسافربری پرداخت کنم».
او ادامه می‌دهد: «کاملا مشخص است که کارکنان سفارت با شرکت‌های خدماتی در ارتباط هستند، یکی از دلایل این موضوع برمی‌گردد به اینکه چطور مسافران نمی‌توانند زمان مشخصی را برای صدور ویزا بگیرند، اما شرکت‌های خدماتی به‌راحتی برای مسافران زمان دقیقی در فاصل دو تا چهار روز تهیه می‌کنند که جا دارد در اینجا از مسئولان وزارت امور خارجه درخواست کنیم موضوع تعیین وقت برای صدور ویزا از سوی سفارتخانه‌ها را پیگیری کنند».
فتحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: «سفارتخانه‌ها، هزینه مراجعه مسافران به کارکنان سفارتخانه‌ها را از مسافران دریافت می‌کنند؛ بنابراین حقوق کارکنان سفارت از مراجعه مسافران برای صدور ویزا به دست می‌آید. به همین خاطر سفارتخانه‌ها نیروی انسانی بیشتری استخدام ‌کنند؛ چراکه حقوق کارکنان را مراجعه‌کنندگانِ بیشتر به سفارت تأمین می‌کنند و رسیدگی به صدور ویزای مسافران نیز به سهولت انجام می‌شود».
سخت‌گیری ایتالیا برای مسافران خارجی
طبق بررسی‌ها، ایتالیا از آن دسته کشورهایی به شمار می‌رود که قوانین بسیار سختی برای مهاجرت دارد، این کشور درآمد مالی مناسبی را از صنعت گردشگری به دست می‌آورد، اما به دلیل اینکه محدوده جغرافیایی ایتالیا طوری است که به قاره اروپا دسترسی کامل دارد؛ بنابراین کشور ایتالیا برای اتباع خارجی سخت‌گیری‌های را اعمال می‌کند تا نکند به نیت سفر تفریحی، گردشگری، اقتصادی و دیدوبازدید ویزا بگیرند، اما یکباره مسیر زندگی‌شان را تغییر دهند.
نظرات بینندگان