arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۳۰ تير ۱۳۹۵

پیشروی ارتش عراق در نزدیکی موصل در میان هشدار درباره فاجعه انسانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتاق عملیات نیروهای مشترک اعلام کرد که ارتش عراق روستای عوسجه در جنوب شرق موصل واقع در استان نینوا را تحت کنترل خود درآورد.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اتاق عملیات نیروهای مشترک اعلام کرد که ارتش عراق روستای عوسجه در نزدیکی پل قدیمی القیاره در جنوب شرق موصل واقع در استان نینوا را تحت کنترل خود درآورد.
 
این پیشروی به ارتش عراق کمک می‌کند تا امنیت مسیری که مخمور در مرکز شهر القیاره را به روستای حاج علی متصل می‌سازد، برقرار کند.
 
ارتش عراق با نظارت کارشناسان آمریکایی پل متحرکی را در جنوب القیاره روی پل دجله جهت رساندن گروه‌های نظامی از محمور مخمور در شرق به نیروها در محور شرقاط در جنوب ایجاد کرده است.
 
از سوی دیگر، عبدالغنی الاسدی، فرمانده نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق، وابسته به وزارت دفاع اعلام کرد که نیروهایش منتظر دستور حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نخست وزیر هستند تا به موصل یورش ببرند و آن را از سیطره داعش بازپس بگیرند.
 
الاسدی گفت، مرحله نخست از طرح عملیات مشترک در مناطق جنوب شهر موصل تکمیل شده است.
 
از سوی دیگر، فعالان عراقی در پایگاه‌های اجتماعی اعلام کردند که چندین تن از جمله چند کودک که مجبور شده بودند برای فرار از درگیری‌ها در اطراف شهر الشرقاط در استان صلاح الدین مسافت‌های طولانی را پیاده روی کنند، به دلیل گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست دادند.
 
در همین حال، رعد الدهلکی، رئیس کمیسیون امور مهاجران و آوارگان در پارلمان عراق نسبت به وقوع فاجعه انسانی در موصل به دلیل ضعف مقدمه‌ چینی‌ها برای پذیرش آوارگان هشدار داد.
 
وی گفت، تعداد خانواده‌های آواره شده از موصل به 400 هزار خانواده می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که تعداد آوارگان از موصل به یک میلیون تن برسد.
 
این مقام عراقی خاطرنشان کرد، تعداد آوارگان در عراق به حدود پنج میلیون تن می‌رسد.
 
از سوی دیگر، یک منبع امنیتی در صلاح الدین اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ پهپاد وابسته به داعش را در شهرستان طوزخورماتو در این استان سرنگون کردند.
 
همزمان، نیروهای عراقی شش عامل انتحاری را که برای منفجر کردن خود در دیالی طرح ریزی کرده بودند، بازداشت نمودند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان