arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۵

گفتگوی کری و لاوروف درباره سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه روسیه و آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص تحولات سوریه و مبارزه با تروریست‌های این کشور بحث و رایزنی کردند.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: طرفین درباره گام‌های مستحکم روسیه و ایالات متحده آمریکا برای کمک‌ به تلاش‌های سازش در سوریه و سرکوب گروه‌های تروریست این کشور و نیز پیگیری توافق‌های اخیری که در سفیر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به مسکو حاصل شد، گفت‌وگو کردند.
 
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شنبه پس از مذاکره با کری گفت که جامعه بین‌المللی از جمله روسیه و آمریکا که ریاست مشترک "گرو حمایت بین‌المللی از سوریه" را رهبری می‌کنند، نمی‌توانند مذاکرات مستقیم میان گروه‌های مختلف سوری را جایگزین کنند. او افزود: اما این مساله را پنهان نمی‌کنیم که می‌توانیم و باید از نفوذ خود بر روی طرفین مختلف سوریه برای اجرای الزامات اساسی استفاده کنیم؛ نشستن بر سر میز مذاکره و رسیدن به توافقی درباره اصلاحات سیاسی و درباره اصول سازش دوجانبه.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: این اصلی‌ترین راه موفقیت است و امیدواریم که نهایتا چنین رویه‌ای آغاز شود و راه‌حل مشکل سوریه باشد؛ درست همانند سایر مشکلات در جهان پر آشوب ما باید بر اصول دموکراتیک متکی باشد؛ اصولی که منشور سازمان ملل متحد می‌گوید تمامیت ارضی کشورها باید محترم شمرده شود و حق آنها برای تعیین سرنوشتشان از طریق برگزاری انتخابات آزاد محفوظ است.
 
کری هم گفت که روسیه و آمریکا گام‌های مستحکمی را برای مسیری که باید در سوریه بپیمایند، برنامه‌ریزی کرده‌اند. او همچنین از روسیه خواست تا از نفوذش بر روی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه استفاده کرده و بدین ترتیب حملات علیه گروه‌های اپوزیسیون را متوقف کند.
 
وزیر امور خارجه انگلیس همچنین در کنفرانس خبری خود در لندن گفت: ما هر دو معتقدیم که درکی از مسیری که می‌خواهیم طی کنیم و نیز چیزهایی که باید به دست آوریم، داریم. تیم‌های ما به زودی دیدار می‌کنند و ما با هدف تقویت پایان مخاصمات و نیز افزایش ظرفیتمان در مبارزه با داعش، القاعده و جبهه النصره، به این دیدارها ادامه می‌دهیم.
 
کری گفت: ما هر آنچه در توان داشته باشیم برای ارتقای کمک‌رسانی، ارسال مواد غذایی و دارویی، آب و سایر ملزومات انجام می‌دهیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان