arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۵

ارتش عراق 5 روستای دیگر را در القیاره از داعش پس گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیروهای عراقی موفق شدند، پس از درگیری‌هایی با داعش کنترل پنج روستا در اطراف پایگاه القیاره را به دست بگیرند. همچنین در استان کرکوک نیز با نزدیک شدن نیروهای عراقی به شهر الحویجه بیش از نیمی از داعشی‌ها از این شهر گریختند.
 
به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، یک منبع نظامی عراق اعلام کرد: نیروهای ارتش عراق پس از درگیری‌ با داعش موفق شدند کنترل پنج روستای أغربیه، حکثه، سران، جداله و کریدی واقع در اطراف پایگاه هوایی القیاره را پس بگیرند.
 
به گفته این منبع، نیروهای ارتش عراق عملیات نظامی را با هدف باز پس گیری روستای ازهلیله که تنها روستای باقی مانده در دست داعش است، آغاز کرده‌اند.
 
از سوی دیگر، برخی منابع امنیتی عراق نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین از فرار دسته جمعی داعشی‌ها و افراشته شدن پرچم این کشور بر فراز خانه‌های روستای العوسجه یکی از روستاهای اطراف القیاره خبر دادند.
 
یک منبع از شهر الحویجه از توابع استان کرکوک نیز از فرار بیش از نیمی از اعضای این گروه تروریستی از این شهر همزمان با نزدیک شدن نیروهای عراقی به اطراف شهر مذکور خبر داد.
 
منبع مذکور اظهار داشت: همزمان با نزدیک شدن نیروهای عراقی به شهر الحویجه برخی از داعشی‌ها پس از تراشیدن ریش‌های خود به سمت مناطق اطراف شهر الحویجه (واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب غرب استان کرکوک) و روستاهای اطراف منطقه الزاب گریختند.
 
این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: برخی از این داعشی‌ها اسرای خود را نیز از الحویجه به نینوا بردند. این در حالی است که گروه تروریستی مذکور به دنبال فرار نیروهایش بیش از نیمی از آنها را در این شهر از دست داد.
 
یک منبع امنیتی در استان کرکوک نیز فاش کرد، داعش اسرای خود را از ترس آزاد شدن شهر الحویجه از این شهر به استان نینوا منتقل و خطوط دفاعی خود در جنوب غرب کرکوک را تقویت کرده است.
 
همچنین شبکه خبری المیادین اعلام کرد، در حمله جنگنده‌های ارتش عراق یکی از پایگاه‌های داعش واقع در منطقه الکرابله غرب استان الانبار منهدم و ده‌ها تن از نیروهایش کشته شدند.
 
از سوی دیگر، خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق همراه با جمعی از فرماندهان نظامی این کشور به شمال منطقه تلول الباج واقع در شهر الشرقاط (شمال استان صلاح الدین) رفته و از روند عملیات نظامی آزادسازی منطقه القیاره بازدید کرد.
 
العبیدی در این بازدید اظهار داشت: نیروهای عراقی به سرعت در حال پیشروی به سمت پایگاه آزاد شده القیاره هستند.
 
وزیر دفاع عراق افزود: آزادسازی القیاره تاثیر بزرگی بر روند عملیات موصل در مراحل بعدی خواهد داشت و طرح عملیات آزادسازی القیاره مبتنی بر گردآوری خانواده‌های آواره در مناطق امن داخل استان صلاح الدین بسیار خوب بود.
 
از سوی دیگر، نوفل سلطان العاکوب، استاندار نینوا نیز از عملیات نظامی آتی نیروهای عراقی برای پاکسازی مرکز القیاره و مناطق جنوب موصل خبر داد.
 
العاکوب از همکاری بغداد با وزارت مهاجرت عراق برای خارج کردن غیرنظامیان از القیاره و اسکان آن‌ها در شهر مخمور خبر داد و تعداد این غیرنظامیان را ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن اعلام کرد.
 
استاندار نینوا در ادامه گفت: به زودی کار پاکسازی پایگاه القیاره و آماده سازی آن برای استفاده جنگنده‌های عراقی و جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش از آن انجام خواهد شد.
 
علی دحدوح فرماندار شهرستان الشرقاط نیز گفت: نیروهای امنیتی به سمت جنوب شهرستان پیشروی داشته‌اند در حالی که بیش از ۱۰۰۰ غیرنظامی در پی عملیات مذکور ناگزیر به کوچ شده‌اند.
 
وی اظهار داشت که نیروهای امنیتی عراق از دو محور یعنی از شمال شرقاط به سمت روستای العیثه و محور دوم از جنوب به سمت روستای جحله که منطقه مرزی بین موصل و صلاح الدین محسوب می‌شود در حال پیشروی هستند.
 
 وی ادامه داد: بعد از رسیدن نیروها به بخش غربی رود دجله پلی به مخمور زده خواهد شد و از ساحل چپ عملیات‌شان آغاز خواهد شد.
 
برخی منابع محلی نیز گزارش دادند، به دنبال آزاد شدن پایگاه القیاره، داعش بر پنهان کردن فرار نیروهایش از این پایگاه و ممانعت از تعقیب آنها توسط جنگنده‌ها پنج چاه نفت خام را در این منطقه آتش زد که موجب دود بسیار شدیدی در منطقه شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان